• Anonym (Ledsen)

    Dotter som är svartsjuk

    Jag har i ett år träffat en underbar kille. Min dotter är sex år. Jag och hennes pappa delade på oss för två år sedan. Min dotter fick träffa min nya kille när vi hade träffats i ungefär ett halvår. Då presenterade jag honom som en kompis. Det funkade rätt bra men sen förstod hon såklart att det var mer mellan oss och då blev det värre... Hon sa att hon märkte att vi var kära och undrade varför vi tittade på varann och såg glada ut... Nu säger hon ibland att "måste han komma och måste han sova här?" Men när han inte är här så vill hon att han ska komma! Hon säger att hon tycker om honom och att han är snäll men att hon tycker att vi bara ska vara kompisar... När hon säger de här sakerna blir han ledsen och han har t.o.m. Blivit tårögd. Jag säger hela tiden till henne att jag älskar henne mest. Tror hennes pappa kan vara en bidragande faktor med för han är väldigt anti när det gäller detta... Har ni tips och råd? Vad ska jag göra? Låta min dotter bestämma eller fortsätta?

  • Svar på tråden Dotter som är svartsjuk
  • Anonym (solros)

    Jag tycker det låter som att ni har gjort helt rätt. Troligast behöver hon bara mera tid på sig, kanske testar hon oxå hur mycket hon kan bestämma. Låt det ta tid för henne att vänja sig och fortsätt som vanligt. Gör roliga saker och visa att hon har två fina vuxna att vända sig till.

  • Granfloholm

    Bor dottern varannan vecka hos dig? Min egen personliga lösning vore isf att vara särbo och träffas mindre när dottern var med. Det har ju en tendens att vara svårt med styvföräldrar, men det kanske blir lättare framöver. Jag har haft ett helt gäng styvmödrar (femte äktenskapet just nu) och det är mycket personkemi som avgör tycker jag. Om hon gillar honom kanske hon ändå släpper in honom framöver. Men ni skall inte behöva smyga med det heller.

  • Tecum

    Självklart ska du inte låta din dotter (och i förlängningen ditt ex) bestämma över ditt kärleksliv! Är du en bortkommen mes eller en självständig kvinna? Behandla dottern med respekt, förklara hur ni känner och att det är viktigt att vara två som vuxna. Hon kommer att vänja sig.

  • Anonym (Ledsen)
    Granfloholm skrev 2016-10-02 20:53:44 följande:

    Bor dottern varannan vecka hos dig? Min egen personliga lösning vore isf att vara särbo och träffas mindre när dottern var med. Det har ju en tendens att vara svårt med styvföräldrar, men det kanske blir lättare framöver. Jag har haft ett helt gäng styvmödrar (femte äktenskapet just nu) och det är mycket personkemi som avgör tycker jag. Om hon gillar honom kanske hon ändå släpper in honom framöver. Men ni skall inte behöva smyga med det heller.


    Ja, vi har vv. När hon är hos mig träffar jag ju inte killen lika ofta. Men han vill vara här mycket och umgås med oss båda. Jag är rädd att mitt ex pratar och får dottern på andra tankar att hon kanske inte vill vara hos mig... Jag älskar denna killen och han är verkligen mån om oss båda så jag vill ju inte förlora honom. Givetvis går min dotter före allt!
  • Anonym (testa)

    kan ni inte prov att din nya o dottern hittar på ngt riktigt roligt (enligt dotterns) ngn dag? så hon verkligen själv kan få chansen att lära känna han?

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (testa) skrev 2016-10-03 09:44:36 följande:

    kan ni inte prov att din nya o dottern hittar på ngt riktigt roligt (enligt dotterns) ngn dag? så hon verkligen själv kan få chansen att lära känna han?


    Du menar bara hon och han? Han är ibland med mig och dottern på olika saker. Hon tycker det är kul, men kan ändå säga något i stil med att "måste han följa med eller varför måste han följa med på allt?"
  • Brumma
    Anonym (Ledsen) skrev 2016-10-03 09:48:46 följande:
    Du menar bara hon och han? Han är ibland med mig och dottern på olika saker. Hon tycker det är kul, men kan ändå säga något i stil med att "måste han följa med eller varför måste han följa med på allt?"
    Jag tror det är oerhört viktigt att barn och bonusförälder (blivande bonusförälder/mammas nya osv) får chansen att skapa en egen relation oberoende föräldern. Och ja, jag tror det är bra att göra saker själv. Både att du och din dotter gör saker utan din kille och att din kille och barnet gör saker själva. OM (och det är ett ganska stort om) de har intresse för det. Det ska naturligtvis INTE ske under tvång men beroende på hur väl de känner sig i varandras sällskap, intresse o ålder så kan man alltid hitta på ngt :)

    Jag träffade tex min bonusdotter när hon var liten, 1 år bara.. Så det blev ju gos i soffan först och sedan små promenader till lekplatsen osv.
    Med en sexåring så hade ni kanske kunnat börja med att de åker o väljer en film att hyra (om man nu gör det längre - men DENNA gång hade det kunnat bli en "grej" ;) ), köper lite filmgodis osv och sedan ser ni tre filmen gemensamt. 
    Eller att DE gör lite fredagsmysmat (varma mackor eller liknande) medans du är "upptagen" med ngt annat (duscha, tvätta osv), dukar o bjuder dig på ;)
    Små saker som sedan kan utökas till att de åker iväg o ser en film, till badhuset, ser på hockey, går på biblioteket osv. helt beroende på intresse ;)
    Men oavsett VAD de gör tror jag det är viktigt att som sagt skapa en egen relation. Inte bara vara "tjejens dotter o mammas nya kill" du vet ;) 
    Sen behöver det inte bli någon föräldraroll, utan låt det växa lite naturligt så kommer de förhoppningsvis fram till vilka roller de vill ha till varandra ;)
  • Brumma

    PS. Jag tror även det är viktigt att INTE lägga ansvaret för dina relationer och din lycka på din dotter. Även om det är lätt att låta barnet bestämma och minska på tiden ens partner är där så tror jag inte det är bra i längden. Man måste som vuxen få lov att ha en kärleksrelation och barnet behöver få veta att det är ngt normalt och viktigt för många vuxna. Men att det inte innebär att man älskar barnet mindre :)

Svar på tråden Dotter som är svartsjuk