Inlägg från: Anonym (Ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ts)

    Ska JAG betala?????

    Soc omhändertog mitt barn och barnet bor i familjehem sedan 2 år.

    Nu fick jag ett brev att man som förälder till omhändertaget barn ska betala underhåll.

    Helt sinnessjukt! Dom kidnappar mitt barn och jag ska BETALA för det???!!!!!

    Har för låg lön så jag fick en dom på noll kronor, men hela grejen stör mig!

    Min lön är 26 tusen, men jag betalar ca 2000 per månad i resor eftersom barnet bor hemma varannan helg. Jag betalar även mobil, internet och ALLA kläder! Jag betalar de utlandsresor vi åker på. Jag betslar mat och uppehälle för alla kompisar som kommer till mig. Jag betalar barnets hobby, allt betalar jag. Familjehemmet får minst 15000 för inget!!!

  • Svar på tråden Ska JAG betala?????
  • Anonym (Ts)

    Ja självklart är det barnets vänner!

    Jag betalar så mkt redan som familjehemmet SKA stå för men struntar i. Säkert 3000 kr per månad, så att familjehemmet slipper stå för något och har råd med sina dyra hobbies istället!

    Barnet är på väg hem så detta är helt och hållet ett ickeproblem, blev så förvånad bara!

    Det räcker inte att de mot vår (vi föräldrar, syskon och barnet) är emot placeringen, de vill även tvinga oss betala för det. Galet!

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Modifikation) skrev 2016-09-17 16:56:14 följande:

    De får även pengar till barnets kläder, aktiviteter, nöjen, mobil osv så nog ska de se till att barnet har kläder med sig till helgumgänget.


    Ja de SKA stå för det men eftersom de inte gör det så måste jag. Mobil, internet, aktivitet (1100kr //månad), umgängesresor, skor och kläder står JAG för!

    Soc har tjatat på familjehemmet men de vägrar och jag vill inte att barnet ska lida mer än hen redan gör. Förlora sitt hem och trygghet och bli inkastad i en okänd familj som barnet avskyr är inte lätt! Jag försöker underlätta.

    Glömde fickpengar vilket jag också står för!

    Det är dyrt att bli fråntagen sitt barn. När barnet bodde hemma hade jag ca 5000kr mer inkomst per månad!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Katrina) skrev 2016-09-17 22:49:44 följande:

    Det är skillnad på ett barn och en ungdom i tonåren. Antar att du är en småbarnnsförälder som tror dig vara expert på uppfostran. Dock utan egen erfarenhet. Så du är förlåten.Föräldrarna har oftast vårdnaden även för barn i f-hem. Inget kan signeras t ex av f-hemmet.Exakt, hos äldre ungdomar ligger ansvaret hos dem själva.


    Ja självklart har jag vårdnaden. Familjehemmet kunde inte åka utomlands med mitt barn om inte jag godkänner det och ordnar pass! Blev ingen resa dock eftersom barnet HATAR familjehemmet!

    Barnet reser med mig istället!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ida) skrev 2016-09-18 09:11:10 följande:

    Om du betalar det du säger så är det troligtvis därför du inte behöver betala underhåll då socialtjänsten anser att du uppfyller försörjningsansvaret. Så vad är problemet?


    Ha ha....det var lite roligt sagt. Soc har ingen som helst koll på det. Har ingen kontakt alls med soc!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Va) skrev 2016-09-18 09:46:52 följande:

    Föräldrarna har alltid det yttersta ansvaret för att ha fostrat och lärt sitt barn rätt och fel. Så om barnet "ballat ur" är det förälderns misslyckande.


    Barnet är väluppfostrad och jättefin! Aldrig varit minsta problem. Mina vänner har alltid kallat mitt barn för ett riktigt A-barn.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Va) skrev 2016-09-18 10:07:25 följande:

    Baserat på det du skriver är det alltså du som brustit i tillsynen eftersom du inte har barnet hos dig längre. Hur länge har barnet varit i familjehem?


    Cirka 1,5 år. Men på väg hem, har inga problem i föräldraskapet enligt soc!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (nhiyg) skrev 2016-09-18 10:18:06 följande:

    Så om jag har förstått det rätt så är barnet ett riktigt A-barn, du har inga som helst problem i ditt föräldraskap enligt soc som du inte har kontakt med sååå...? Är det familjehemmet som har kidnappat ditt barn och lyckats få ut minst 15000 kr i månaden för att ta hand om ditt barn, men soc tar inte ifrån de uppdraget trots att de tjatat på familjehemmet att de ska köpa det barnet behöver men familjehemmet struntar i det?

