• Anonym (Emma)

    Ska det vara såhär att vara med en man?

    Hej!

    Jag heter Emma, och jag är är 29 år och gift med en man sedan 7 år tillbaka.

    Jag har en fråga, en fråga om livet som gift... Jag har alltid upplevt att jag i ett förhållande ger mig själv till min partner till 100%. Jag delar min partners intressen på den nivå han vill, jag peppar, gläds, älskar, engageras, anstränger mig... Ja jag gör allt för att min partner ska må bra och vara lycklig.

    Jag har även egna intressen jag håller på med, saker som driver mig och som jag uppskattar... MEN jag har aldrig med någon upplevt samma engagemang gentemot mig och mina saker... Där finns ingen som ger mig det jag ger... Alla män jag träffas inklusive min nuvarande man är väldigt självcentrerade.

    De vill ha mig med, på deras villkor... Jag säger självklar följer jag med om du vill det. Men följer de med mig? Nej... Och om så vore fallet väldigt motvilligt... "Jag tycker inte om samma saker som dig". Och jag tycker inte om samma saker som dig heller... Men jag följer med, för att du vill det!

    Det känns som att jag med alla män blir något sekundärt ... För mig är mannen det primära ... För mannen är han själv det primära... Varför? Jag tänker ... Män är nog sånna. Orättvist!! Jag vill också vara primär ... För någon... Har försökt vara primär för mig själv , men det blir inte genuint. Jag känner mig egoistisk och faller tillbaka till "vad tänker du på älskling", istället för att bara tänka själv och inte tänka på vad han tänker...

    Jag bryr mig för mycket om den jag älskar ... Det hade funkat om han brytt sig lika mycket om mig som jag om honom... Men han förblir primär för både mig och han själv!

  • Svar på tråden Ska det vara såhär att vara med en man?
  • Anonym (Emma)
    jonsi skrev 2016-08-24 13:33:59 följande:

    Vad är det för intressen du har då? :)


    Jag målar, odlar, inreder och dansar. Varför undrar du?
  • Carambolan

    Det är nog individuellt. Jag delar inte alla min mans intessen. Många, absolut, men andra tycker jag är så frukstansvärt ointressanta att jag knappt orkar lyssna när han pratar om dem ;)

  • Anonym (Kvinna)

    Är det inte lite kvinnligt det där till stor del? Vi är väldigt måna om att alla ska det bra och sätter oss själva sist?  Jag är som du. Vilket jag själv blir lidande av. Men nu har jag ingen partner sedan ganska många år, och sätter mig själv först. Efter barnen förstås. Som är vuxna.

  • Anonym (Emma)
    Anonym (Är Man) skrev 2016-08-24 13:36:22 följande:

    Hos oss är det lite lika, fast tvärtom.


    Då får jag be om ursäkt... Jag trodde det var något manligt! Något inbyggt... Jag är inte särskilt könsneutral och tror mycket på att kvinnor och mäns hjärnor är olika rent biologiskt ... Men då verkar kunna motbevisa mig på just detta område... Jag skulle vilja att han brydde sig mer ... Men jag är rädd för att det skulle innebära att jag brydde mig mindre, som din partner. Jag tror att någon i förhållandet är den självcentrerade och någon den sekundära (den svaga säger vissa). Men jag vet inte vem som skulle vara svag om vi gick skilda vägar för jag står för det mesta i hushållet. Det mesta med planering men ändå är jag sekundär för honom. Jag förstår inte varför det måste vara så. Hur gör du för att hantera detta med din partner?
  • Fia 28

    Det beror ju helt på vad det handlar om för intressen. Tycker din man om att cykla eller titta på fotboll så går det väl inte så svårt att följa med. Men att tvinga din man att börja måla eller gräva i rabatten bara för att du gillar det så är ju något helt annat.

  • Anonym (Emma)
    Carambolan skrev 2016-08-24 13:37:18 följande:

    Det är nog individuellt. Jag delar inte alla min mans intessen. Många, absolut, men andra tycker jag är så frukstansvärt ointressanta att jag knappt orkar lyssna när han pratar om dem ;)


    Jag menar inte att jag delar min mans intressen... Jag menar att jag i det fall han vill det engagerar mig i det genom att lyssna peppa och vara med om han vill det. Även om jag kan tycka det ä trist så visar jag det inte för hans skull.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-08-24 13:40:31 följande:

    Är det inte lite kvinnligt det där till stor del? Vi är väldigt måna om att alla ska det bra och sätter oss själva sist?  Jag är som du. Vilket jag själv blir lidande av. Men nu har jag ingen partner sedan ganska många år, och sätter mig själv först. Efter barnen förstås. Som är vuxna.


    Jag har också trott det är typiskt kvinnligt... Men verkar inte gälla för alla... Jag funderar ibland på samma som dig... Att leva ensam för att slippa vara sekundär för någon annan och för mig själv. Men har småbarn och älskar min man enormt!
  • Anonym (Är Man)

    Jag tror det handlar om personligheter, tyvärr är de svåra att förändra. Men genom att prata om detta kan man iallafall göra sin partner medveten om hur man upplever situationen.

Svar på tråden Ska det vara såhär att vara med en man?