• Anonym (Konstigt)

    Varför ger ni alvedon så fort barnet har feber?

    Jag läser ofta om föräldrar som har barn som har feber och hur de ger febernedsättande direkt. Varför gör ni det? Tror ni att all feber är farlig för barn (eller kanske t.o.m. er själva)?

  • Svar på tråden Varför ger ni alvedon så fort barnet har feber?
  • Anonym (m)

    Det gör jag inte. Men håller med dig om att många ger alvedon direkt. Tycker överlag folk är dåliga på att bedöma allmäntillstånd. Febertermometern kommer fram direkt

  • Ulltand

    Av ett enda skäl. Man mår betydligt bättre.  Dock föredrar vi Ipren och nu när barnet är större få de välja själv.

  • MiasMamma
    Anonym (Konstigt) skrev 2016-09-21 12:47:17 följande:

    Jag läser ofta om föräldrar som har barn som har feber och hur de ger febernedsättande direkt. Varför gör ni det? Tror ni att all feber är farlig för barn (eller kanske t.o.m. er själva)?


    Självklart ger jag febersänkande när tempen når 38,5 grader. 
  • Anonym (-)

    För att barnet mår bättre då. Jag tar också Ipren/Alvedon så fort jag får feber eftersom jag mår bättre då.

  • iMitera

    Försiktig med Ibuprofen om ni inte fått det rekommenderat av läkare. Finns sällsynta fall där barn som varit påväg att tillfriskna från en infektion fått ibuprofen och sedan drabbats av en allvarlig sjukdom som kallas Reyes syndrom. Ett allvarligt tillstånd som kan leda till döden. Dock tror jag inte att det bevisligen varit ibuprofenet som orsakat syndromet, men det är det som misstänkts. Vill inte skrämma dig, har inga källor att länka till, bara vad jag läst och hört i mitt arbete i vården.


    Ulltand skrev 2016-09-21 12:59:38 följande:

    Av ett enda skäl. Man mår betydligt bättre.  Dock föredrar vi Ipren och nu när barnet är större få de välja själv.


  • Anonym (Konstigt)
    Ulltand skrev 2016-09-21 12:59:38 följande:

    Av ett enda skäl. Man mår betydligt bättre.  Dock föredrar vi Ipren och nu när barnet är större få de välja själv.


    Det är inte farligt att ha lite feber. Om allmäntillståndet är påverkat kan det vara befogat med febernedsättande medicin. Ipren renommenderas inte alls till barn under 16 år om man kollar internationellt.
  • Ulltand
    iMitera skrev 2016-09-21 13:09:04 följande:

    Försiktig med Ibuprofen om ni inte fått det rekommenderat av läkare. Finns sällsynta fall där barn som varit påväg att tillfriskna från en infektion fått ibuprofen och sedan drabbats av en allvarlig sjukdom som kallas Reyes syndrom. Ett allvarligt tillstånd som kan leda till döden. Dock tror jag inte att det bevisligen varit ibuprofenet som orsakat syndromet, men det är det som misstänkts. Vill inte skrämma dig, har inga källor att länka till, bara vad jag läst och hört i mitt arbete i vården.


    Det säljs receptfritt barrnipren på Apoteket så jag är inte så orolig för det!

    Känner till att det finns ett samband mellan acetylsaisylsyra (bamyl) och Reyes men inget mer.
  • Ulltand
    Anonym (Konstigt) skrev 2016-09-21 13:14:11 följande:
    Det är inte farligt att ha lite feber. Om allmäntillståndet är påverkat kan det vara befogat med febernedsättande medicin. Ipren renommenderas inte alls till barn under 16 år om man kollar internationellt.
    Nej det är det inte men jag tror heller inte att det är farligt med Ipren/alvedon till barnen så varför skall de behöva må sämre än nödvändigt?
  • Anonym (Inget farligt)

    Mina barn fick febernedsättande framåt kvällen när de skulle sova. Så gör jag med mig själv. Låter febern göra sitt och tar endast tabletter om det känns för jobbigt på kvällen. Det är ju kroppens försvar.

Svar på tråden Varför ger ni alvedon så fort barnet har feber?