• calabalic

    Hur nattar man två små barn om man är ensam?

    Ni som har flera barn, hur gör ni för att få läggningen att funka om ni är ensamma med barnen? Ge mig era bästa knep. :)

    Jag har en som är 1 månad och en som är 15 månader. Kan inte lämna nån av dem ensam utan uppsikt om den är vaken. Den stora är för liten för tv/iPad som "barnvakt". Båda skriker om jag ägnar den andre för mycket tid = de väcker andra barnet som håller på att somna. Båda tar MINST en halvtimme, oftast snarare 1 eller kanske 2 timmar, att natta. Ingen av dem kan somna själv utan måste bli matad och buren.

    Nu är ju både jag och pappan föräldralediga så vi nattar varsitt barn i varsitt rum. Men ibland kommer man ju behöva vara ensam med båda om den andre ska iväg.

  • Svar på tråden Hur nattar man två små barn om man är ensam?
  • Anonym (yy)

    våra delade rum när de var så där små. så satt man emellan sängarna.

  • Kasperina

    Jag har en på 3,5 och en åttaåring. Oftast lägger de sig samtidigt, då läser jag i den yngres säng och sedan får den äldre flytta över till sin säng.
    Ibland får den äldre sitta uppe och se på film eller spela Minecraft medan jag lägger den yngre.
    När de var yngre la jag dem samtidigt.

  • maratontjejen

    Jag har en 3-åring och en 9 månaders. När vi båda är hemma nattar vi varsitt barn i deras respektive rum. Men när jag är ensam med barnen nattar jag dem båda i vårt sovrum. Jag har en extra spjälsäng ståendes i vårt sovrum där jag lägger babyn och den stora bredvid mej i dubbelsängen. Sen börjar jag läsa en saga och de finner sig båda till ro inom ett par minuter och somnar på en kvart. Sedan bär jag in den stora till sin säng. Den minsta brukar få sova kvar i spjälsängen i vårt rum.

  • Carambolan
    Kasperina skrev 2016-09-06 10:49:37 följande:

    Jag har en på 3,5 och en åttaåring. Oftast lägger de sig samtidigt, då läser jag i den yngres säng och sedan får den äldre flytta över till sin säng.

    Ibland får den äldre sitta uppe och se på film eller spela Minecraft medan jag lägger den yngre.

    När de var yngre la jag dem samtidigt.


    Så har vi också gjort.
  • Pastella

    Vi har drygt 1,5 år mellan våra. Nu är de 2,5 och 4 år så nu lägger jag bägge i vår säng(jag i mitten) sen bär jag över dem till sina egna men precis som du upplever så var det nästan omöjligt när de var mindre.. Det gick inte alls.. Den "stora" sprang upp och lillen blev störd och jag fick jaga långt in på kvällarna. Tillslut somnade alltid den lilla i famnen och jag kunde natta storebror som vanliga människor gör:) det var betydligt lättare när vi var två vuxna hemma och kunde natta en var..

  • scanmia

    Ammar den lille och läser, sjunger för den store. 

    Ligger mellan och nattar.

    Kan du stoppa någon av dem i sele eller sjal och vyssa den till sömns där samtidigt som du har händerna fria för den andra? Min man sövde ofta våra barn långt upp i tvåårsåldern i sjalen.

    Tar liten kvällspromenad som söver den lille och kan sedan natta den store när vi är hemma. Eller så stoppar man båda i vagnen eller bilen och låter dem somna där.

    Mina var lite längre ifrån varandra åldersmässigt, men när man ligger i sängen så är det en bra plats att låta den store gosa och hålla den lille. Att ha en bebis hud-mot-hud på magen är ett riktigt sömnpiller och gör under för anknytningen även syskon emellan. 

  • Anonym (..)

    Man lägger sig i vuxensängen med båda. Den lilla får somna med tutten i mun och den stora stryker jag på ryggen tills han somnat. Sen när de somnat lyfter/knuffar jag över dem i sina resp spjälsängar. Båda står dikt an mot stora sängen.

Svar på tråden Hur nattar man två små barn om man är ensam?