• Anonym (Jennie)

    Ryktesspridning på jobbet

    Jag blir så ledsen över pratet på jobbet och vill att de slutar sprida rykten om mig och en kollega.

    Det hela började för ett år sedan när han började som anställd. Då var jag hans chef men det är jag inte längre då vi har samma position idag.

    Vi klickade och hade väldigt lätt för att prata både om jobb och privata saker.

    Vi blev väldigt nära vänner och jag kan utan att tveka beskriva honom som min allra bästa vän.

    Han står mig närmare än min egen familj.

    Vi fikade på rasterna, åt lunch tillsammans och började snart umgås privat.

    När vi träffas privat gör vi allt möjligt. Shoppar, tränar, lagar mat, går på krogen, ser film, är i lekparken (jag har barn), ja men vi gör bara massa saker ihop.

    Han sover ofta över. Kanske 5 av 7 nätter. Visst kan vi kramas, hålla hand, killa varandra på ryggen när vi slappar i soffan men vi har aldrig haft sex eller ens kysst varandra. Känner mig inte alls attraherad av honom. Vi dejtar på varsitt håll.

    Vi har fått frågan på jobbet om vi är ihop eller nåt men vi har sagt som det är, att vi är bra vänner och inget mer.

    Dock verkar en del ha svårt att förstå det och de sprider rykten om att vi i hemlighet är sambos, att vi visst har ett förhållande, och det senaste ryktet handlar om att jag skulle vara gravid.

    Vi får gliringar och frågor om vi inte ska ta och gifta oss. Elaka rykten om att vi har sex på jobbet när vi är ensamma.

    Nu tog vi upp det här med vår chef senast han var på plats men han tyckte inte alls att det var ett problem.

    - Ni kan lila gärna säga som det är. Folk skulle gratulera!

    - Är man så nära som kvinna och man får man räkna med en del spekulationer.

    - Höhö, de ska väl vara glada att kopiatorn har flera användningsområden med tanke på vad den kostar.

    Så till och med vår chef tror att vi har ihop det.

    Jag stör mig på att det blivit så här för andra kollegor av samma kön som umgås flitigt får inte alls utstå samma behandling.

    Hur ska vi få stopp på ryktesspridningen och samtidigt behålla vår vänskap?

  • Svar på tråden Ryktesspridning på jobbet
  • cosinus

    Jag har haft en sådan vän när jag pluggade. Vi sov ofta hos varandra, låg och småpratade till långt in på småtimmarna. Vi hade båda pojk/flickvän men just då pluggade de på andra orter. Inget mer, vi varken kramades eller hade sex men klickade sjukt bra. Som att vi var syskon.

    Nu bor vi sen länge i olika städer men jag skulle ff säga att han är en av mina närmsta vänner.

    Men, umgås man på det sättet så ja då drar folk slutsatser. Så är det. Man kan självklart svara på frågor och en del kommer tro en och en del inte. Men helt ärligt så tror jag inte man kan stoppa skvallret, man får helt enkelt bestämma sig för att inte bry sig eftersom man själv vet hur det ligger till.

  • Anonym (Jennie)
    Scalaren skrev 2016-09-29 17:23:24 följande:

    Det är väl ingen ryktesspridning!

    Han sover ju där nästan hela veckorna.


    Fast vi är inte sambos. Vi har inte ett förhållande. Vi har inte sex, varken hemma eller på jobbet.

    Jag är inte gravid.

    Så jo, jag tycker att det är rätt elakt att sprida rykten om motsatsen.
  • Söder73

    Jag råkade ut för samma sak. Grejen är att vi var båda gifta på varsitt håll och ÄNDÅ blev det ryktesspridning. Vi brydde oss inte om det utan fortsatte vara vänner och lät skvallertanterna hållas. Folk har för lite att göra helt enkelt!

  • Anonym (Madde)

    Vad gör det om folk tror ni är ett par då? Det är väl inga elaka rykten dom sprider.

  • Pappa41

    Förstår inte riktigt problemet 

    Klart dom pratar men vad spelar det för roll?
    enda som kan vara jobbigt är att om ni på jobbet är så tajta att ni inte släpper in andra kollegor in på er utan håller er tillsammans...

Svar på tråden Ryktesspridning på jobbet