• LexLex

    Hatar min kropp!

    Hej, jag är 19 år, och väger alldeles för mycket. Skäms otroligt mycket över min kropp. Har massor med bukfett, Och hatar mina ben :c
    jag har funderat väldigt mycket på att tvinga mig att spy, För kan oftast inte sluta äta om jag redan börjat, med t.ex Chips. m.m

    Träna går som fan, Jag försöker men lyckas inge vidare,

    Att tvinga sig att spy, Är det något man borde testa?


    Vilka för och nackdelar har det?

    Läst man kan få för mycket hud, Dåligt för tänderna o.s.v

    Väldigt tacksam för svar!

    Finns det annars något annat sätt att gå snabbt ner i vikt på ett naturligt sätt?

  • Svar på tråden Hatar min kropp!
  • JazzKermit

    Det är tufft att vara ung idag! Så många krav på utseende och allt. Försök att vara snäll mot dig själv i första hand och var nöjd de tillfällen då du lyckas äta bra och undvika tex chips. Att tvinga dig själv att spy eller andra drastiska metoder kommer i längden bara att ge dig ännu mer problem och ett större självförakt.

    Jag skulle föreslå att du går över till tex LCHF eller någon liknande kost som man blir mätt av och förhoppningsvis slipper sötsuget.

  • chåkladboll

    Nejmen herregud... Du... </3 Spy ska du inte känna att du måste göra!



    Jag tror absolut inte på "svält-dieter", allt är fel med dem. De kan leda till viktminskning på kort sikt men håller aldrig i längden, främst på grund av tre själ har jag för mig:


    1. Att äta betydligt mindre än vad man gjort innan gör att kroppen med tiden anpassar sig till det minskade energiintaget och efter ett tag slutar man gå ner i vikt såvida man inte fortsätter att minska på kalorierna tills man helt enkelt inte äter något alls. (Googla "Biggest loser where are they now/criticism".)


    2. Att äta en så pass restriktiv kost gör många väldigt omotiverade efter ett tag, och det är lättare att halka tillbaka i sina gamla kostvanor eller börja hetsäta emellanåt, vilket ofta tär på självkänslan eftersom många känner sig misslyckade.


    3. Övervikt är alltid ohälsosamt medan s.k. "normalvikt" inte alltid tyder på god hälsa, men de flesta utgår bara efter vad de ser med blotta ögat. Det är betydligt fler faktorer som räknas in i hur pass god hälsa någon har! Svält kommer kanske att minska kroppsvikten, men det kommer också att ge massor av negativa effekter som farligt nog kanske inte alltid syns. Och när omgivningen börjar berömma en för att man gått ner i vikt är det lätt att lura hjärnan och tro att vikten är det enda måttet på just hälsa.



    Jag tänker råda dig precis det motsatta av vad ovanstående kommentar har gjort och tipsa dig om kolla in HCLF-vegandieten (dvs high carb low fat)! Jag tyckte det var betydligt lättare att bli mer slank och musklig på den dieten eftersom jag kunde äta hur mycket som helst. Och eftersom du redan nu säger att du har svårt att reglera matportioner så tror jag att den skulle kunna passa dig bra. Som HCLF-vegan behöver man inte ge upp ris, potatis eller pasta - tvärtemot ses de (kanske främst ris och potatis då) som utmärkta energikällor. Utöver det äter man mycket grönsaker och frukt, samt linser, bönor och kanske nötter emellanåt för proteinernas skull.


    Till mina arbetspass, exempelvis, tar jag ofta med mig 2 matlådor: en hel fylld med ris eller potatis och en annan proppfull med grönsaker och proteiner, ofta i form av någon indisk gryta.


    Känner jag mig "sugen" - vilket jag alltid gör! - så kan jag förslagsvis svänga ihop en hel sats med dadelbollar (substitut till chokladbollar), något halvkilo sötpotatis i ugn eller en jättesmoothie på fryst/färsk frukt + vatten. Aldrig mera räkna kalorier!


    Dieten eller "livsstilen" är egentligen motsatsen till tråkig, men den kan uppfattas som sådan eftersom man måste börja tänka om och fylla på med nya recept. Många finns att hämta från andra kulturer och kan kännas lite ovana om man levt på svensk husmanskost (se: falukorv och köttbullar med gräddsås) i hela sitt liv. Men det är gott! ^^



    Det är tråkigt att läsa om dina tankar kring detta, och jag hoppas verkligen att du kommer fram till ett sunt alternativ som funkar för dig. Men viktigast av allt kanske; kom ihåg att inte vara för hård mot dig själv.


     
Svar på tråden Hatar min kropp!