• Anonym (Orolig)

    orolig efter abort

    Jag har läst skräckhistorier så det räcker och behöver inga fler utan bara lite mer lugnande råd.

    Jag blev oplanerat gravid, och bestämde mig för abort. Jag hade intalat mig själv att det var rätt beslut, den 6/7 tog jag första tabletten utan att känna efter, jag hade helt enkelt stängt av.

    8/7, tog jag fyra cytotec, hade inte speciellt ont och de kom lite klumpar osv. Inte alls som skräckhistorierna jag läst.

    Vid återbesöket visade det sig att jag hade rester kvar så den 15/7 fick jag fyra st nya cytotec men denna gång fick jag ta dom oralt. Börja skaka som om jag var ute i 30 minut och kunde inte sluta, fick ut någon klump och så.

    Vid nästa återbesök hade jag fortfarande rester så den 19/7 fick jag 9 tabletter jag skulle ta i tre dagar. Kommer inte ihåg namn men man kan få dom vid förlossning med har jag fått höra.

    Återbesöket veckan efter visade det sig att jag fortfarande hade rester kvar så den 1/8 skrapades jag.

    Kan tillägga att jag hade ont och magen krampade på bra under alla dessa veckor.

    Efter skrapningen blödde jag inte nämnvärt mycket, hade fortfarande ont vid vä. Äggstock, där jag haft mest ont och den sidan som krampat mest.

    Blev inte erbjuden återbesök trots alla komplikationer för det var mycket rester kvar och dom gjorde en ordentlig skrapning.

    Såklart tror man ju på läkaren men då jag fortfarande hade ont efter på samma sätt som tidigare och min magkänsla sa annat så börja man ju oroa sig. Jag slog bort tankarna och det började kännas bättre.

    Jag har haft lite ont till och från. Men den 15/8 kändes de lite mer, illamående och yrsel kom en dag senare. I lördags började jag blöda, en tidig mens tänkte jag och jag trodde att allt var menssymtom, men igår så börja de bara komma klumpar till att sluta blöda tvärt.

    Idag börja de igen med klumpar, har börja fått mer och mer ont och och även ner mot ljumsken på vä. Sida och det har även ilat i magen nu under kvällen. Illamåendet har kommit tillbaka och jag vet inte om det är mens eller om kroppen stöter ur rester såhär långt efteråt, eller både och.

    Jag blir inte såhär vid mens i vanliga fall men första mensen är väl inte heller "vanlig". Allt de här kanske är normalt men det är första och sista!!!! Gången jag gör abort och vet inte vad som är normalt eller ej.

    Någon som gjort abort och haft liknande?

  • Svar på tråden orolig efter abort
  • Mytilio

    Jag gjorde som du, först medicinsk abort och sen en skrapning då allt inte kommit ut en månad senare. Jag har inte haft några blödningar att tala om efter skrapningen, har inte haft ont i magen. Sen verkar det som att alla reagerar väldigt individuellt, men jag hade kontaktat kk om jag var du. För säkerhetsskull. Det finns en risk för infektion, och den är ju isf viktigt att få bukt med så snabbt som möjligt.

Svar på tråden orolig efter abort