• Anonym (-)

    Hur kan folk få pengarna att inte räcka till?

    Jag är en undersköterska som jobbar deltid. Har ut 9000 kr i månaden efter skatt.

    Min fina etta (är särbo) går på 2500 kr.. Sedan internet, försäkring m.m för 1500 kr så det blir totalt 4000 spänn. 

    Eftersom jag har väldigt nära till jobb, mataffär och allt annat jag behöver kör jag inte bil särskilt ofta. Blir väl 1500 för bilkostnader i månaden. Sedan lägger jag ca 2500 på mat, förbrukningsvaror och personlig hygien. Därefter har jag 1000 kvar som heter "nöje/spara". Dessa pengar kanske jag lägger på något nytt plagg, nån weekend, en hotellvistelse, en finmiddag och sånt som förhöjer livskvalite.

    Jag känner aldrig att skon klämmer ekonomiskt. Jag har det väldigt bra. Förstår inte att folk som tjänar dubbelt och trippelt så mycket som mig (netto) klagar??

  • Svar på tråden Hur kan folk få pengarna att inte räcka till?
  • volvo142

    Min fina etta (är särbo) går på 2500 kr.. Sedan internet, försäkring m.m för 1500 kr så det blir totalt 4000 spänn.

    redan där har du svaret på varför du inte kommer i kläm. Du har tur helt enkelt med hyra osv. Glad

  • Anonym (Oj..)

    Jag tycker att jag får ut lite ibland, om jag får ut tex 13000, sen har jag barnbidrag på det. Jättebra att du klarar dig så bra, vad händer om du behöver gå till tandläkaren? Behöver mediciner för hundratals kronor? Jag skulle aldrig klara mig på att ha en 1000-lapp över!

  • Anonym (Oj..)

    Och som någon skrev, du har ju låg boendekostnad jämfört med många.

  • Anonym (lotten)

    Du förstår inte var skon klämmer för du lever som en student. Vänta tills du är en ensamstående morsa istället.

  • Anonym (oklart?)

    Låg hyra. Nära till jobb mm - behöver inte bil mycket. Verkar inte ha barn.
    Låt oss säga att vi dubblar din hyra (fortfarande inte så mycket med 5000 kr i tex en storstad), dubblar bilkostnaderna (många behöver bilen för att ta sig till jobbet mm), och ger dig ett par barn att försörja (nej, barnbidraget räcker inte till det). Nu blev det nog svårare att klara sig på 9000 kr i månaden. Till och med det dubbla kan bli lite tight.

  • Anonym (lotten)
    Anonym (Oj..) skrev 2016-10-21 22:52:03 följande:

    Jag tycker att jag får ut lite ibland, om jag får ut tex 13000, sen har jag barnbidrag på det. Jättebra att du klarar dig så bra, vad händer om du behöver gå till tandläkaren? Behöver mediciner för hundratals kronor? Jag skulle aldrig klara mig på att ha en 1000-lapp över!


    Antar hon vänder sig till sin sambo. Annars skulle hon aldrig skrivit den här tråden.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (-) skrev 2016-10-21 22:45:36 följande:

    Jag är en undersköterska som jobbar deltid. Har ut 9000 kr i månaden efter skatt.

    Min fina etta (är särbo) går på 2500 kr.. Sedan internet, försäkring m.m för 1500 kr så det blir totalt 4000 spänn. 

    Eftersom jag har väldigt nära till jobb, mataffär och allt annat jag behöver kör jag inte bil särskilt ofta. Blir väl 1500 för bilkostnader i månaden. Sedan lägger jag ca 2500 på mat, förbrukningsvaror och personlig hygien. Därefter har jag 1000 kvar som heter "nöje/spara". Dessa pengar kanske jag lägger på något nytt plagg, nån weekend, en hotellvistelse, en finmiddag och sånt som förhöjer livskvalite.

    Jag känner aldrig att skon klämmer ekonomiskt. Jag har det väldigt bra. Förstår inte att folk som tjänar dubbelt och trippelt så mycket som mig (netto) klagar??


    Men alltså...boende för 2500...?! är det nog inte många som har.

    Vår hyra är 12500. 3 barn, bor i Stockholm. Billigare hyresrätter (eftersom vi behöver rätt stort) är typ omöjligt att få om man inte stått i bostadskö i 30 år, ska vi köpa är vi lätt uppe i den månadskostnaden bara för boende. Och så resten då.

    Du förstår väl att många har större utgifter än så??
  • Anonym (Oj..)
    Anonym (lotten) skrev 2016-10-21 22:58:15 följande:

    Antar hon vänder sig till sin sambo. Annars skulle hon aldrig skrivit den här tråden.


    Antar det! Och hon kan gärna tipsa om vart man hittar en weekend för under en tusenlapp också!
Svar på tråden Hur kan folk få pengarna att inte räcka till?