• tokfia84

    Kombinera privat och offentlig vård vid utredning?

    Jag och sambon har försökt i över ett år och fått tid för utredning på ortens sjukhus/lasarett. Tiden är inte förrän om två månader och eftersom tiden bokades i början på juni har vi väntat länge redan, tycker jag..
    Eftersom vi vill få saker och ting i rullning funderar vi på att få hjälp på en privat klinik istället. Jag undrar om någon vet om man får hjälp på en privat klinik med själva utredningen och den skulle visa att man behöver en behandling eller ett ingrepp, kan man då istället vända sig till den offentliga vården för detta? Utredningen är vi beredda att betala för, men behandlingen tror jag blir billigare på ortens sjukhus/lasarett?
    Tacksam för svar eller erfarenheter från er!

  • Svar på tråden Kombinera privat och offentlig vård vid utredning?
  • Vickan I

    Ja vi utreddes privat. Utredningen visade att vi behövde IVF (ICSI) och den privata kliniken skickade remiss till sjukhuset. Det här var några år sedan och då var väntetiden jättelång (över 1 år, ivf ingick ej i vårdgarantin då) så vi stod i kön, men valde att betala och köra privat också samtidigt. När sjukhuset avhörde sig och meddelade att det snart var vår tur att påbörja behandling var jag gravid. De sade då att vi fick stå kvar i kön tills barnet var fött och allt gått bra och i så fall skulle jag avhöra mig och plockas bort ur kön.

  • tokfia84
    Vickan I skrev 2016-08-10 21:11:42 följande:

    Ja vi utreddes privat. Utredningen visade att vi behövde IVF (ICSI) och den privata kliniken skickade remiss till sjukhuset. Det här var några år sedan och då var väntetiden jättelång (över 1 år, ivf ingick ej i vårdgarantin då) så vi stod i kön, men valde att betala och köra privat också samtidigt. När sjukhuset avhörde sig och meddelade att det snart var vår tur att påbörja behandling var jag gravid. De sade då att vi fick stå kvar i kön tills barnet var fött och allt gått bra och i så fall skulle jag avhöra mig och plockas bort ur kön.


    Okej, tack för svar!
Svar på tråden Kombinera privat och offentlig vård vid utredning?