• Tom Araya

    Duscha efter idrott och jobb

    Jag har ett starkt intryck av att detta med att duscha och byta om direkt på plats efter jobb, idrott och andra fritidsaktiviteter har minskat sedan jag var ung. Istället verkar många föredra att åka hem skitiga och svettiga och duscha hemma.
    Framförallt reagerar jag på detta i och med idrott där ytterst få, om ens någon gjorde så regelbundet bland mina bekanta under min tid som aktiv idrottare.

    Av skolelever har jag fått förklarat att vissa struntar i dusch efter idrott i skolan och fler gör det om lektionen ligger på eftermiddagen. Dels verkar det handla om att barn och ungdomar känner sig obekväma med nakenhet inför andra men även att det finns de som fotar och filmar sina kompisar med telefon och visar för kompisar eller lägger upp offentligt.

    Jag tycker det är en beklaglig utveckling på många sätt. Dels är det trist att jämnåriga flickor eller pojkar inte kan duscha och byta om ihop utan att känna sig obekväma. Dels är det ju rätt ofräsch att gå oduschad efter idrott eller åka hem med kollektiva färdmedel eller egen bil med svettiga och/eller skitiga kläder.

    Har det någon påverkan att närvaron av föräldrar ökat under barnens idrottsträningar, matcher och träningar och de i sin tur inte har tålamod att vänta på att deras barn duschar och byter om på plats?

    Hur tänker ni som själva gör så?

    Åker du hem i svettiga idrottskläder eller skitiga arbetskläder?

    Hur kan man bryta utvecklingen, exempevis i skolan?

  • Svar på tråden Duscha efter idrott och jobb
  • Grande Rock

    Jo, det har blivit allt vanligare, det har jag noterat också.

    När jag själv tränat brukar jag duscha hemma, mest för att jag tar mig till och från träningen medelst cykel och då känns det fräschare att ta duschen efter trampningen hemåt och eftersvettningen är klar.


    Att tro är att inte veta
  • Tom Araya

    Intressanta artiklar och bloggar i ämnet:

    korlingsord.se/archives/30600/comment-page-1

    www.diva-portal.org/smash/get/diva2:441080/FULLTEXT01.pdf

    www.skolinspektionen.se/globalassets/publikationssok/granskningsrapporter/kvalitetsgranskningar/2012/idrott/kvalgr-idr-slutrapport.pdf

    www.lararnasnyheter.se/idrottslararen/2010/05/04/rent-noje

    www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/fa-duschar-efter-gympan

    gupea.ub.gu.se/handle/2077/35373

    www.dt.se/dalarna/ludvika/ingen-dusch-efter-idrotten

  • Tom Araya
    Scalaren skrev 2016-10-24 16:42:34 följande:

    Jag åker hem och duschar.

    Och min barn behöver inte duscha på skolan pga fotografering etc. Helt ok för oss.


    Vore det inte bättre att komma till rätta med problemen med fotografering istället för att uppmuntra till att inte sköta hygienen efter idrott?
  • Holma
    Tom Araya skrev 2016-10-24 17:32:50 följande:
    Vore det inte bättre att komma till rätta med problemen med fotografering istället för att uppmuntra till att inte sköta hygienen efter idrott?
    Sköter man inte hygienen om man åker hem o duschar ? Jag duschar hemma innan jobb o hemma efter jobb , duschar hemma efter gymmet o efter innebandyträningen . Är det att inte sköta sin hygien ?
  • Tom Araya
    Holma skrev 2016-10-24 18:03:42 följande:
    Sköter man inte hygienen om man åker hem o duschar ? Jag duschar hemma innan jobb o hemma efter jobb , duschar hemma efter gymmet o efter innebandyträningen . Är det att inte sköta sin hygien ?
    I skolan har man inte den möjligheten om idrottslektionen är vid klockan 10 på dagen.

    Även efter egna aktiviteter så kan det ju vara saker man behöver göra emellan, handla kanske, gå på ett möte, hämta barnen på dagis, fika hos en kompis... Bara att åka hem, kanske 20 min på en buss tycker jag är ofräscht om man idrottat och är svettig. Att sätta sig i sin egen bil med skitiga arbetskläder eller svettiga idrottskläder tycker jag är ofräscht. Varför gör man det om man kan duscha och byta om till rena kläder direkt? Varför tar man hem skitiga arbetskläder när de kan vara kvar på jobbet (tänker då skitiga jobb, som diverse hantverks- eller renhållnings- och sanitetsjobb).
    Alla dessa hästtjejer som åker kollektivtrafik i sina ridkläder känns ofräscht, det luktar långt efter att de klivit av och hur reagerar allergiker!?
  • Holma
    Tom Araya skrev 2016-10-24 18:16:07 följande:
    I skolan har man inte den möjligheten om idrottslektionen är vid klockan 10 på dagen.

    Även efter egna aktiviteter så kan det ju vara saker man behöver göra emellan, handla kanske, gå på ett möte, hämta barnen på dagis, fika hos en kompis... Bara att åka hem, kanske 20 min på en buss tycker jag är ofräscht om man idrottat och är svettig. Att sätta sig i sin egen bil med skitiga arbetskläder eller svettiga idrottskläder tycker jag är ofräscht. Varför gör man det om man kan duscha och byta om till rena kläder direkt? Varför tar man hem skitiga arbetskläder när de kan vara kvar på jobbet (tänker då skitiga jobb, som diverse hantverks- eller renhållnings- och sanitetsjobb).
    Alla dessa hästtjejer som åker kollektivtrafik i sina ridkläder känns ofräscht, det luktar långt efter att de klivit av och hur reagerar allergiker!?
    Ser inget konstigt i att vänta en timme med dusch , svett luktar när det blir gammalt , man bör eftersvettas klart innan man duschar tex
  • Tom Araya
    Holma skrev 2016-10-24 18:19:06 följande:
    Ser inget konstigt i att vänta en timme med dusch , svett luktar när det blir gammalt , man bör eftersvettas klart innan man duschar tex
    Fast svetten sprids ju till kläder och möbler du kommer i kontakt med.

    Det finns även de som menar på att det inte är bra för huden att vänta med duschen. Dock vet jag inte hur mycket vetenskap som ligger bakom argumenten.
    Hittade denna text på nätet:

    "Svett kan täppa igen, bilda bakterier och ge upphov till akne på kroppen. Rygg och bröst brukar vara speciellt utsatta områden. Att duscha direkt efter träning är en enkel lösning. Att sätta på sig en ren t-shirt (helst av bomull som andas) hjälper också om du skyr omklädningsrummet. Även gammalt smink och svett tillsammans kan täppa till. Se till att torka av ansiktet innan du tränar. Obs! Att tvätta av sminket innan du går och lägger dig är det mest grundläggande i hudvårdsrutinen ? alltså ett måste."
  • Tom Araya
    Holma skrev 2016-10-24 18:19:06 följande:
    Ser inget konstigt i att vänta en timme med dusch , svett luktar när det blir gammalt , man bör eftersvettas klart innan man duschar tex
    Om man har idrott på förmiddagen i skolan handlar det inte om en timme till dusch om man duschar hemma.
  • Holma
    Tom Araya skrev 2016-10-24 18:38:25 följande:
    Om man har idrott på förmiddagen i skolan handlar det inte om en timme till dusch om man duschar hemma.
    Man kan ha nära hem o gå hem på rasten lunchen eller vad som
Svar på tråden Duscha efter idrott och jobb