    Vart bor du egentligen? Här kollas familjehemmen upp noga och får barnen inte det de behöver ha (och from en viss ålder räknas mobiltelefon in där) så blir de av med uppdraget snarast. Dessutom tas inga barn från fungerande föräldrar, särskilt inte utan kontakt mellan familj och socialtjänsten...


    Jag var sjuk innan barnet togs men är fullt frisk sen länge!

    Soc hälsar på mitt barn ibland men jag har själv ingen kontakt med soc. Ska ha första mötet sen drygt 1 år nu i veckan för att diskutera flytten. Barn rotar och anpassar sig snabbt, därav tar det så lång tid tyvärr.

    Barnet förstår inte varför hen blivit placerad och har ibland anklagat mig. Barnet har svårt att förstå att mot soc är man totalt maktlös!!
  • Anonym (Ts)
    Uttran skrev 2016-09-18 17:10:22 följande:

    Om du hade tagit dig tid att läsa vad ts skrivit istället för att hoppa på mig hade du själv sett att det är ett barn det handlar om och inte en tonåring.

    Som du själv säger tar inte socialen barn utan orsak, ts måste ha gjort något gräsligt för att bli av med barnet då det inte handlar om en frivillig placering. Jag behöver inte veta exakt hur ts har misshandlat eller försummat sitt barn för att förstå ungefär vad som har hänt. Jag tycker inte man ska tassa på tå runt personer som ts. Det är barnet det är synd om och som är offret här.


    Du har fel i precis allt du skriver!

    Jag har varken misshandlat, försummat eller på något sätt skadat mitt barn någonsin!

    Det gäller en tonåring och inget litet barn. Soc har aldrig klagat på min föräldraförmåha, tvärtom!

    Mer än så tänker jag inte skriva om oss då det är en tämligen unik situation som jag inte tror skett tidigare någonsin i Sverige! Punkt och nu lämnar jag tråden!
  • Anonym (Ts)
    Uttran skrev 2016-09-18 19:34:56 följande:

    Så du tror att socialen har tagit barnet bara för att det är roligt? Det kostar skattebetalarna massor av pengar att familjehemsplacera ett barn, det är inget som görs i en handvändning. Varför skulle socialen ta ditt barn om de anser att du är en bra förälder?

    Att det är en tonåring är helt klart en efterkonstruktion, du har kallat din barn för Barnet i alla inlägg och så säger man inte om en tonåring. Det är knappast något unikt med att ett barn bli tagen från sina föräldrar, men det känns säkert unikt för dig.


    Men jösses.....

    Tonåringen är mitt BARN. Hen kommer vara mitt BARN även som 40 åring!

    Mitt BARN hade inte egen iPhone eller eget internet som litet barn, läs inläggen jag har skrivit igen så kanske även du förstår?!

    Jag arbetar själv på soc, i en annan kommun dock så jag är fullt medveten om hur och varför barn (i vanliga fall) omhändertas. Vår situation är dock helt unik!
  • Anonym (Ts)

    Det ÄR en ungdom, punkt!!!

    Självklart fattar jag att barnet inte är kidnappat.....förlåt att ungdomen inte är kidnappad.

    Det är vad UNGDOMEN och jag brukar säga om situationen.

    Nu har vi som tur är väldigt bra kontakt dagligen. Vi har levt ensamma och stått varandra extremt nära de första 7 åren. Därefter många år i en bonusfamilj där UNGDOMEN fick en bonuspappa och bonussyskon!

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ida) skrev 2016-09-19 14:59:08 följande:

    Så "barnet" har bott i fosterfamilj från han var 7 år- tonåring?


    Nej det har jag inte skrivit! Barnet har alltid bott med mig förutom ca 1,5 år.

    Försök förstå vad du läser, läs flera gånger?!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ces) skrev 2016-09-19 15:07:24 följande:

    Enligt reglerna ska man betala underhåll om barnet inte bor hemma. Hur kan det vara 5.000 kr dyrare att inte ha barnet hemma? Om du har låg inkomst behöver du inte betala hela underhållsstödet själv.


    Fast det räknas väl 1 år bakåt antar jag? Hade usel lön förut.

    5000kr är förlorad underhåll, barnbidrag och bostadsbidrag.
Svar på tråden Ska JAG betala?????