• Mim123

    Är livrädd för abort

    Fick nyligen reda på att jag är i ca vecka 7, har träffat killen i över ett år men har inte fast förhållande även om vi behandlar varandra som flickvän och pojkvän. Jag är 20 år, har inget körkort men jobbar ändå. Jag vill inte göra abort, det känns bara helt fel. Men killen tvingar mig nästan, han säger att jag förstör hans och mitt eget liv. Och om jag gör abort så vill han fortsätta träffa mig men om jag inte gör abort så vill han inte ha med mig att göra. Jag har ätit p piller men ändå blev det såhär. Jag är verkligen rädd att jag ska ångra en abort. Jag skulle älska mitt barn mer än vad jag älskar killen och därför undrar jag ifall det är värt att gå igenom en abort för hans skull. Jag bara gråter och vet inte vad jag ska göra!

  • Svar på tråden Är livrädd för abort
  • Anonym (Johanna)

    Vill du verkligen bli mamma och vara redo för allt vad det betyder?

    Eller vill du bara slippa göra abort?

    Två helt olika saker du måste tänka över noga.

  • Fjäril kär

    Oavsett vad du väljer måste du nog vara beredd på att du blir ensam.

    Du kan komma att ångra aborten så mycket att du börjar hata killen och inte vill vara med honom.

    En abort påverkar ju bara dig, han kommer ju leva vidare som inget hade hänt, så räkna inte med hans stöd efteråt.

  • Pentagram

    Om killen säger att han inte vill ha med dig att göra om du inte gör abort så är han verkligen inte värd dig ändå i händelse du SKULLE göra abort heller. Be honom flyga och fara och fundera på om du hellre vill vara ensamstående mor i dagsläget eller barnlös singel.

    Jag tillägger att även om du kommer att älska ditt barn så är du fortfarande relativt ung och kanske borde prioritera annat än föräldraskap för tillfället. Du kan älska ett barn du får om några år, också...

  • Mim123

    Jag känner mig redo men blir väldigt osäker när han gör såhär. Vi har pratat om detta innan att tänk om jag blir gravid oavsett p piller och då har han sagt att det hade varit mysigt och roligt med barn. Men helt plötsligt så är han helt emot. Han har aldrig bettet sig såhär mot mig förut så jag är chockad. Självklart vill jag slippa en abort men jag känner även att jag är mogen för ett barn.

  • Fjäril kär
    Mim123 skrev 2016-08-31 14:54:29 följande:

    Jag känner mig redo men blir väldigt osäker när han gör såhär. Vi har pratat om detta innan att tänk om jag blir gravid oavsett p piller och då har han sagt att det hade varit mysigt och roligt med barn. Men helt plötsligt så är han helt emot. Han har aldrig bettet sig såhär mot mig förut så jag är chockad. Självklart vill jag slippa en abort men jag känner även att jag är mogen för ett barn.


    Fast det är ganska naivt och tro att bara för att man pratar om barn så betyder inte det att han är redo NU. Det betyder inte heller att han vill ha barn NU.

    Såklart han kan tänka sig barn, men inte nu. Han är inte redo. Han är ung och tycker inte det är rätt just nu.

    Han kanske inte vill ha barn förrän om några år.

    Du förstör givetvis inte hans liv med ett barn men även hans liv förändras givetvis. Han måste nu tänka på att kunna jobba och kunna betala underhåll, varifrån får han annars pengar till barnet?

    Vilka är hans framtidsplaner? Och vad innebär ett barn nu för det han planerat? Osv osv.
  • Mim123

    Jag har tänkt igenom detta, och bestämt mig för att göra en abort. Jag vill gärna ha barn men inte med denna killen och då känns det så dumt att sätta ett litet liv till världen. Jag är ledsen över hela situationen men försöker tänka positivt. Nu vet jag att jag har möjlighet att bli mamma och är det menat att vara så så blir jag det säkert när det är rätt tillfälle! Jag tycker att det är hemskt med en abort men samtidigt känns det inte rätt att sätta ett liv till världen under dessa omständigheter. Jag har pratat med killen och han sa "vad skönt då blir allt som vanligt igen och detta är ur världen" så honom kommer jag inte heller att träffa mer, han har genom detta bevisat vart jag har honom. Jag hoppas att jag blir klokare av detta och att jag gör rätt i att välja såhär. Och till alla som är osäkra, följ ditt hjärta. Jag följer mitt och lever på hopp om en ljus framtid och att jag en dag får chansen igen att bli en mamma.

  • Anonym (Moget beslut)
    Mim123 skrev 2016-08-31 18:58:26 följande:

    Jag har tänkt igenom detta, och bestämt mig för att göra en abort. Jag vill gärna ha barn men inte med denna killen och då känns det så dumt att sätta ett litet liv till världen. Jag är ledsen över hela situationen men försöker tänka positivt. Nu vet jag att jag har möjlighet att bli mamma och är det menat att vara så så blir jag det säkert när det är rätt tillfälle! Jag tycker att det är hemskt med en abort men samtidigt känns det inte rätt att sätta ett liv till världen under dessa omständigheter. Jag har pratat med killen och han sa "vad skönt då blir allt som vanligt igen och detta är ur världen" så honom kommer jag inte heller att träffa mer, han har genom detta bevisat vart jag har honom. Jag hoppas att jag blir klokare av detta och att jag gör rätt i att välja såhär. Och till alla som är osäkra, följ ditt hjärta. Jag följer mitt och lever på hopp om en ljus framtid och att jag en dag får chansen igen att bli en mamma.


    Det verkar vara ett väldigt bra beslut :) I mitt tycke så förtjänar varje barn att bli älskat och efterlängtat av alla sina föräldrar. Dessutom så förtjänar alla barn att få komma till ett hem som är redo och stabilt.

    Om några år så kommer du säkert få uppleva lyckan av att längta och drömma tillsammans med en stabil man. Det finns inget bättre än att få magmassage av sin make eller att nervöst räkna minuterna mellan värkarna tillsammans och sedan få möta sitt gemensamma barn :) Det är nga saker som jag skulle vilja göra ensam.
  • Mim123

    Tack så mycket! Jag hoppas verkligen att jag gör rätt och att det blir som du säger, i framtiden med rätt man! Jag tänker också att allt blir så mycket roligare om man är två som längtar tillsammans. Återigen Tack för att du peppar mig med att jag gör ett klokt beslut!

Svar på tråden Är livrädd för abort