• Nettisplettis

    Amningsvägrande 4,5 månaders

    Jag behöver råd och peppning för att inte ge upp amningen!

    Min 4,5 månaders pojk har börjat amningsvägra på dagarna. På natten och morgonen går det att liggamma men igår gick det inte alls dagtid. Har testat alla möjliga amningsställningar men han vill liksom inte. När jag lägger honom vid bröstet så blir han helt vansinnig och stretar emot.

    Igår fick jag ge honom flaska med utpumpad mjölk och han åt det med god aptit. Det har varit såhär ett tag och jag vet inte hur jag ska ska stå ut denna fas. Jag vill så gärna amma.

    Någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden Amningsvägrande 4,5 månaders
  • Inelg

    Det kanske är så att det inte finns tillräckligt med mjölk (dom är kräsna och vill att det ska komma snabbt). Eftersom han dricker från flaskan.
    Hade liknande problem. Jag kämpade i hela 2,5 månad med detta men det sinade tyvärr tillslut allt eftersom min bebis stretade och mina bröst inte gav i den takt bebis ville ha.

    Har du kontaktat amningsrådgivningen?
    Privat elektronisk pump?

  • Nettisplettis

    Jag har mycket mjölk, alltid haft. Min amningsmottagning har semesterstämgt nu tyvärr. Har bara en manuell pump men funderar på att skaffa mig en elektrisk.

    Har funderat på att fasa bort amningen nu och ge ersättning istället och bara amma på nätterna men jag vill ju egentligen helamma...

  • Nettisplettis

    Han har varit hopplös på att få att sova dagtid nu... Så även om jag varit supersnabb med bröstet när han vaknar så vill han inte. Han bara skriker och ålar sig


    Lena skrev 2016-08-30 09:58:20 följande:

    Går det bättre om du ger bröstet när han halvsover dagtid med?


  • Inelg
    Nettisplettis skrev 2016-08-30 09:55:11 följande:

    Jag har mycket mjölk, alltid haft. Min amningsmottagning har semesterstämgt nu tyvärr. Har bara en manuell pump men funderar på att skaffa mig en elektrisk.

    Har funderat på att fasa bort amningen nu och ge ersättning istället och bara amma på nätterna men jag vill ju egentligen helamma...


    Man kan hyra elektrisk på BB. Jag trodde också jag hade mycket mjölk men problemet låg i utdrivningsreflexen. Det kom inte ut tillräckligt fort och då tröttnade min dotter så vi gav ersättning. Det hela blev för krävande på oss båda. Hon skrek och jag grinade :( men erättningen slukade hon som en dans. Inga problem där.
  • Nettisplettis

    Jo jag sitter också här hemma och grinar för jag inte vet hur jag ska göra. Hur upplevde du med att övergå till ersättningen? Fick ditt barn problem med magen?


    Inelg skrev 2016-08-30 11:25:23 följande:

    Man kan hyra elektrisk på BB. Jag trodde också jag hade mycket mjölk men problemet låg i utdrivningsreflexen. Det kom inte ut tillräckligt fort och då tröttnade min dotter så vi gav ersättning. Det hela blev för krävande på oss båda. Hon skrek och jag grinade :( men erättningen slukade hon som en dans. Inga problem där.


  • Inelg
    Nettisplettis skrev 2016-08-30 12:28:42 följande:

    Jo jag sitter också här hemma och grinar för jag inte vet hur jag ska göra. Hur upplevde du med att övergå till ersättningen? Fick ditt barn problem med magen?


    Ersättning var grymt. Vi använde NAN 1. Super. Sempers gav min dotter kräkningar som luktade fan haha.
    Hon fick mindre problem med magen med NAN. Men det är ju det som är lite tråkigt med ersättning över lag.

    Men sen kunde vi börja ge gröt med katrinplommon och katrinplommonpure på sidan av. Det blev vår räddning. :)
  • Inelg
    Nettisplettis skrev 2016-08-30 12:28:42 följande:

    Jo jag sitter också här hemma och grinar för jag inte vet hur jag ska göra. Hur upplevde du med att övergå till ersättningen? Fick ditt barn problem med magen?


