• Akdar

    Skolan tvingar barnet byta klass

    Mitt barn går på en friskola. Kommit i konflikt med ett annat barn. Båda har olika former av neuropsykiatriska nedsättningar. Det andra barnet hävdar att hen inte kan gåi samma klass som mitt barn. Skolans lösning mitt barn får byta klass det andra barnet får byta grupp i två ämnen. All trygghet med nya kompisar i klassen som det har tagit lång tid att bygga upp ska nu rivas upp. Vårt barn mår nu jättedåligt, sömnlös, utvecklar återigen mycket mörka tankar (som vi lyckat att jobba hårt på tillsammans med BUP tidigare att minska på).

    Vi föräldrar accepterar inte och skolan vill tvinga igenom detta ändå. Det andra barnet har enligt skolan själv helt hängt upp sig på vårt barn och nedsättningen som hen har gör det svårt att ta sig ur denna hang up.

    Vi har bett om en mer rättvis fördelning av bytet då vårt barn känner att hela skuldbördan är hans vilket inte är fallet, men förklara det för ett barn då detta barn dessutom har en historia med missförstånd och skuld sen innan Detta för att lättare kunna bereda vårt barn på den kommande förändringen men också så hen blir medveten om att den är på lika villkor för båda eleverna.

    Vad kan vi som föräldrar göra mer än alla mail och möten som inte leder någon vart. Vårt barn trivs annars på skolan känner dock nästan ingen i den andra klassen och känner en stor otrygghet i detta men vill samtidigt inte byta skola vilket ju inte är är en lösning heller.

    Vi är mycket oroliga för vårt barns psykiska mående nu.

  • Svar på tråden Skolan tvingar barnet byta klass
  • Scoops

    Jag skulle faktiskt ha kollat på att byta skola... hade aldrig orkat arbeta med detta problemet och att fortsätta nöta med skolledning tar bara tid. Bättre att börja om på ny kula och låta ert barn slippa bråk och tjafs.

  • ratti

    Ok så kan man ju också få tycka men vad vore jag för förälder om jag tyckte att det är ok att mitt barn mår dåligt bara det andra barnet inte gör det. Tror inte sådana föräldrar finns och gör dom det ska dom kanske inte ha egna barn för dom skulle det kunna bli riktigt synd om.

  • Holma
    ratti skrev 2016-09-14 19:44:54 följande:

    Ok så kan man ju också få tycka men vad vore jag för förälder om jag tyckte att det är ok att mitt barn mår dåligt bara det andra barnet inte gör det. Tror inte sådana föräldrar finns och gör dom det ska dom kanske inte ha egna barn för dom skulle det kunna bli riktigt synd om.


    Det är ju inte en bra lösning att det andra barnet ska må dåligt eller kanske ännu sämre än ert barn menar jag . Hur tycker du det ska lösas för att båda ska må bra då ?
Svar på tråden Skolan tvingar barnet byta klass