• Sallan81

    Sgi och gravidpenning

    Hej,

    Jag har jobbat 75% i ett halvår nu och har inte skyddat min sgi. Väntar nu mitt andra barn 20 maj 2017, går upp till 100% från och med 1okt fram till födelse.

    Kommer ev få gravidpenning de 2 sista månaderna pga tungt arbete., hur påverkar detta min sgi, eftersom jag då inte hunnit jobba 6 mån innan dess?

    Om jag tar ut föräldradagar bakåt i tiden 90 dagar, räknas det då in i mitt skyddande av sgi? Hur många fp dagar behöver jag då ta om jag jobbar 75%?

  • Svar på tråden Sgi och gravidpenning
  • Galia

    Du kan inte skydda din SGI bakåt tre månader. Eftersom du började jobba 75% för sex månader sedan så hade du redan tappat tidigare SGI för tre månader sedan.

    Om ditt tidigare barn inte är så gammalt så kan du ha skydd genom det. (Man ska ha blivit gravid innan tidigare barn är 1 år o nio månader för att behålla tidigare SGI)

    Om du börjar jobba heltid 1 oktober o gör det tills ev gravidpenning så kommer du få SGI på heltid eftersom arbetet skulle vara mer än sex månader. Att du ev inte hunnit jobba sex månader i praktiken (eftersom du får gravidpenning) spelar ingen roll eftersom det inte räknas som planerad frånvaro.

Svar på tråden Sgi och gravidpenning