• LolloB34

    Varför pratar ingen om att ersättning är industriprocessat skräp?

    Ja, se rubriken. Jag har stött på rätt många föräldrar som ger ersättning för att barnet "äter mer då" eller "sover bättre".

    Vet dessa människor inte om vilken skit de ger sitt barn? Eller är de bara själviska?

    Ingredienser ersättning:

    Avsaltat vasslepulver, vegetabilisk olja (palm, raps, kokos, solros), skummjölkspulver, laktos, fiskolja, olja från Mortierella alpina, emulgeringsmedel (sojalecitin), L-fenylalanin, taurin, inositol, L-histidin, L-karnitin, nukleotider (adenosin 5?-monofosfat, cytidin 5?-monofosfat, guanosin 5?-monofosfat, uridin 5?-monofosfat), mineralämnen (natrium, kalium, kalcium, järn, magnesium, zink, jod, koppar, mangan, selen), vitaminer (A, D, E, K, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folsyra, B12, biotin, pantotensyra) och Bifidobacterium lactis.

    Att inte kunna amma alls händer såklart (dock mycket sällsynt) men i de flesta fall jag sett så pallade helt enkelt inte mamman att barnet åt så ofta som ju är normalt för barn... Och verkade inte alls ha dåligt samvete för att hon ger ersättning. Trots att all "näring" i den är tillsatt i en fabrik...

    Jag bara undrar, vet folk villen skillnad det faktiskt är (tänk själv en vuxen som bara lever på typ nutrilett), eller finns det ärligt talat folk som tror att ersättning är lika bra som bröstmjölk för en bebis?

  • Svar på tråden Varför pratar ingen om att ersättning är industriprocessat skräp?
  • blomman 2

    Att inte kunna ge sitt barn bröstmjölk av fysiska skäl är en helt annan femma än att inte O R K A. Men tur ändå att ersättning finns hur dåligt det än är,hur skulle man annars göra om man inte har bröstmjölk..?

  • Nyfikna72

    Du får nog läsa på lite gällande innehåll i saker och ting för jag är säker på att man kan få till en ganska imponerande "obegriplig" lista på en vanlig banan också......... I övrigt så har nog ersättning födit upp fler än slagit ihjäl iallafall.

  • fjanten

    Och bröstmjölk innehåller miljögifter som det ammade barnet får i sig. Det är nog bäst att vi slutar ge våra bebisar mat helt och hållet....

  • syntharen

    Wow, vi behöver ju verkligen fler anledningar till att ge nyblivna mammor dåligt samvete... Eller inte!

    Min son hade tynat bort långsamt om jag fortsatt att bara amma honom, han gick ner i vikt oavsett hur mycket jag ammade honom. Efter 4 veckors ammning, pumpning, koppmatning övergick vi till endast ersättning och oj vilken harmonisk och glad bebis vi fick då. Och nu är han 6 år, har inga allergier, är väldigt sällan sjuk, växer bra på längden och är både smart och trevlig.

  • Trottisvar

    Åh vad jag är förbenat trött på okunniga och fördomsfulla åsikter likt ovan! Snälla människa läs på innan du uttalar dig. Googla lite på Agnes Wold och amning, läs senaste forskningsrapporter i frågan som någon innan var inne på gällande miljögifter och annat. Men allra främst, lär dig att vara ödmjuk här i livet, sluta döm andra människor vars situationer du inte vet något om. Sedan är anledningen till att man väljer att inte amma eller att amma skit samma för det är ändå inte din sak att bry dig om. Har du inget bättre att lägga din tid på så beklagar jag då du lär ha ett tråkigt liv. Är anledningen till tråden istället för att du vill känna dig bättre än andra mammor så råder jag dig istället att jobba på din självkänsla. Tycker synd om dig din inskränkta människa!

  • Jamas

    Suck. Hade du haft minsta kunskap om nutrition (eller så bara en naturvetenskaplig grundförståelse), hade du aldrig skrivit ett så puckat inlägg.

  • Trooi

    Antar att du TS är ute efter att provocera. På vilket sätt angår det dig hur folk väljer att mata sitt barn? För en del funkar amningen helt perfekt utan problem för andra är det hur kämpigt som helst. Jag tycker inte att man ska amma till varje pris om det inte funkar eller man mår dåligt av det. Sen, för att provocera dig TS, så tror jag att bröstmjölk är rätt överskattat. Såna amningsfanatiker som dig verkar tro att bröstmjölk skyddar mot all ondska i världen. Så TS, ta fram vetenskaplig fakta på vilket sätt barn som får bröstmjölk mår sååå mycket bättre än de som får ersättning. Jag är övertygad att skillnaden är marginell, om det ens finns någon skillnad.

  • Valkyria75

    Ja lite onödigt provocerande iofs...

    Men jag vet att jag tänkte lite så när jag tittade på innehållsförteckningen på ersättningen. Detsamma med välling har jag för mig. Man kämpar så för att laga bra mat från grunden och klagar allmänt på alla tillsatser i mat. Men det vi ger våra allra minsta, det är fullproppat med processade tillsatser...

    Men som jag har förstått det är barnmatsindustrin hårt kontrollerad så man får väl hoppas att ersättningen iaf är så bra som den kan vara.

    Bröstmjölken är ju inte heller perfekt...

Svar på tråden Varför pratar ingen om att ersättning är industriprocessat skräp?