• Anonym (Förvirrad)

    Abort eller ej? Hjälp

    Fick precis veta att jag är gravid. Vi har redan en liten tjej på 4 månader bara. Min man har barn sen förut som kommer varannan helg och jag har två sen tidigare på heltid. Vi har pratat om ett syskon till lillan men inte såååå tätt! Vi ska åka på vår dröm resa i vinter och det låter kanske ytligt men kommer jag inte kunna unna mig en drink vid havet eller känna mig pigg och fräsch (får alltid foglossning nåt så grymt tex) jag hade tänkt söka annat jobb så småningom då jag inte riktigt trivs men hur ska jag göra om jag knappt hinner återgå till jobbet innan nästa barn kommer? Min man tycker jag ska bestämma då det är min kropp och jag som funderar över yrkeslivet men han vill behålla barnet och inte skaffa ett "nytt " barn framöver för det skulle kännas "fel" mot den lilla i magen. Jag måste bestämma mig snarast för abort innan det är för sent och jag vet inte vad jag ska göra!? Tänk om jag inte orkar med så små barn tätt? Blir bitter och känna att jag förlorat kropp och karriär och ork? Tänk om jag ångrar ihjäl mig och kommer sörja detta barn för alltid? Usch... några som har tips på hur jag kan tänka kring detta?

  • Svar på tråden Abort eller ej? Hjälp
  • Anonym (L)

    Jag hade behållit i din situation. Om du tror att du vill ha ytterligare ett barn vill säga. Vad gäller jobbet så hade jag fortsatt föräldraledigheten, och inte börjat jobba mellan barnen. När nästa barn är fött hade jag börjat söka efter annat arbete, och hållit den föräldraledigheten kort.

    Kan ni skjuta upp drömresan något år möjligen?

    Lycka till med ditt beslut!

  • maengs

    Tycker du ska försöka tänka lite längre fram än att bara fastna i resa och jobb.Behåller du så har du ett nytt barn som du kan få följa ett helt liv. Visst det var kanske inte planerat och visst det kanske orsakar lite extra krångel nu men om du tänker lite längre om ett år eller om två, tre år när du ser detta barn växa upp och kanske leka med sitt storasyskon så har jag väldigt svårt att tro att du kommer störa dig på att din resa inte blev riktigt som du tänkt eller att du fick vänta lite med att byta jobb. Tror istället du kommer undra varför du ens övervägde abort.

    Ibland tänker vi att en abort ska göra livet lyckligare men de som har barn kan nog hålla med om att det är få saker som gör ens liv häftigare och lyckligare än att se sina barn växa upp. Så om man väger mellan ett helt liv med ett barn till att lära känna och älska eller ett snabbare byte av jobb och en drömresa så kanske valet inte blir så svårt?

    Men jag kan förstå din oro över ork osv men samtidigt tror jag verkligen du går miste om nåt som du aldrig kan få tillbaka om du senare skaffar ett annat barn. Det liv som växer i dig nu går aldrig att få tillbaka senare. Jag skulle glädja mig över det nya livet och släppa tanken på abort. Kram till dig.

  • Anonym (Förvirrad)
    maengs skrev 2016-08-28 21:57:14 följande:

    Tycker du ska försöka tänka lite längre fram än att bara fastna i resa och jobb.Behåller du så har du ett nytt barn som du kan få följa ett helt liv. Visst det var kanske inte planerat och visst det kanske orsakar lite extra krångel nu men om du tänker lite längre om ett år eller om två, tre år när du ser detta barn växa upp och kanske leka med sitt storasyskon så har jag väldigt svårt att tro att du kommer störa dig på att din resa inte blev riktigt som du tänkt eller att du fick vänta lite med att byta jobb. Tror istället du kommer undra varför du ens övervägde abort.

    Ibland tänker vi att en abort ska göra livet lyckligare men de som har barn kan nog hålla med om att det är få saker som gör ens liv häftigare och lyckligare än att se sina barn växa upp. Så om man väger mellan ett helt liv med ett barn till att lära känna och älska eller ett snabbare byte av jobb och en drömresa så kanske valet inte blir så svårt?

    Men jag kan förstå din oro över ork osv men samtidigt tror jag verkligen du går miste om nåt som du aldrig kan få tillbaka om du senare skaffar ett annat barn. Det liv som växer i dig nu går aldrig att få tillbaka senare. Jag skulle glädja mig över det nya livet och släppa tanken på abort. Kram till dig.


