• Merida

    någon med erfarenhet av vårdbidrag?

    Hej alla vänliga människor!

    Min son har precis fått diagnosen ADHD. Läkaren tyckte att jag skulle söka vårdbidrag. På blanketten har han lämnat det väldigt öppet för mig men jag vet inte vad jag ska skriva. Vad kan man ange för exempel på den här blanketten?
    Jag har ju alltid levt med min son och vet inte vad det är som gör så att jag skulle ha rätt till vårdbidrag.
    Vad det är som gör honom mer krävande än andra till den graden att man kan få vårdbidrag. Är det någon som förstår vad jag menar?
    Kanske finns det någon här som själv har fyllt i och kan ge exempel?

    Tacksam för svar.

    Mvh Merida

  • Svar på tråden någon med erfarenhet av vårdbidrag?
  • Krinna1

    Jag förklarade noga vad jag gör för mitt barn. Hur jag tränar honom, har jag tar hand om honom osv. Jag skrev i detalj.

    Sedan får de avgöra där vad som anses vara vanligt föräldraansvar och vad som anses vara att man "vårdar" barnet pga speciella behov som skiljer sig ifrån andra familjer där handikapp inte finns.

    Mitt barn har autism, och jag intensivtränade honom ihop med dagis under habiliteringens råd i 2,5 år. Hab kom vart 6-8 vecka toll dagis i 3 timmsr och sa hur jag och dagis skulle träna mitt barn.

    Efter 2,5 år så fortsätter jag på egen hand då jag är färdig lärd att ta han om honom korrekt.

    Jag skulle tippa på att träningen tar ca 15 timmar i veckan för mig, ibland mer. Då sitter jag med mitt barn och vi "leker" och tränar och övar på sånt som pedagogerna tränar upp mig i. Så som öva på att prata, tänka, och hur man leker med andra barn.

    Vi kör rollspel, ritprat, återberätta historier med och utan bilder som stöd. Berätta historier baklänges med bilder som stöd. Leker "vilken" ska bort, och dokumenterar vad han svarar och hur han tänker för att utvärdera om han behöver stöd inom vissa områden.

    Jag har köpt spel och sådant på hemsidor med pedagogiska leksaker, ett spel där man lyssnar på olika ljud för att identifiera vad som nyss lät. Sedan spelas två ljud upp samtidigt så ska man lyckas lista ut vilka ljud det var. Tillslut blir ljuden snarlika så som dammsugare och hårblås.

    Jag gör ofta smaktester med han, för att han ska komma över sin petighet med mat och kunna fokusera på sina smaksinnen, där han har kåpor och ögonbindel och får smaka på olika saker för att säga vad det är. Sedan får han flera saker i munnen samtidigt för att säga vad det är osv.

    Just nu tränar vi enormt mycket på klockan, och vad tid innebär. För att minska ångesten han har i vardagen för han inte förstår tid, vilket gör att han bryter ihop. Detta gör jag med timglas, äggklockor osv i Olika färger som är olika tider. Svart för 15 min tillexempel osv..

    Sen när jag ska enbart ska säga till honom att något sker om 15 min så ger jag honom en svart lapp att hålla. Osv

    Ca 15 timmar i veckan håller vi på med sådant som andra föräldrar inte behöver för att få vardagen att fungera.

    Detta förklarade jag i text. Och fick vårdbidrag.

    Jag skrev aldrig "detta gör jag och inte andra".

    Jag skrev enbart hur vår vardag ser ut. Så fick de avgöra vad som var extra arbete ifrån min sida.

    Så mitt tips är: var ärlig. Vilka svårigheter upplever du i vardagen och hur hanterar du dessa för att ditt barn ska må så bra som möjligt. På vilket vis "tränar" du ditt barn/på vilket vis får du anstränga dig mer än andra. Osv.

    Lycka till

  • Merida

    Stort tack för ditt svar! Då förstår jag mycket bättre! Jättesnällt att du tog dig tid att svara på min fråga. Än en gång tack!

  • Krinna1

    Ingen fara :) lycka till nu! Jag hoppas du får vårdbidrag då föräldrar med barn som har diagnoser har det mer kämpigt än andra!

Svar på tråden någon med erfarenhet av vårdbidrag?