• My102

    Hur påbörjades eran utredning?

    Hej!

    Jag har precis tagit kontakt med kvinnokliniken på sjukhuset för en utredning. Tydligen går alla bokningar via en kurator. Jag pratade precis med en av dem som berättade att hon hade pratat med läkaren (hon var ny) och att dem bestämde att vi först skulle komma på ett samtal hos kurator, där vi kunde berätta hur det är hemma osv (?) för att sedan få ett besök hos läkaren.

    Jag undrar hur det har börjat för er andra? Jag har läst att vi kan fylla i blanketter för att efter det bli kallad till läkaren om vi uppfyller kriterier. Men det kändes lite som att kuratorn inte trodde på mig och att jag/vi kanske blir nöjd med ett samtal.

    Vad kan det vara som kuratorn vill prata om? :/ hur vi har det hemma? Sexliv?

    Jag satt på jobbet så jag kunde inte pratat så som jag ville så jag kunde såklart ha frågat mer :) men det är även intressant hur ni andra påbörjade era utredningar.

    Hälsningar
    My102

  • Svar på tråden Hur påbörjades eran utredning?
  • H 143

    Det är kanske lite olika i olika landsting men någon form av kuratorkontakt har jag förstått att det alltid är, för våran del var det efter att vår remiss från hemlandstinget var skickad.

  • My102
    H 143 skrev 2016-10-06 11:07:10 följande:

    Det är kanske lite olika i olika landsting men någon form av kuratorkontakt har jag förstått att det alltid är, för våran del var det efter att vår remiss från hemlandstinget var skickad.


    Tack för svar. Vad pratade ni om eller vad är det vanligt att dem frågar/pratar om?

    Har fått en tid nu den 20 oktober. Min sambo kommer känna lite sisådär att prata öppet om vårt sexliv osv inför någon annan..han är väldigt privat av sig :S
  • H 143

    Eftersom vi är två tjejer så diskuterade vi inte vårat sexliv, vi pratde om hur vi bodde, jobb, våra familjer, vänner, vårt förhållande etc, läkaren dubbelcheckade sedan våra svar på läkartider efteråt???? "bor ni i lägenhet eller villa" medan hon kollade på det ifyllda formuläret som hon dolde för oss..

  • H 143

    Kan det vara skillnad om man behöver donerade könsceller/bara på universitetssjukhusen?

  • My102

    Tack för era svar.

    Har ikväll pratat med sambon och han var som väntad inte så pepp på att berätta om intima grejer osv.. jag ska ringa dit igen och fråga vad samtalet handlar om så han kanske kan bli lugnare :)

  • lindiz82

    hej, är ny på denna sida och har också lite funderingar ang utredningar? vi har iaf fått varit till gävle fertilitetsmottagning och fått lämna prover men har inte fått något svar än, MEN då är det så att man MÅSTE stå på samma adress som sin partner för att få barn idag säger dom till oss iaf, det har dom som krav på att dom ska kunna starta en utredning! Så just nu kan inte vi stå på samma adress har jag förklarat för dom, så min fråga är väl om någon annan har varit i liknande situation som oss?? /linda

  • &jenny

    Jag har lämnat blodprov och mannen spermaprov och har nu fått kallelse till dr där våra hi får svar på våra prover och planerar hur vi går vidare. Antagligen ivf på en gång pga min ålder. Från det att jag ringde tills läkarbesöket tog det 5 v. Ingen upplysning om kuratorsamtal. Vi går i Gävle

Svar på tråden Hur påbörjades eran utredning?