    Tack för ditt svar!! Du har så rätt i vad du skriver! Man önskade ibland att man kunde ha en spåkula och se in i framtiden beroende på vilka val man gör. Det enda jag vet är ju att man aldrig ångrar sina barn. Är bara så rädd att jag ångrar själva livssituationen. Kanske blir helt slut psykiskt och vår relation blir lidande pga vardagskampen med små barn tätt och de övriga som kräver sitt. Men.. vi ska prata igen allt ordentligt ikväll och försöka ta ett beslut. Det lutar åt att behålla:) kram!
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (L) skrev 2016-08-28 17:55:31 följande:

    Jag hade behållit i din situation. Om du tror att du vill ha ytterligare ett barn vill säga. Vad gäller jobbet så hade jag fortsatt föräldraledigheten, och inte börjat jobba mellan barnen. När nästa barn är fött hade jag börjat söka efter annat arbete, och hållit den föräldraledigheten kort.

    Kan ni skjuta upp drömresan något år möjligen?

    Lycka till med ditt beslut!


    Tusen Tack för svar!! Bra idé att fortsätta föräldraledigheten faktiskt och sen börja jobba tidigare sen. Mannen är gärna färldraledig isf. Bara man orkar vara gravid hemma själv med lillan samtidigt. Risk för foglossning m.m men man löser väl allt man måste antar jag. :)
  • maengs
    Anonym (Förvirrad) skrev 2016-08-29 08:00:37 följande:

    Tack för ditt svar!! Du har så rätt i vad du skriver! Man önskade ibland att man kunde ha en spåkula och se in i framtiden beroende på vilka val man gör. Det enda jag vet är ju att man aldrig ångrar sina barn. Är bara så rädd att jag ångrar själva livssituationen. Kanske blir helt slut psykiskt och vår relation blir lidande pga vardagskampen med små barn tätt och de övriga som kräver sitt. Men.. vi ska prata igen allt ordentligt ikväll och försöka ta ett beslut. Det lutar åt att behålla:) kram!


    Det kan säkert bli jobbigt från och till, framtiden är ju alltid oviss på ett sätt men tänk om du lever 50 år till och du kan välja att få dessa 50 åren tillsammans med detta barn eller utan det. Ditt val handlar ju egentligen inte bara om hur jobbig graviditeten blir eller de första småbarnsåren utan om allt går vägen kan ni ha många år framför er, både jobbiga och härliga år men ni får dem i alla fall tillsammans. Personligen tänker jag att nåt liksom redan börjat och det känns så tragiskt kan jag känna om det bara ska ta slut direkt, när ni kanske kunde fått så mycket tillsammans. Eller så kanske våra liv tar slut mycket tidigare men hur som helst så kan du ju välja på om ni ska få tid tillsammans eller inte. Livet är ju alltid ovisst och vi vet aldrig hur det kommer bli eller hur länge vi får leva men när vi väl ska dö så har jag väldigt svårt att tro att vi kommer ångra att vi fick för många barn eller för mycket tid med våra barn.

    Hoppas du och din partner får ett bra samtal ikväll. Kram
  • Anonym (Förvirrad)
    maengs skrev 2016-08-29 09:13:15 följande:

    Det kan säkert bli jobbigt från och till, framtiden är ju alltid oviss på ett sätt men tänk om du lever 50 år till och du kan välja att få dessa 50 åren tillsammans med detta barn eller utan det. Ditt val handlar ju egentligen inte bara om hur jobbig graviditeten blir eller de första småbarnsåren utan om allt går vägen kan ni ha många år framför er, både jobbiga och härliga år men ni får dem i alla fall tillsammans. Personligen tänker jag att nåt liksom redan börjat och det känns så tragiskt kan jag känna om det bara ska ta slut direkt, när ni kanske kunde fått så mycket tillsammans. Eller så kanske våra liv tar slut mycket tidigare men hur som helst så kan du ju välja på om ni ska få tid tillsammans eller inte. Livet är ju alltid ovisst och vi vet aldrig hur det kommer bli eller hur länge vi får leva men när vi väl ska dö så har jag väldigt svårt att tro att vi kommer ångra att vi fick för många barn eller för mycket tid med våra barn.

    Hoppas du och din partner får ett bra samtal ikväll. Kram


    Helt otroligt vad dina kloka fina svar påverkar mig djupt. Får tårar i ögonen när jag läser vad du skriver. Vi har pratat mkt och länge och båda känner att vi inte kommer kunna ta bort det här lilla livet som växer i mig så vi kommer behålla och göra allt vi kan för att det ska bli så bra som möjligt om det går som vi hoppas. Tusen tack för dina svar Maengs <3 kram!
  • Anonym (Liv)

    Det är ett liv. En människa. Vad skönt att ni bestämt att låta Gud avgöra om detta liv ska finnas eller ej. Välsigne er. Hade ni skydd och blev med barn ändå? Det har hänt mig. Och jag valde som ni att låta Herren bestämma utgången. Idag har jag en underbar envis liten treårig flicka! :)

  • maengs

    Så glad att kunna va till hjälp och så glad för er skull att ni väljer att behålla. Nu ger du mig tårar i ögonen ???? lycka till nu med allt och ta hand om er! kram

Svar på tråden Abort eller ej? Hjälp