• Lingonfrun

    Offentliga utbrott från maken, var går gränsen?

    Min man har ett rätt häftigt humör.
    Har genom åren lärt mig använda ord, tonfall och strategier för att han inte ska bli triggad och få utbrott. Mycket lågaffektivt bemötande.

     Förr om åren kunde han bli utåtagerande och slå till mig eller hunden, men det har lugnat sig (då jag blev rätt ordentligt skadad vid ett tillfälle och hotade honom med anmälan) och han är mer självdestruktiv nu.
     Kan slå sig i huvudet (så blåmärken uppstår), skrika, slå sönder saker eller banka i väggen.
     Som jag ser det är det en nivå jag inte gillar, men kan leva med.

    Om något blir för mycket för honom ser jag hellre att han agerar ut det så,utan att nån annan blir skadad.
     Men jag är bekymrad när de utbrotten sker offentligt, både för att jag skäms för honom och jag är rädd att nån ska ringa psyk/polis.
     Det händer inte så ofta, jag undviker verkligen att han ska bli så stressad att han brakar loss, men nån gång i kvartalet eller så sker det ändå.

     Senast blev det en dum grej när han letade efter en grej i bilen, jag frågade vad  han sökte (hade en påse han skule ha i handen och ville kolla att det inte var den han letade efter). Han kände sig stressad över frågan, blev arg och drämde igen dörren och drog iväg till träning, utan den påse han skulle ha med.

    Ropade tillbaka honom, gav påsen och då han vräkte ur sig lite elakheter till mig om att han inte fått med sig den till att börja med svarade jag lite spetsigt att humöret kunde förbättras lite.

    Han stack för andra gången-då kom jag på att jag inte fått bilnycklarna och bilen stod så jag var tvungen att flytta den . Ringde honom, han kom tillbaka arg som ett bi och för att göra saken värre hade jag just kommit på var reservnyckeln var gömd.
     Han stod och skrek och slog på ett träd så det hördes över halva stan.

     Bedömde att jag bara skulle göra saker värre och lämnade platsen i hopp om att han snart skulle dämpa sig innan han skrämde nån (platsen var tom just då, men det var nog en del som hörde honom)
     Jag har aldrig bott ihop med någon annan, vi har nu varit gifta i 14 år.
     Jag förstår att en del människor kan rinna över och ha rätt att bli arga.

     Men var går gränsen mellan normalt dåligt humör och onormalt?

    Hur gör ni när ni blir jättearga offentligt?

    Jag har redan vägt pros och cons med att lämna honom.
    Hade jag haft facit idag hade jag aldrig gift mig med honom utan sprungit åt andra hållet. Men hans charm var stor då. Och det är inte bara dåligt nu heller.
     Nu är jag för gammal, bedömer att jag trots allt har det bättre med än utan honom.
     Skulle jag träffa någon annan jag vill leva med kanske det skulle ändras, men idag är läget inte så.

  • Svar på tråden Offentliga utbrott från maken, var går gränsen?
  • Friedan

    Redan första stycket av din text fick mig att reagera. Det är inte normalt att behöva tänka så.

    Resten av texten, nej han är inte normal men det tror jag att du redan förstår innerst inne?

  • Anonym (Tyra)

    Din man låter hemsk och ditt liv med honom verkar vara förfärligt.

    Inget av det du beskriver är normalt. Han har inte häftigt humör - han misshandlar dig fysisk och psykiskt. Anlednignen till att du inte lämnar är antagligen att ham brutit ner dig. Men jag lovar: du KAN lämna och du KAN återfå styrkan.

    Jag skulle råda dig att träffa en kurator och få prata om detta. Utan att tala om det för din man.

  • sextiotalist

    Han är klart onormal, en normal människa med impulskontroll agerar inte som han gör. Han har passerat alla gränser redan.


  • Anonym (Mia)

    Men din man kan ju inte vara frisk?! Har han betett sig så här hela tiden? Har han aldrig sökt läkare för sina svårigheter?

    Har ni barn ihop också?

  • Domesticgoddess

    Håller med övriga, hans beteende är långt ifrån friskt och det är sorgligt att du känner att du behöver trippa på tå runt honom för att undvika utbrott.

    Du skriver att du känner att du är för gammal för att lämna, tycker ABSOLUT inte du ska känna så - man kan ha väldigt mkt roligt och ett bra liv som singel även som 40+. Dessutom finns det ett smörgåsbord av mer eller mindre nyskilda män i samma ålder så alla möjligheter att träffa någon ny, vettig!, om du vill det.

    Om du absolut inte vill lämna råder jag dig starkt att iaf kräva att han söker professionell hjälp för sitt humör. Utifrån vad du beskriver känns det inte orimligt att tro att han har någon form av diagnos. Om så är fallet kan din livssituation med lite tur bli bättre om han kommer under rätt behandling.

    Jag känner med dig!

  • Lingonfrun

    Vi har gått i familjerådgivning (väldigt klent resultat då teraputerna vi testat enligt honom "tog sida med mig" och ställde krav )och jag träffar en person från Svenska Kyrkan jag litar på då o då .

    Det är svårt, jag kan se en del bekanta som också har partners med häftigt humör.
    Det är ju inte bara dåliga stunder, vi gör mycket kul ihop och det är inte som att jag går och känner mig rädd för egen del.
    Jag är starkare än han psykiskt och försöker hantera honom, men visst förstår jag att det inte är sunt att behöva agera vårdare mot sin partener..

    Om han inte dämpat ner sig såpass som det är idag, dvs att han inte går på mig eller husdjur (som tur är har vi inte barn) känner jag ändå att jag är räddare för att leva ensam än fortsätta jobba med honom.

    För ett par år sedan lyckades jag få honom att ingå i en studie som behandlade aggressionsterapi med KBT, hoppades mycket på det, men han ledsnade på övningarna och hoppade av.

  • alice85

    Nej det är inte normalt, låter helt galet faktiskt. Man ska inte behöva dadda och smyga på tå kring sin partner. Hans sätt att brusa upp på är skrämmande och totalt ur proportion. Vuxna människor beter sig inte så! Du frågar också hur andra gör när de blir arga offentligt men saken är den att de flesta inte blir så arga som din man, och om man blir det agerar man inte ut det. Man behärskar sig, av hänsyn till andra. Hur står du ut? Vore det inte skönt att leva ett liv där du inte behöver leva i rädsla för hans utbrott?

  • Anonym (!?)

    Men herregud?! Den här mannen är ju inte riktigt klok någonstans? Och du har på något sätt vant dig vid detta sjuka beteende och accepterar det! (För det är ju vad du gör när du anpassar dig istället för att lämna honom).

    Jag hoppas innerligt att ni inte har barn som har denna hemska uppväxtmiljö.

    Snälla ts, vet inte hur gammal du är, men nog måste du ha några år kvar att leva utan denna karl?! Lämna honom nu!!!

  • Påven Johanna

    Inget av det där hade varit okej för min del. För mig hade gränsen gått för 14 år sedan. Slå hunden? Helt oacceptabelt. Det hade renderat honom en polisanmälan om jag varit du. 

Svar på tråden Offentliga utbrott från maken, var går gränsen?