• Kvinna87

    Komma över lögner

    Jag lever i en relation där jag inte känner någon tillit eftersom han brutit det tidigare genom att snacka med tjejer över internet. Detta har gjort mig mer misstänksam och nu när det blivit sämre i vår relation har jag konfronterat honom i detta. Han förnekar att det skulle vara så igen. Är det någon här som har erfarenheter hur man kan ta sig igenom tillitsproblem och finns här par som det gått bra för och blivit lyckliga med detta i bagaget? Går det att ändra på sig? Går det att vara otrogen och få en bra relation igen?

  • Svar på tråden Komma över lögner
  • Man89

    Det går att komma vidare tillsammans om det är vad båda vill.

    Säger ni att ni ska gå vidare så är det viktigt att båda jobbar å att komma framåt.

  • Nizon
    Självklart går det att komma över lögner och att en partner har varit otrogen osv.
    Men allt handlar så klart om samarbetets viljan från bådas håll.

    Den som har blivit bedragen och ljugit för. Kommer behöva få svar på sin frågor osv. Detta brukar på gå ganska intensivt dem första månaderna, samma frågor om och om igen.

    Den som var otrogen och ljög för sin partner. Kommer behöva stå ut med samma frågor om och om igen. Helt enkelt finnas där och svara på frågorna hela tiden för att bygg upp tilliten igen.

    Efter ett tag måste båda två sätta sig ner och ha ett samtal om allt som har hänt,
    och prata ut kanske 1-2 timmar och efter det får man inte dra upp något gammalt som har hänt.

    Men det här är lättare sagt än gjort.

  • Anonym (man)

    Går går det säkert, människor kan anpassa sig till de mest horribla miljöerna, men frågan är varför man skulle vilja göra det eller till vilket pris det sker?

    Jag trodde i min enfald att förhållanden är något som man ska må bra av, vara något som stärker en, lyfter en? Varför ska man slösa bort sitt liv på någon som inte respekterar en? Varför ska man slösa bort sitt liv på någon vars moraliska värderingar helt skiljer sig från ens egna? Varför ska man slösa bort sitt liv på någon man inte kan lita på? Någon som sviker? Någon som ljuger?

    Du kanske borde fundera mer över vilket slags förhållande du vill leva i och vilken slags man du vill ha istället för om det går att överleva en otrohet, man kan överleva det mesta, men är det leva du vill eller bara överleva?

  • Trivago

    Jag har försökt i flera år, tror det kan vara olika från person till person men jag kan inte släppa alla lögner och svek från hans sida. Bland annat suttit och flörtat på nätet med betydligt mycket yngre tjejer på hans jobb medan jag var gravid.

    Hoppas det löser sig bättre för dig.

  • Anonym (M)

    Min sambo höll på sådär, vi gick på parterapi där vi la allt på bordet. Ett krav jag hade var att jag ville ha tillgång till hans telefon en period för att se med egna ögon att han inte gick bakom min rygg och kunna bygga upp tilliten igen.

    Han gick med stor ovilja med på det.

    Kom istället på honom med att radera massa meddelanden, det var helt oviktiga men summa summarum blev det att tilliten fick sig ännu en törn.

    Gjorde slut för ett tag sen då jag inte orkade längre. Bad honom vara ärlig och berätta om han träffade någon. Men det gjorde han inte. Kom fram på annat sätt att han har ett nytt förhållande och det lär ha pågått ett tag. Han har varit hos henne och sen kommit hem och sovit med mig. Känner mig så grymt jävla sviken.

    Så enligt min erfarenhet så hade jag avslutat direkt om jag vore du. Men alla är inte som mitt ex.

Svar på tråden Komma över lögner