• Alexi

    I vilka sitiuationer får man inte säga till andras barn?

    Utifrån diskussionerna i "tioåring cyklar på tvååring-tråden" så funderar jag ju på hur folk kan tycka det är så vansinnigt fel att säga till andras barn. Och funderar på om jag gjort fel idag?

    1. När får man och när får man inte säga till andras barn? Spelar åldern på barnet roll? Spelar föräldrarnas närvaro roll?

    2. Idag åkte jag som vanligt tåg och buss hem från jobbet. på Busstationen blir det alltid en lång kö i väntan på att bussen kommer, dvs kön går längs med trottoaren. Jag står rätt långt fram i kön men inte längst fram. Kön är ju som en liten "klunga" med folk närmast påstigningsplatsen och sen är den en 15 meter lång svans längs med trottoaren. Kort innan bussen kommer ser jag 3-4 tjejer i kanske yngre tonåren som skrattande glider fram, rundar den där lilla klungan och bygger på som en kö från helt andra hållet (bygger på den klunga som står där), bortser alltså helt från den 15 meter långa kön.

    1. Är det ok att ställa sig i en busskö som de tjejerna gjorde?

    2. När alla börjar gå på så ser jag hur tjejerna trycker sig fram och ska trycka sig in i bussen. Jag blir rätt arg, stoppar ena tjejen och säger bestämt (men med helt normal röst i tonläge, jag höjer inte rösten och använder inga svordomar eller så) att jag sett hur de tryckt sig fram, att kön åt andra hållet bakom mig ringlar lång och att köande inte fungerar på det viset.
    Tjejerna blir oerhört paffa, säger ingenting och alla går lugnt på bussen.

    Var det fel av mig att säga till dem?

  • Svar på tråden I vilka sitiuationer får man inte säga till andras barn?
  • Philanthropy

    Självklart inte okej att försöka tränga sig i köer, och du gjorde helt rätt som sade till dem. Snälla låt inte människors konstiga inställning i den där tråden få dig att tvivla på ditt sunda förhållningssätt. 

    Det finns ett uttryck: "It takes a village to raise a child". Jag tycker absolut man får säga till andras barn, främst i situationer då föräldrarna inte är i närheten eller är där överhuvudtaget, men även om man märker att föräldrarna inte ser/reagerar. Jag anser att det är någonting som gynnar alla i samhället på sikt. 

  • frökenelisabeth

    Sen är det kanske inte lika vedertaget med busskö som med andra sorters köer. Köa gör man oftast när det är en persons tur i taget, tänker jag, på en buss är det ändå rätt sällsynt att alla inte får åka med. Sen kan det ju vara begränsat med sittplatser, men det kanske man inte tänker på om man inte brukar åka just där. 

    Jag brukar inte ta så jättehårt på att hålla koll på vem som kom först till hållplatsen och så låta dem gå på. Men det är klart att om där är en lång kö så rättar man sig efter det. 

  • Farfallos

    Du gjorde helt rätt! ...och man kan säga till alla människor (barn eller vuxna) i alla situationer där andra drabbas av deras beteende. Många gånger har inte människor fattat att deras agerande är fel. Det är samma sak med vuxna i många lägen. Jag säger alltid ifrån, och oftast är det rökare som står och röker utanför entréer eller i busskurer, eller som slänger fimpar på marken när det finns askkoppar. Kanske var dessa tjejer rökare eftersom de betedde sig så där typiskt IQ-befriat som rökare brukar göra.


    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • sextiotalist

    Jag vet när man inte får det i varje fall. Man får inte säga till ett barn som sitter på hyllan där man ska ställa matkorgen på, för att packa upp sina varor. Den mamman skällde ut mig, jag var bergsäker på att hon skulle få stroke. Vad jag sa, du kanske ska hoppa ner så att jag kan packa upp.

  • frökenelisabeth
    sextiotalist skrev 2016-09-12 17:18:52 följande:

    Jag vet när man inte får det i varje fall. Man får inte säga till ett barn som sitter på hyllan där man ska ställa matkorgen på, för att packa upp sina varor. Den mamman skällde ut mig, jag var bergsäker på att hon skulle få stroke. Vad jag sa, du kanske ska hoppa ner så att jag kan packa upp.


    Fast hon kan ju inte ha haft alla cornflakes i paketet så att säga. 
  • Tyllmulle

    Jag tycker du gjorde rätt. Jag sa själv till ett par tonåringar att ställa sig på rätt sida järnvägsbommen häromdagen. De är unga och lite dumma. Vi som inte är det får hjälpa till.

    Jag säger till andras barn om föräldrarna antingen inte är där eller inte själva agerar och jag tycker barnet beter sig illa.

    Min sambo fick skit av en pappa för ett tag sedan för att min sambo bad pappans barn sluta knuffa vårt. Somliga uppfostrar sina barn att bli mobbare och då måste vi andra gå in och försöka stävja det. Tyvärr tål inte alla buffel-föräldrar det.

    @frökenelisabeth: jag antar att TS bor i Sthlm, där köar man ofta på en lång rad vid busshållplatserna. Har aldrig sett det någon annanstans. Men det funkar för det mesta bra. Det är mycket folk som ska på och jag har upplevt att alla inte får plats utan får vänta några minuter på nästa buss.

  • sextiotalist
    frökenelisabeth skrev 2016-09-12 17:27:47 följande:

    Fast hon kan ju inte ha haft alla cornflakes i paketet så att säga. 


    Stämmer. Jag bara skakade på huvudet och tyckte synd om killen.
  • garib

    Skulle ni sagt till barn i 8-9årsåldern som åkte buss med en förälder,barnen pratskrek  .Det var tidig morgon,alla var på väg till jobbet.Jag vågade inte säga till.

Svar på tråden I vilka sitiuationer får man inte säga till andras barn?