• undrandetjej123

    3 karensdagar trots läkarintyg?

    Hej!

    (Ber om ursäkt för lång text.)

    Jag blev sjuk förra månaden den 3:e september, första sjukdagen från jobbet. (Vet ej om datumen spelar roll men skriver ut dom iaf.) Var hos läkaren den 6:e september och blev sjukskriven från 6:e september till den 18:e september. Jag jobbar enbart extra på helgerna och studerar på vardagarna om det nu skulle ha nån betydelse. Under min sjukskrivning skulle jag jobbar två stycken pass den 10:e och 17:e september förutom det pass jag skulle jobbat den 3:e. Jag var alltså sjuk 15 dagar totalt. Är inte sjuk så ofta och har inte något krav på mig om förstadagsintyg och har aldrig hamnat i den här situationen förut.

    När jag fick min lönespec för förra månaden har de skrivit karensdag på alla de 3 passen och när jag ringde och frågade så sa de att det blir en ny karensdag eftersom det gått 8 dagar mellan passen jag skulle jobbat och därmed har jag ej rätt till några pengar från dom eller från försäkringskassan.

    Jag ringde försäkringskassan och förklarade hur jag jobbade och att jag har ett läkarintyg eftersom mitt jobb först sa att jag skulle få pengar därifrån, men dom hade inte fått in någon anmälan om sjukdom eller läkarintyg för mig. Hon jag pratade med skrattade åt att det blivit 3 karensdagar för mig på en månad och sa att jag borde kontakta lönekontoret och att de isåfall kanske inte gått mitt läkarintyg. Men mitt jobb fortsätter hävda att allt är i sin ordning? Vem har rätt? Och innebär inte 3 karensdagar att jag i princip varit sjuk 3 "olika" gånger då fastän jag bara egentligen i en sak en längre period? Vad kommer det här innebära för mig?

  • Svar på tråden 3 karensdagar trots läkarintyg?
  • Lena

    Om du lämnade in sjukskrivningen den 6:e bör det vara en period. Är du med i facket?

  • Carambolan

    Ja, kontakta facket. Låter som att de försöker lura dig.

  • Minimalen

    De 14 första dagarna ska arbetsgivaren betala sjuklön. Alltså den 3:e karensdag och sjuklön den 10:e. Försäkringskassan ska därför betala den 17:e. Vet dock inte om de också tar en karensdag. Men när det gäller den 10:e så får du gå på din chef. Hade för några år sedan en jobbarkompis som blev tillsagd att firman var för liten för att jobbet skulle betala sjuklön alls så försäkringskassan ringde honom och frågade hur det kom sig att han var så mycket sjuk. Arbetsplatsen hade med andra ord kört en fuling för att slippa betala sjuklön.

  • Anonym (Nopp)

    Den 3:e är karensdag. 10:e ska arbetsgivaren betala sjuklön och 17:e ska du får från försäkringskassan. Din arbetsgivare gör fel.

  • undrandetjej123
    Lena skrev 2016-10-25 06:44:32 följande:

    Om du lämnade in sjukskrivningen den 6:e bör det vara en period. Är du med i facket?


    Carambolan skrev 2016-10-25 07:04:08 följande:

    Ja, kontakta facket. Låter som att de försöker lura dig.


    Nej jag är inte med i facket tyvärr (hotell och restaurang). Är dock med i facket för det jag utbildar mig till (lärarförbundet). Hade inga planer på att stanna länge på det jobbet jag jobbar nu, men var skönt att slippa ta studielån under tiden jag studerade så jag stannade kvar... finns det nåt annat man kan göra?
  • undrandetjej123
    Minimalen skrev 2016-10-25 08:58:04 följande:

    De 14 första dagarna ska arbetsgivaren betala sjuklön. Alltså den 3:e karensdag och sjuklön den 10:e. Försäkringskassan ska därför betala den 17:e. Vet dock inte om de också tar en karensdag. Men när det gäller den 10:e så får du gå på din chef. Hade för några år sedan en jobbarkompis som blev tillsagd att firman var för liten för att jobbet skulle betala sjuklön alls så försäkringskassan ringde honom och frågade hur det kom sig att han var så mycket sjuk. Arbetsplatsen hade med andra ord kört en fuling för att slippa betala sjuklön.


    Precis vad försäkringskassan sa till mig när jag rabblade upp alla datum till henne och hur jag jobbar annars och så. Hon sa att försäkringskassan skulle ersätta mig för den sista dagen (dag 15.) Men det kan de ju inte göra eftersom mitt jobb inte har anmält mig sjuk dit eller skickat mitt läkarintyg till dom :( hon sa även att mitt jobb hade som skyldighet att anmäla mig sjuk dit om det gått över 14 dagar, vilket de inte gjort... hon sa att det var arbetsgivarens ansvar och inte mitt.

    Usch känner mig lurad... vet inte hur jag ska gå vidare. Det handlar ju inte om mycket pengar elev så egentligen. Det blir jobbigt eftersom det blir som att jag varit sjuk 3 gånger och att det kan drabba mig sen med att jag behöver förstadagsintyg och så.. min pojkvän är så förbannad och vill anlita en advokat om det så skulle behövas. Vad tråkigt för din jobbarkompis! Hur löstes det för honom då?
  • Lena

    Det spelar ingen roll vilket fack du är med i när det gäller lagar och inte kollektivavtal. Kontakta ditt fack

  • Spegelbilden

    Som Andra skriver så är det enbart en karensdag och sista dagen ska FK betala. Enda gången det blir fler karensdagar är om du återkommer till jobbet och jobbar mer än fem dagar och sen blir sjuk igen, då räknas det som ny sjukperiod men så är det ju inte nu. Din arbetsgivare försöker lura dig. Jobbade själv inom restaurang innan jag utbildade mig. Var sjuk på en arbetsplats och fick ingen sjuklön. Ifrågasatte varför och Dick svaret "man får ingen lön om man är sjuk". Jag gick hem och skrev ut "bevis" på att de visst behövde betala sjuklön och gav till min chef. Han blev ju inte så glad. Han
    Visste såklart att de behöver betala sjuklön men hade bog alltid skitit i det och ingen hade väl vågat säga ifrån. Frågade en kollega som hade jobbat där i två år om hon fått sjuklön vid sjuklön men det hade hon såklart inte och hon vågade inte krävs det heller. Det är pga sådana ruttna arbetsgivare jag började utbilda mig inom personalområdet.

  • Anonym (anon)

    Tror din arbetsgivare rör ihop det. Man får en ny karensdag om man återinsjuknar efter mer än fem dagar men du har ju inte återinsjuknat utan har läkarintyg som styrker att det är ett och samma sjukfall.

    Din arbetsgivare borde alltså betala sjuklön för de timmar du var inbokad för arbete dag 2-14 och därefter göra en sjukanmälan till FK. Om de vidhåller att du inte har rätt till sjuklön råder jag dig att ansöka om sjuklönegaranti fr FK, du kan ladda ner blanketten på deras hemsida.

  • nevermind
    Lena skrev 2016-10-25 15:36:00 följande:

    Det spelar ingen roll vilket fack du är med i när det gäller lagar och inte kollektivavtal. Kontakta ditt fack


    Helt rätt!
Svar på tråden 3 karensdagar trots läkarintyg?