• CFly

    Bokföra matutgift? Enskild firma

    Hej,

    någon som är duktig på företagande och bokföring här som kan hjälpa mig med detta. 

    Enskild firma, inga anställda. Åker på en kurs där mat (lunch+middag) ingår i kurspriset på fakturan. Jag låter företaget betala hela fakturan inklusive maten. 

    Jag har förstått att jag kan ta ut skattefritt traktemente - kostavdrag för resan eftersom det var övernattning m.m. Det blir även kostförmån som jag enkelt kan dra av även den från traktamentet så har jag betalat för förmånen. Så långt so good. 

    Det jag undrar över är hur företaget får göra med den utgiften i det fallet. Får företaget bokföra även maten som en utgift som påverkar resultatet negatvit = avdragsgillt. Eller måste företaget bokföra den utgiften (alltså matdelen) som en icke-avdragsgill kostnad då den inte kan hänföra sig till representation?

    Tack!

  • Svar på tråden Bokföra matutgift? Enskild firma
  • Tonårsmamman1

    Du kan bokföra hela kostnaden, inklusive maten, som en konferenskostnad. Men du måste ha ett program för konferensen, som visar att du varit på konferens. 

  • CFly
    Tonårsmamman1 skrev 2016-10-02 14:12:44 följande:

    Du kan bokföra hela kostnaden, inklusive maten, som en konferenskostnad. Men du måste ha ett program för konferensen, som visar att du varit på konferens. 


    Okej, tack för info.

    Det jag då inte förstår är vad är skillnaden bokföringsmässigt för företaget om det är representation eller en betald middag åt mig som inte är representation? Under t.ex. en extern kurs som inte ska räknas som representation. 
  • Trillian80

    Representationsmåltider blir du inte förmånsbeskattad för, och företaget får ju bara dra av 90 kr/person (i dagsläget). Om det inte är representation och företaget betalar för maten så får företaget dra av hela beloppet (om det kan anses vara en normal måltid) som personalkostnad och personen får en förmån, och arbetsgivaren får då betala sociala avgifter på förmånen.

Svar på tråden Bokföra matutgift? Enskild firma