• liten2014

    Ringorm på förskola

    Det finns ringorm på förskolan där mitt barn går. Vad gäller angående städning? Tvätta allt?Hur länge smittar barnet? Mitt barn får absolut inte få det.

  • Svar på tråden Ringorm på förskola
  • liten2014
    Scalaren skrev 2016-10-18 12:38:47 följande:

    Har du provat googla?


    Ja!! Står olika överallt
  • micjos

    Min son fick det på dagis och fick då en fotsvampsalva på vc att smörja med. Fick ingen instruktion eller info om städning eller ens vara hemma från dagis....

  • Rainbow Dash

    Ringorm eller springmask? Tvätta allt låter som mask, ringorm är svamp och där har jag inget hört om tvättning. Av dessa två skulle jag föredra ringorm, mask är inte farligt heller men obehagligare enligt mig.

  • Rockstar

    Jag och min dotter hade ringorm för några år sedan (fick det av marsvin). Det smittar från djur till människa, men inte mellan människor om jag förstod det rätt. Övriga i familjen fick det iaf inte trots att vi sov i samma säng, hade sex osv.
    Dottern fick till förskolan som vanligt och ingen blev smittad där heller.

  • Fru Ve

    Varför är du så orolig för det TS? Ringorm är ju inget som är speciellt farligt utan går enkelt att behandla med en svampdödande salva om man får det. Mycket värre om barnen får springmask, löss eller magsjuka då! Jag tror inte du behöver städa extra eller hålla barnet hemma från dagis. Ringorm smittar ju hud mot hud och det finns ju alltid en risk att barn som är i grupp med andra drabbas av sådant. Försök koppla av lite istället.

  • liten2014
    Rainbow Dash skrev 2016-10-19 00:29:19 följande:

    Ringorm eller springmask? Tvätta allt låter som mask, ringorm är svamp och där har jag inget hört om tvättning. Av dessa två skulle jag föredra ringorm, mask är inte farligt heller men obehagligare enligt mig.


    Medveten om att ringorm är en svamp. Finns även olika slags ringorm, beroende på vad för svamp det är. Sporer från svamp kan leva vidare på saker.
  • liten2014
    Rockstar skrev 2016-10-19 20:44:55 följande:

    Jag och min dotter hade ringorm för några år sedan (fick det av marsvin). Det smittar från djur till människa, men inte mellan människor om jag förstod det rätt. Övriga i familjen fick det iaf inte trots att vi sov i samma säng, hade sex osv.

    Dottern fick till förskolan som vanligt och ingen blev smittad där heller.


    Då har ni haft tur och fått fel information. Ringorm kan smitta mellan människor.
  • liten2014
    Fru Ve skrev 2016-10-19 20:54:57 följande:

    Varför är du så orolig för det TS? Ringorm är ju inget som är speciellt farligt utan går enkelt att behandla med en svampdödande salva om man får det. Mycket värre om barnen får springmask, löss eller magsjuka då! Jag tror inte du behöver städa extra eller hålla barnet hemma från dagis. Ringorm smittar ju hud mot hud och det finns ju alltid en risk att barn som är i grupp med andra drabbas av sådant. Försök koppla av lite istället.


    Kan vara farligt. Och enkelt att behandla är det inte alltid. Det beror på vad för svamp det är. Min ena bror fick ringorm för nått år sedan. Han fick det av en kompis. Den kompisen hade fått det från en annan kompis. Min bror smittade även min andra bror med ringorm. Salvan hjälpte inte mot denna typ av ringorm. Han fick tabletter upp till som han tog i över 2 månader. För långt tid med dessa tabletter kan påverka levern.

    Anledningen till att jag är orolig är för att jag har 3 st i min familj, 2 som inte har någon immunförsvar och 1 med nedsatt immunförsvar. Personer som har nedsatt immunförsvar, även äldre är därför extra utsatta.

    Jag har iaf varit i kontakt med olika läkare och det som gäller är sanering. Allt som går att tvättas ska tvättas i minst 50 grader. Behandling tills ringormen är borta helt. De två första dagarna av behandling ska barnet vara hemma.
  • only

    Min dotter fick ringorm av en katt för några år sen. Det satte sig bland annat i hennes hår vilket ledde till kraftigt håravfall där det satt. Det har delvis vuxit ut nu, men är inte lika tjockt som tidigare och tittar man där håravfallet var syns det att det saknas hår. Så det är inte alltid bara att behandla och så är det klart.

Svar på tråden Ringorm på förskola