• Anonym (Hemmamamma)

    De överaktiverar sina småbarn!

    Jag har flera kompisar som verkar göra allt de kan för att all suga energi ur barnen för att de ska däcka som stenar på kvällen. Vi har alla barn runt 1,5 år och de har redan hållit på så här ett bra tag. Det ska vara aktiviteter dagen lång och barnen ska "leka av sig" hej vilt. Nu har flera börjat på förskola i höst och då ska det vara massor av aktiviteter EFTER långa dagar på förskolan också! De har knappt hunnit skola in, så ska barnen vara på fsk hela dagen och sedan simma, leka, träffa kompisar... Barnen måste ju vara helt slut. Jag fattar inte att de orkar. Så små barn behöver ju få mysa i lugn och ro och smälta alla intryck också.

    Hur gör ni? Fullt ös eller blandat?

  • Svar på tråden De överaktiverar sina småbarn!
  • Anonym (Carl)

    I 1,5-årsåldern hade vårt barn inga aktiviteter (som i kurser), utan vi gjorde vad vi tyckte var roligt (simhall, sångstund), när han orkade.

  • Anonym (Mamma)

    Nä herregud! Verkligen inte! Som du säger behöver barnen få lugn och ro och vara med sina föräldrar efter alla intryck under dagen. Stackars barn! Vi gjorde saker på helgerna när vi var lediga,lekte ute och träffade närmsta kompisar. Badhus mm kom långt senare! Herrejösses vad föräldrar matar och matar med intryck i tidig ålder!

  • Anonym (Hemmamamma)
    Anonym (Carl) skrev 2016-08-30 21:26:22 följande:

    I 1,5-årsåldern hade vårt barn inga aktiviteter (som i kurser), utan vi gjorde vad vi tyckte var roligt (simhall, sångstund), när han orkade.


    Det låter klokt. Så tänker vi också. Men sen vad barnet "orkar" är ju en bedömningsfråga. Flera av de här barnen är väldigt vilda killar och föräldrarna kör hårt för att göra dem "utmattade".

    Jag tror att barn som är extremt vilda och energiska kan behöva lära sig att slappna av och ta det lugnt emellanåt. De får ju enormt mycket intryck varje dag ändå.
  • Anonym (Ksnsns)

    Våran 2,5 åring har inga aktiviteter alls ännu. Räcker gott och väl med förskolan i veckorna, sen hittar vi på det vi är sugna på under helgerna.

  • cosinus

    Uppstyrda antikviteter i den åldern nä. Men gå ut i skogen och rasta barnen om de är vilda inomhus absolut.

    Mina killar har bara mått bra av att röra sig fysiskt. Mindre bråk och väggklättrande hemma. Men däremot har de ju inte behövt ha mycket fart och fläkt runt sig. Klättra på en sten i skogen har varit perfekt efter en dag på dagis. Det är stilla runt men de får röra sig.

  • Anonym (Hemmamamma)
    cosinus skrev 2016-08-30 21:42:05 följande:

    Uppstyrda antikviteter i den åldern nä. Men gå ut i skogen och rasta barnen om de är vilda inomhus absolut.

    Mina killar har bara mått bra av att röra sig fysiskt. Mindre bråk och väggklättrande hemma. Men däremot har de ju inte behövt ha mycket fart och fläkt runt sig. Klättra på en sten i skogen har varit perfekt efter en dag på dagis. Det är stilla runt men de får röra sig.


    Men alltså "rasta" spädbarn? Ända sedan barnen kunde krypa ville de boka dejter så att barnen skulle "leka av sig" i timmavis... Vi har visserligen äldre syskon också, men våra barn har alltid varit nöjda och glada här hemma eller ute med familjen i den åldern. De här barnen har varit extremt "lätta" att inskola också. De märker i princip inte ens när föräldrarna går utan springer in på fsk och vill inte hem när dagen är slut. Då undrar man ju lite över hur anknytningen är egentligen? Bara full fart. Våra barn är uppmärksamma på sin omgivningen och kommunicerar mycket mer med oss föräldrar än vad mina kompisars barn gör...
  • Anonym (Nån)

    Nja, låter kanske lite väl mycket för så små barn. Dock tyckte jag att det var kul att ha aktiviteter några gånger i veckan när jag var föräldraledig, men det kunde vara öppna förskolan i två timmar eller en sångstund eller besök på badhuset. Eller träffa nån kompis med barn.

    Jag har kompisar som har barn som är 4-5 år och har fotboll, simskola och gympa flera gånger i veckan. Det tycker jag är alldeles för mycket, speciellt om barnet redan går rätt många timmar varje dag på förskolan.

  • Anonym (Hemmamamma)
    Anonym (Nån) skrev 2016-08-30 22:35:40 följande:

    Nja, låter kanske lite väl mycket för så små barn. Dock tyckte jag att det var kul att ha aktiviteter några gånger i veckan när jag var föräldraledig, men det kunde vara öppna förskolan i två timmar eller en sångstund eller besök på badhuset. Eller träffa nån kompis med barn.

    Jag har kompisar som har barn som är 4-5 år och har fotboll, simskola och gympa flera gånger i veckan. Det tycker jag är alldeles för mycket, speciellt om barnet redan går rätt många timmar varje dag på förskolan.


    Jag är fortfarande föräldraledig och tar våra minsta till Öppna fsk två dagar i veckan. Kanske går vi på annan aktivitet en dag och så träffar vi vänner/familj någon dag.
  • Frontline

    Hmm våra barn började på förskolan runt 1 års ålder och när vi hämtade dom efter jobbet så var det mat som skulle fixas, hushållssysslor, handla mm så inte fanns det tid till några planerade aktiviteter ute eller träffa andra barn precis.

    Nä det vart att vara hemma i lugn och ro med lite eget mys innan barnen somnade för natten runt 18.30-19 för natten


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Uttran

    Tvingar de här föräldrarna dig till något ts? Om inte, varför låter du dem inte göra på sitt sätt? Alla gör det som de tror är bäst för sina barn. Barnet kommer inte ta skada av hur de föräldrarna väljer att göra och dina barn tar inte skada av hur du gör heller. Skulle det bli för mycket för barnen kommer de protestera högljutt.

    Vad gäller anknytning är det väl mest att sätt att hålla kvinnorna hemma vid spisen och ett sätt att skapa dåligt samvete. Föräldrarna umgås med sina barn under aktiviteterna, för det finns inte en aktivitet man bara kan lämna barnet på i den åldern och låta en ledare sköta allt.

Svar på tråden De överaktiverar sina småbarn!