• Krieme

    Katten jobbigare än min son

    Hej!

    Jag har ett stort problem och tänkte om någon kan komma med förslag på hjälp och tips.. Jag har en son på snart 7 månader, jättensäll och go. Jag får sova på nätterna och tar en stödvila med honom under dagen. Eller jag kunde rättaresagt...

    Jag hålls vaken av min ena hankatt.

    Vi har två katter, båda kastrerade sen 1,5 år tillbaka. Tösen 3 år är snäll å go liten dam sen har vi Lilleman 2 år... Han går mig på nerverna..

    Han ska vara på mig hela tiden, ligga på mig eller precis vid mig. Så fort jag kollar på honom kurrar han. Och ja de är sött men väldigt påfrestande men man klarar de.

    De han har börjat med är att han jamar.. JÄMT! Han jamar högt, nästan som att han skriker.. Konstant när jag inte är i närheten eller ska sova. De tar inte stopp förens jag tar upp honom.

    Jag får inte sova på nättera eller på dagen.

    Jag älskar min katt så enormt mycket men jag är trött och irriterad. Vet inte vad jag ska göra. Han är inte sjuk eller något.

    Jag tror de kan ha å göra med att han är svartsjuk på vår son, då vi fick ta lilleman när han va 5 veckor och ge honom flaska.

    Nu kanske mitt inlägg blev lite rörigt men hoppas ni förstår å någon har något tips.

  • Svar på tråden Katten jobbigare än min son
  • LeaAndersson44

    Åh, jag önskar att min katt var sån. Han älskar dig. Stör dig inte på honom. Katter ser oss i vanliga fall som en person som ger de mat. Din katt älskar dig. Men om du absolut vill att beteendet ska gå över, gosa med katten ofta. Katter dras till människor som inte är klängiga. Vilket du inte är. Bli klängig så kanske beteendet försvinner.

    Hoppas det inte vart för rörigt.

  • Jasmin Karlsson

    Det kan bero på att han togs så liten, var han alltså utan sin mamma från 5 veckors ålder? De kan bli lite knäppa då, tyvärr...

  • LB2016

    Vår katt gör också det, jätte jobbigt. Dock är han inte kastrerad men ska kastreras snart. Tänkte att han kanske kommer sluta när han kastreras då jag läste något sånt.
    Han gör det 24/7 förutom när han sover, haha han väcker mig kl 6-7 på morgonen osv. Jätte jobbigt så jag förstår din frustration!

    Varför din katt gör så och ändå kastrerad de vet jag inte.. Som de andra säger kanske är han lite avundsjuk?

  • Nckfv

    Kan vara så att katten är osäker och du är hans trygghet. Du kan försöka med feromoner (finns som spray) och spraya på platser där du vill att han ska sova. Att leka med kissen riktigt mycket (gärna så att han är helt slut) och berömma honom brukar stärka självförtroendet så de kan bli lite mer självständiga. I övrigt som nån annan nämnde, försök att inte bli för irriterad. Din katt avgudar dig och vill vara med dig så mycket som möjligt.

  • Physalis

    Testa feliway. Det är en lugnande sprej man kopplar in i eluttaget. Den ska skicka ut någonting som lugnar katter.

    Var på vippen att köpa det själv när mina två katter blev stressade pga våran bebis (också 7 månader nu), har inte heller kunnat ge dem den tid de fått tidigare.

    Men för oss löste det sig självt efterhand

    Ge också mycket kärlek när du får chansen. Borsta pälsen kanske? Köp en laserpekare så kan du leka med honom utan att vara så aktiv själv.

  • Krieme

    Han togs när han va så liten då hans mamma dog enligt ägarna och de va antingen ta honom då eller så skulle de avlida honom :( Fanns inget å tänka på alls där så vi hämtade honom direkt! Och vi har en honkatt hemma som tog till sig honom och uppfostrade honom som sin egen <3 . Har nu testat att trötta ut honom, gosat lite extra och visat tydliga gränser och rutiner. Och tro de eller ej så funkar det. Vi har våran mystid på kvällen vid 20 och han kommer alltid vid den tiden så myser vi en massa. Han låter mig vara när jag lägger och myser med sonen och jamar nästintill aldrig. Han är innekatt då de i området är extremt elaka mot djur, sparkar å kastar saker på dom :(

    Tack för alla tips. Ibland blir man helt blind på lösningar när man är mitt uppe i de ^^

  • Jess223

    Jag önskar också att min katt så. Njut av det. Han var sådan första veckan jag fick honom men det ändrades helt sen. Saknar honom så mkt och önskar han var sådan återigen.Saknar varje minut som jag brukade gosa med honom. Ge honom uppmärksamheten så kanske han tröttnar till slut. Även katter har sin integritet.

Svar på tråden Katten jobbigare än min son