• Anonym (Osäker)

    Är jag en tjuv?

    En okänd katt började komma till oss i somras när vi var mycket ute i trädgården. Den var mager och hungrig och stal alltid av det fika ex. bullar som barnen lämnat kvar vid bordet ute. Den var kelig. Vi trodde inte att någon ägde den då den alltid hade hela pälsen full av fästingar och stora rivsår överallt efter att ha varit i slagsmål.

    Så vi tog hand om den.

    Nu har det visat sig att katten varit utekatt på en bondgård en bit bort. Aldrig fått komma in i huset utan fått vara i en lada för att fånga möss. Barnen i den familjen har sagt till våra barn att vi stulit katten och ska ha tillbaka den. Jag har fått en utskällning av mamman i familjen som tycker att vi gjort fel som tagit in katten till oss. Jag har kontrat med att jag tycker att de vanskött den och de blev jättearga.

    Jag vill inte lämna tillbaka katten som blivit en familjemedlem nu. Har jag stulit den? Kan jag bli tvingad att lämna tillbaka den?

  • Svar på tråden Är jag en tjuv?
  • Anonym (Djurvän)

    Hade katten något band runt halsen eller ngt annat som tydde på att den hade en ägare..? Om inte så är det inte så lätt att veta att den har en ägare. Ägaren borde också ha efterlyst katten om den var en kär och betydande "familjemedlem". Så gör man i mina trakter i alla fall! Och med hittelön! Hur länge tog ni hand om katten..? Jag tycker helt spontant att de andra inte verkar ha brytt sig så värst mycket och som du säger så var den vanskött!!! Kontakta ett katthem och hör med dem,de har nog bra kunskaper om vanvård mm.. Stort lycka till med kissen!

  • Anonym (B)

    Nej de får skylla sig själva som misskötte den så grovt.

    Var stolt över att du räddade stackarns liv och att den nu får leva det liv den förtjänar.

    Och snälla lämna inte tillbaka den nu, det kommer att bli en chock för den nu när den är van vid att ha det bra.

    Usch vad arg jag blir när jag hör om den där familjen och vad ont det gör i hjärtat. Du har gjort helt rätt!

  • Anonym (K)

    Eh, det är klart du måste lämna tillbaka katten.

    Min mamma har en gårdskatt som inte gärna vill vara inne. Den bor helst själv bredvid hönsen och strövar fritt i livet. Skulle gissa att det är en mycket lycklig katt, jämfört med hur trist det måste va att bara gå inne.

    Självklart ska den ha mat och omvårdnad dock.

  • Anonym (L)
    smulpaj01 skrev 2016-10-21 17:42:42 följande:

    Självklart måste du lämna tillbaka katten till sin familj!!


    Exakt!
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Djurvän) skrev 2016-10-21 17:43:59 följande:

    Hade katten något band runt halsen eller ngt annat som tydde på att den hade en ägare..? Om inte så är det inte så lätt att veta att den har en ägare. Ägaren borde också ha efterlyst katten om den var en kär och betydande "familjemedlem". Så gör man i mina trakter i alla fall! Och med hittelön! Hur länge tog ni hand om katten..? Jag tycker helt spontant att de andra inte verkar ha brytt sig så värst mycket och som du säger så var den vanskött!!! Kontakta ett katthem och hör med dem,de har nog bra kunskaper om vanvård mm.. Stort lycka till med kissen!


    Inget halsband. Ingen ID-märkning. Vi hade haft den i ca en månad när de fick reda på genom gemensamma bekanta att katten bodde hos oss.
  • Anonym (.)

    Du skulle naturligtvis ha försökt hitta kattens ägare (kollat hos veterinären om den var chipmärkt, satt upp en lapp i matbutiken, efterlyst på facebook och liknande) innan du bestämde dig för att adoptera den för gott. Det hade ju kunnat vara en älskad kisse som kommit ifrån sin familj och levt vilt för att den inte hittade hem. Men jag förstår att du inte är så sugen på att lämna tillbaka katten. Frågan är om det ens är möjligt. Den lär väl komma tillbakatrippande hem till er med en gång, såvida de inte låter den bli innekatt.

  • Anonym (K)

    Det är för övrigt inte upp till dig att avgöra om katten farit illa eller inte. Då får du polisanmäla.

    Vilket jag skulle gjort om någon inte gav tillbaka min katt...

  • Anonym (LST)

    Lämna tillbaka katten och anmäl till djurskyddet på Länsstyrelsen.

  • Anonym (Osäker)
    smulpaj01 skrev 2016-10-21 17:42:42 följande:

    Självklart måste du lämna tillbaka katten till sin familj!!


    Vill jag inte göra. De har två utekatter till som river denna. Och varför tar man inte bort fästingarna från sin katt?
Svar på tråden Är jag en tjuv?