• christie

    Extremt lågt AMH någon? (under 0,1)

    Hej!

    Är en tjej på under trettio år som precis fått reda på att jag har 0,04 i AMH värde. Mitt FSH är normalt och läkaren förklarar att jag förmodligen har POF, premature ovarian failure. 

    För ett halvår sedan var jag helt normal, normala värden, helt ovetande att jag nu skulle få POF. Har dock försökt få barn i fyra år utan ett enda plus. IVF har vi gjort två försök med men som var tvungna att avbrytas pga dålig respons vid stimulering. (Endast ett-två ägg-blåsor som inte växte ordentligt). Nu håller SU på att besluta om vi får försöka en gång till men det ser inte ljust ut. 

    De enda möjligheter som läkaren anser att vi har är äggdonation men vi vill givetvis allra allra helst ha ett barn med bägge våras gener. 

    Givetvis är jag helt förkrossad över detta och jag vet inte om jag ens accepterat verkligheten ännu. Dock så har jag gjort en del research och hittat att en del kvinnor tagit DHEA i syftet att få ett bättre AMH-värde. Har inte provat det själv eftersom man inte kan köpa det i Sverige samt bara vissa kliniker skriver ut det. 

    Någon mer som fått samma ödesdigra besked? Som letar efter hopp? Som provat DHEA? Q10? Framförallt... Finns där någon solskenshistoria med någon som har värde under 0,1? 

  • Svar på tråden Extremt lågt AMH någon? (under 0,1)
  • bimplus

    Jag vet precis hur du känner. Är ditt tal 0,5 eller 5? Man brukar säga att under 5 är det det äggdonor som gäller. Alltså 0,5. Vissa mäter annorlunda...

    Jag hade 5,1 när jag var 29 år och läste mig snabbt fram till att det inte bar så bra. Så jag gjorde några ändringar och fick AMH gradvist upp till 15,5 senast.

    Första IUI försök med GonalF på 62,5 enheter fick jag 2 ägg...

    Halvår senare vid IVF på 200 enheter Puergon blev jag överstimulerad med 35 ägg!!!

    Så det där med AMH kan vara lite opålitligt.

    Detta tar jag:

    Multivitamin

    VITEX

    Q10

    Gele Royal

    Spirulina

    Zonterapi

    Giga Laser (laserterapi)

  • Sessan2016

    Christie, jag vet precis hur du känner dig, fick ungefär samma besked för två år sedan och hade då precis också fyllt 30. Man blir helt förkrossad och tror att detta såklart inte är något som ska drabba en själv. Jag hade 0,28 i värde och förstår inte riktigt vad bimplus pratar om för värden, har aldrig hört talas om att det skulle gå upp till 15, det känns helt omöjligt med vårt problem. Vi skulke heller aldrig kunna bli överstimulerade med så "små" doser läkemedel. Jag fick precis som du ut få ägg som ibland inte klarade sig till dag 2-3. Efter 8 ivf-försök under ett år valde vi att gå vidare till äggdonation och jag blev då gravid på första försöket. Är idag gravid i v 10. Jag förstår att det är svårt att ta det beslutet och man måste få göra det i sin egen takt men jag ångrar mig inte en sekund. Jag vet inte så mycket om dhea och Q10 men vad jag förstår är amh i princip ett värde på hur mycket/många ägg du har kvar och jag förstår inte hur man skulle kunna få fler ägg vid medicinering med dhea. Man föds ju med ett visst antal. Jag läste tråden "sökes! Framgångshistorier trots lågt amh" när jag fick reda på mitt problem. Där finns massa info, stöd och pepp, rekommenderar dig att läsa den. Där finns också några fina solskenshistorier. Lycka till!

Svar på tråden Extremt lågt AMH någon? (under 0,1)