• Melissenta

    Att köpa och skruva ihop möbler som ensamstående tjej - hur svårt kan det vara?

    Är en ensamstående studerande tjej med ett barn, som försöker att byta lite möbler i vardagsrummet...börjar bli desperat.

    Som studerande har man inte så strålande ekonomi, och för att köpa och leverera och skruva ihop ett par möbelenheter känns extremt dyrt..

    hittade en kille på blocket, som hjälpte mig att hämta de möblerna och han skruvade dem ihop för en relativt liten peng, men! kvaliteten på hans arbete var beyond.
    En låda trillat av och dörrarna sitter klent och snett...

    Skulle behöva köpa ett skrivbord och justera lite det som han gjort, men kan inte hitta någon som skulle hjälpt mig billigare än för 1000 spänn..och de 1000 spänn har jag ju inte :((((
    Har skrivit till alla hantverkare som finns på blocket, utan resultat :(

    Vad ska man göra??
    Har inga vänner som jag kan be om hjälp... :((

  • Svar på tråden Att köpa och skruva ihop möbler som ensamstående tjej - hur svårt kan det vara?
  • HJohannesson

    Är det på typ Ikea du ska handla möbler?

    Köp en vertygsset från Ikea (om det är där du ska köpa möblerna). Tror det mest basic finns in den.

    Sen läser du beskrivningen på möbeln och sätter ihop allt.
    Inte alls svårt.

  • Melissenta
    HJohannesson skrev 2016-10-24 23:23:21 följande:

    Är det på typ Ikea du ska handla möbler?

    Köp en vertygsset från Ikea (om det är där du ska köpa möblerna). Tror det mest basic finns in den.

    Sen läser du beskrivningen på möbeln och sätter ihop allt.
    Inte alls svårt.


    jag tycker det ÄR svårt.
    är en liten och fysiskt klen tjej...dessutom är rädd att göra fel..
    plus att jag inte ens har någon bil att hämta allt... :(

    och det som killen gjort fel vet jag inte alls hur jag ska rätta till det..
  • Almina

    Har du ens testat att göra det själv? Instruktionerna brukar vara hyfsat lätta att följa. Hos oss är det oftast jag som skruvar ihop möblerna, brukar inte vara några problem.

  • Anonym (Men)

    Alltså att hämta utan bil förstår jag ju är lite svårt, kanske att bära om det är tungt.

    Men sätta ihop möblerna är väl inte så svårt att fixa själv? Jag är också liten och klen, men sätta ihop Ikea-möbler brukar inte vara några problem. Menar inget illa men...

  • Almina
    Melissenta skrev 2016-10-24 23:33:54 följande:

    jag tycker det ÄR svårt.

    är en liten och fysiskt klen tjej...dessutom är rädd att göra fel..

    plus att jag inte ens har någon bil att hämta allt... :(

    och det som killen gjort fel vet jag inte alls hur jag ska rätta till det..


    Det går ju beställa hemleverans. Tror att det kan vara större chans att det blir rätt om du gör det noggrant själv, än om du låter nån annan göra det. Det är ju lättare att fixa till ev misstag om man vet hur man har gjort också.

    Vad är det för möbel som blivit fel? Ikeamöbel? I så fall finns monteringsanvisningarna på deras hemsida.
  • Anonym

    Eftersom jobbet är undermåligt får du väl reklamera till killen på blocket. Helt oacceptabelt att göra ett fuskjobb och ha mage att ta betalt för det. Erbjud en kram och en puss eller två, så ska du se att det kommer en anstormning av killar som gärna hjälper dig utan att ta betalt och lägger ner heja sin själ i väl utfört arbete. Det är fördelen med att vara tjej i ett nötskal. 

  • Anonym (.)
    Anonym skrev 2016-10-24 23:42:43 följande:

    Eftersom jobbet är undermåligt får du väl reklamera till killen på blocket. Helt oacceptabelt att göra ett fuskjobb och ha mage att ta betalt för det. Erbjud en kram och en puss eller två, så ska du se att det kommer en anstormning av killar som gärna hjälper dig utan att ta betalt och lägger ner heja sin själ i väl utfört arbete. Det är fördelen med att vara tjej i ett nötskal. 


    Kräks lite på tänket att tjejer ska erbjuda kramar och pussar som betalning.

    För många kvinnor är det NACKDELEN eftersom det inte är helt ovanligt att män på allvar efterfrågar det i t ex bostadsannonser när det gäller inneboende.

  • Anonym (Elsa)

    Vad är det du tycker är svårt? Är det beskrivningen eller att det är tungt. Jag har skruvat ihop en bokhylla (Billy), en byrå och ett skrivbord från Ikea helt själv. Det var inte svårt och jag är inget geni och var 20 år när jag gjorde det. Liten och klen också. Fick hjälp att köra hem men det finns ju som sagt hemleverans. Bad grannen om hjälp när bokhyllan skulle resas upp. Jag tror du klarar mer än du tror.

  • nihka
    Melissenta skrev 2016-10-24 23:16:39 följande:

    Vad ska man göra??
    Har inga vänner som jag kan be om hjälp... :((


    Vad är du bra på själv? Leta efter någon som du kan byta tjänster med.
  • Anonym (Du fixart!)

    Beställ hemleverans från till exempel ikea. Du får med en bruksanvisning med steg för steg som du kommer att fixa. Jag är typen som får brännmärke på magen av strykjärn för att jag orkar ta av mig dem bara för att fixa till en liten skrynkla (true story, har hänt en gång) och går in i lyktstolpar men även stolpskott som jag fixar att skruva ihop möbler med steg-för-steg anvisningar utan större problem. Du fixar det! Så länge som du kan få hjälp att bära upp möblerna för trappan och in i ditt hem så borde det inte vara några större problem. Att vara liten och klen är verkligen ingen ursäkt så länge som du som sagt kan få bärhjälp. Att skruva ihop lite lådor kräver nästan ingen muskelstyrka alls. Mina armar dallrar av underarmsfett och filmjölk men mina möbler håller än.

Svar på tråden Att köpa och skruva ihop möbler som ensamstående tjej - hur svårt kan det vara?