• nufårvise

    Orolig för min 2-åring med knöl på huvudet.

    Hej! Upptäckte en knöl på min sons huvud för ca 1 månad sen, han hade då 40 graders feber så avvaktade några dagar men kontaktade sen sjukvården. De kollade knölen men sa att hans huvud nog såg ut så, plus att han såg så kry ut i övrigt. Jag blev lugn för tillfället men inte övertygad. Han har även smärtor på natten i fötter och ben, de problemen har han haft sen innan jul och undersökts för då när han även haltade. Hade tid för att prata med läkare i onsdags så mätte knölen på huvudet som jag mätte även efter förra läkarbesöket. Den hade vuxit ca 1 cm på längd och bredd! Om jag inte mätt väldigt fel. Han fick i fredags blåsor på händer och fötter och 40 graders feber ett par dygn. På tisdag fick han läkartid då reumatiska prover ska tas, även knölen ska kollas. Han har inte riktigt blivit sig själv efter febern, är blek, trött och tärd men orkar ändå leka ok. Är så orolig över knölen och att han är så blek, ska bli skönt att träffa läkaren igen men skiver här för att höra om någon har någut att säga om min sons tillstånd just nu. Kram!

  • Svar på tråden Orolig för min 2-åring med knöl på huvudet.
  • Anonym (G)

    Tråkigt att din son inte mår bra. Förstår att du är orolig!

    Blåsor på händer och fötter med feber kan vara höstblåsor? Det är väl säsong för det?

    Du säger inget om hur knölen känns, mjuk/hård, var den sitter?

  • Anonym (G)

    Bra att de kollar upp knölen. Den behöver förresten inte vara farlig. Ibland kan man få sånt där man slagit i huvudet, som en liten benutväxt eller motsvarande. Min man hade en sådan i pannan och fick den bortopererad. Här kan det förstås vara något helt annat.

    Försök att ta det en dag i sänder så långt det går. Sannolikheten att det är något vanligt och ofarligt är för det mesta högre än att det rör sig om något allvarligt!

    Kram

  • nufårvise

    Tack för stöd. Knölen sitter mitt på huvudet lång fram mot pannan, den är hård och är som lite avlång. Kan säkert ha varit höstblåsor han hade i veckan, så febern är jag inte så fundersam över egentligen. Min sambo är inte orolig...jag är desto mer från och till.

  • Mor till två döttrar

    Hej!

    Vi upptäckte en knöl på min dotters huvud när hon var ca tre, hård och lite avlång. Efter något år fick vi remiss för röntgen, vanlig och sen ct. Hon har en cysta på hjärnhinnan. Det är vanligtvis inte farligt. Vi har följt upp med mr vid senare tillfälle för att kolla att cystan inte växer och det gör den inte. Knölen blir ju kvar men formen ändras lite när hon växer...

    Fragor/Hur-behandlar-man-en-arachnoidalcysta

    Knölar kan ju vara olika saker såklart men hoppas ni får svar så ni slipper oroa er!

Svar på tråden Orolig för min 2-åring med knöl på huvudet.