• Anonym (snipp-snipp)

    Vasektomi, manlig sterilisering

    Jag och min hustru har båda precis fyllt 40. Två barn i dagis/förskoleåldern. Vi vill inte ha fler barn. Under de två år som förflutit sedan vi fick nummer två har ett beslut mognat fram när det gäller den långsiktiga lösningen på prevention: Sterilisering.

    Jag är nyfiken på vad ni som genomgått detta har för erfarenheter att dela med er av, positiva såväl som negativa. Hur har ert sex- och samliv påverkats?

  • Svar på tråden Vasektomi, manlig sterilisering
  • Anonym (Johan)

    Jag gjorde min för snart sex år sedan. Var då 35. Mitt livs bästa beslut!!!
    Sexet blir bättre och mer avslappnat då man inte oroar sig för oönskade graviditeter. Jag har bättre kontroll på om och när jag vill komma.
    Enligt frugan så smakar dessutom min sädesvätska mycket bättre nu efter....

    Ps. jag känner mig inte mindre manlig som folk säger att man borde göra....

  • Bjornekblom

    Håller med tidigare skrivare. Inga negativa effekter. Tämligen enkel och smärtfri operation som tog ca 15 minuter för mig. Lite öm i två dagar kanske . Gjorde ingreppet kl 16 på eftermiddagen och var inga problem att jobba dagen efter.

  • CatMan

    När man har gjort detta ingrepp testar man efter en tif att det inte finns levande spermier ( minst en månad har jag för mig att det var)

  • Pentra

    Manlig sterilisering (vasektomi) kan ge många negativa biverkningar; att manligheten förminsaks eller förloras är bara en av dem som kan uppstå alltefter tidens gång. Komplikationer kan dröja alltifrån månader upp till många år, och det hjälper sällan att reversera vasektomin eftersom skadan redan är skedd. Spermierna kan efter en vasektomi heller inte längre komma ut den naturliga vägen utan orsakar då med tiden autoimmuna reaktioner när de ist kommer ut inne i kroppen. Vasektomin leder då med tiden till en form av demens där man alltmer får svårt att finna och förstå ord. Så, män bör absolut INTE utsätta sig för detta ingrepp. ... En utav de vanligaste och tidigaste biverkningarna av vasektomi har drabbat en utav mina bästa vänner som lät vasektomioperera sig för ett antal år sedan; nämligen att han nu har drabbats av obehagliga strömliknande och krypande stötar som uppkommer sporadiskt i kroppen samt att han börjar att få problem med minnet. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Anonym (snipp-snipp)
    Pentra skrev 2016-08-15 17:04:52 följande:

    Manlig sterilisering (vasektomi) kan ge många negativa biverkningar; att manligheten förminsaks eller förloras är bara en av dem som kan uppstå alltefter tidens gång. Komplikationer kan dröja alltifrån månader upp till många år, och det hjälper sällan att reversera vasektomin eftersom skadan redan är skedd. Spermierna kan efter en vasektomi heller inte längre komma ut den naturliga vägen utan orsakar då med tiden autoimmuna reaktioner när de ist kommer ut inne i kroppen. Vasektomin leder då med tiden till en form av demens där man alltmer får svårt att finna och förstå ord. Så, män bör absolut INTE utsätta sig för detta ingrepp. ... En utav de vanligaste och tidigaste biverkningarna av vasektomi har drabbat en utav mina bästa vänner som lät vasektomioperera sig för ett antal år sedan; nämligen att han nu har drabbats av obehagliga strömliknande och krypande stötar som uppkommer sporadiskt i kroppen samt att han börjar att få problem med minnet. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Tack för att du tar dig tid att svara, Pentra - jag hoppas att du gör det av goda skäl och inte trollar!
    Nu råkar jag vara bra påläst och det du skriver är till stora delar osanning alternativt helt eller delvis subjektivt. Det finns inga vetenskapliga belägg att "manligheten förminskas eller förloras", snarare tvärtom (ange gärna källa till åsyftad studie). Det finns inte heller några belägg för att en vasektomi leder till problem med minnet (ex, Alzheimer). Att vasektomin är irreversibel är jag medveten om, och i mitt fall är det ett medvetet val. Jag kommer inte ångra mig.

    Med det sagt, jag har bestämt mig, men det jag önskar är alltså personliga erfarenheter från män som genomgått detta, och gärna också från deras partners/hustrur/sambor.
  • Anonym (hej)

    Hej,

    Jag gjorde det för ett par månader sedan och kan inte säga annat än att jag är glad att jag gjorde det.
    Visst det är ömmande en tid efteråt, ca 2 veckor för mig men efter det så är det en befriande känsla. Har tre barn och vill absolut inte ha fler.

    Jobbade dagen efter även om det gjorde ont, bara att bita ihop.
    De som utförde operationen på mig (både doktor samt sköterskor) var extremt duktiga och erfarna, de fick mig att känna mig väldigt omhändertagen och trygg. Och för mig var det som var viktigt då man inte är så kaxig när du ligger där med särade ben och doktorn står med kniven i handen...

  • Pentagram

    Gjort det och inte haft några som helst problem. Mitt sexliv har inte blivit lidande, jag har inte svårare att få vare sig erektion eller utlösning och whatever "manligheten" åsyftar så har den inte påverkats.

    Vad jag sett gällande referenser till biverkningar av de slag som nämns ovan så nämner jag att vad jag hittat av källor så tycks det finnas väldigt få faktiska läkare involverade i de källorna (vad sägs om Fria Intresseföreningen för Gräns- och Andevetenskaper och Ufologistudier).

  • Anonym (3 år sedan)

    Bland det bästa jag gjort. Fungerar utmärkt. Snarare mer sexuellt upphetsad än tidigare.

    Är 45 år.

  • Anonym (Valack)

    Gjorde min för några år sedan och inga negativa konsekvenser, bara positivt att slippa gummi eller att partnern får gå på hormonpreparat.
    Lusten densamma, förmågan likaså (hög i båda fall)

  • Jennie med ie

    Min man gjorde det för typ 7 år sedan. Han var öm i ett par dagar och hemma från jobbet en knapp vecka då det innebar en del tyngre lyft. Inga negativa effekter säger han. Det jag märker av är att utlösningens är "lösare" p g a avsaknaden av spermier.

Svar på tråden Vasektomi, manlig sterilisering