    Det där med grina fattar jag väder va skitjobbigt speciellt när man verkligen vill amma
  • Nettisplettis

    Det kanske är dags att börja testa ersättning då. Får hoppas att hans lilla mage inte blir helkonstig.


    Inelg skrev 2016-08-30 12:50:46 följande:

    Ersättning var grymt. Vi använde NAN 1. Super. Sempers gav min dotter kräkningar som luktade fan haha.

    Hon fick mindre problem med magen med NAN. Men det är ju det som är lite tråkigt med ersättning över lag.

    Men sen kunde vi börja ge gröt med katrinplommon och katrinplommonpure på sidan av. Det blev vår räddning. :)


  • Inelg
    Nettisplettis skrev 2016-08-30 15:57:55 följande:

    Det kanske är dags att börja testa ersättning då. Får hoppas att hans lilla mage inte blir helkonstig.


    Ja testa. Dagens ersättning är super. Dom använder NAN på Neonatalen här i Stockholm. (Har en vän som jobbar där) dom säger att den är skonsam för magsystemet. :)
  • MissHelene

    Min totalvägrade runt en vecka innan hon blev 5 månader, kämpade på ett tag men det var bara att ge sig, hon ville inte ammas längre helt enkelt :)

  • Nettisplettis

    idag har varit en fruktansvärd dag när det gäller amningen. Ger upp nu. MEN så när det var dags för nattning så ville såklart den lille bestämt ha bröstet innan han somnade.

    Nu funderar jag på att ge det en chans till imorgon så får vi se om det är bättre då....

  • Carabellis kusp

    Det finns en app som heter Wonderweeks. Där beskrivs barnens utvecklingsfaser. Min dotter är i samma fas som din son:

    Your baby:

    Cries more often or longer

    Asks for more attention

    Sleeps less, sleeps worse, and eats less

    Has mood swings

    Is not pleased with many things

    Det är normalt, det är en fas, det går över...! I appen står också vad han får för färdigheter när fasen är slut, det tycker jag är roligt att läsa för att orka med. Så skaffa Wonderweeks är mitt tips!

  • FC89

    Hade precis samma problem när min son var runt 5 månader. På BVC sa de att han troligen inte ville längre och att jag skulle sluta amma. Men jag ville så gärna amma så jag fortsatte och gav honom alltid bröstet även om han stretade emot rejält. Kväll och morgon var aldrig några problem. Idag är han strax över 1 och ammar fortfarande. Nu är det snarare svårt att få honom att trappa ner på amningen. Tror som ovan att det är en fas som många bebisar går igenom. Det är så mycket annat runt dem på dagarna och spännande att de inte riktigt får ro att ligga till bröstet. Om du känner att du orkar skulle jag försöka ett tag till. Om du verkligen vill amma för det krävs lite vilja för att ta sig igenom de jobbiga veckorna. Om du vill ge ersättning under tiden för att vara säker på att hen får i sig tillräckligt skulle jag ge det i amningskopp istället för flaska. Börjar man flaskmata kan man förstöra amningen.

  • TreFantastiskaBarn

    Det är vid en period vid 4-5 månader, alltid mer spännande någon annanstans. Försök liggamma dagtid också i ett lugnt rum annars brukar bebisen ha fullt upp att spana in varenda rörelse eller detalj av något bakom sin rygg. Det är vara en fas av nyfikenhet :).

  • MissHelene

    Min lilla tös gjorde likadant. På natten gick det bra men på dagen vägrade hon. En vecka innan hon blev 5 månader vägrade hon även på natten så då gav jag upp och gav henne ersättning istället. Har hört att dom har en sån period runt den åldern o att man inte ska ge upp men jag hade inget val kände jag, hellre ge ersättning än "tvinga mig på henne" när hon inte vill. Jag led nog mer av att sluta amma än vad hon gjorde för hon saknade det aldrig, har inte en endaste gång velat ha bröstet igen efter sin strejk trots att jag med glädje hade fortsatt. Närhet vill hon gärna ha men absolut inte amma. Hon blir ett i slutet av januari.

  • Litet My

    Gå med i ammningshjälpens slutna grupp på FB, de är superduktiga gällande amning. Har för mig att alla mina varit lite krångliga och stökiga runt 4 månader.

Svar på tråden Amningsvägrande 4,5 månaders