• Anonym (Gnällspik?)

    Ni som är mammalediga, hur mkt gör ni av hushållsjobbet

    Ni som är mammalediga, hur mycket av hushållsarbetet gör ni?

    Vad förväntar sig mannen att ni gör och hur delas det upp under kvällar och helger?

  • Svar på tråden Ni som är mammalediga, hur mkt gör ni av hushållsjobbet
  • Anonym (Hjkkk)

    Jag sköter hemmet till 99% på vardagar. Disken kan han ta någon gång. Handling och tvätt sköter jag till 100%.

    Dammsugningen görs på helger och då hjälps vi oftast åt, jag plockar undan i huset och han dammsuger.

    Storstädning gör vi tillsammans.

  • Anonym (.)

    Jag gör vad jag orkar. Ibland är det rent och helt när han kommer hem, ibland ser här ut som en bomb briserat.

  • Anonym (Lina)

    Jag skötte allt hemma under dom åren självklart då jag är hemma

  • Anonym (...)

    Jag skötte i princip allt relaterat till hem och barn (undantaget om något elektriskt gick sönder) medan jag var mammaledig. När han var pappaledig skötte han allt.

    Lagade mat tillsammans på helgerna för att det är mysigt men städning osv sköttes under veckan av den som var ledig.

  • Anonym (Trebarnsmamma)

    Den av oss som var föräldraledig skötte "plockstäd", alltså hålla efter det ungarna röjde fram under dagen, diska efter frukost/lunch och i mån av tid köra en maskin tvätt och liknande. "Grovstäd" som att dammsuga, skura, städa badrummet etc. hjälptes vi åt med på helgen (så gjorde vi även innan vi fick barn så det föll sig naturligt att fortsätta med det).

  • Jill 79

    Jag gör det jag känner för. Men oftast städar jag för jag tycker det är lättast att göra när de större barnen är på förskolan och skolan. Annars gör vi våra vanliga sysslor. Dvs jag sköter det mesta med tvätten och han sköter inhandligen och tillagningen av maten. Sen brukar han alltid sköta disken och snygga till köket efter middagen men jag brukar plocka ur diskmaskinen på morgonen om jag är hemma. Så jag gör alltså några procent mer än vanligt. Jag förstår inte varför en person plötsligt skulle slippa göra hushållsarbete bara för den andra personen är hemma mer.

  • Anonym (Trebarnsmamma)
    Jill 79 skrev 2016-10-26 08:19:53 följande:

    Jag gör det jag känner för. Men oftast städar jag för jag tycker det är lättast att göra när de större barnen är på förskolan och skolan. Annars gör vi våra vanliga sysslor. Dvs jag sköter det mesta med tvätten och han sköter inhandligen och tillagningen av maten. Sen brukar han alltid sköta disken och snygga till köket efter middagen men jag brukar plocka ur diskmaskinen på morgonen om jag är hemma. Så jag gör alltså några procent mer än vanligt. Jag förstår inte varför en person plötsligt skulle slippa göra hushållsarbete bara för den andra personen är hemma mer.


    Nej, om personen BARA hade gått hemma hade jag förstått att man vill avlasta den som jobbar för att båda ska få mer ledig tid tillsammans istället. Men jag tycker alla gånger att det är mer värt att min man tar med ungarna ut till parken istället för att jag kommer hem till ett nyskurat golv...
  • Jill 79

    Det är ju inte så att mannen har fått mer att göra på jobbet bara för att jag är hemma. Han har det ju ändå fått det enklare då han inte, som han gör i vanliga fall, behöver varken lämna eller hämta på förskolan och fritids.

  • Anonym (Malin)

    I början gnällde han över att det var väldigt stökigt och att maten inte var klar när han kom hem. Sedan fick jag magsår och blev sjukskriven och då behövde han vara föräldraledig.

    Plötsligt fick han känna på hur det är att vara hemma med tre barn. En femåring, en fyraåring och ett spädbarn. Amningen kunde jag inte direkt leja bort men han såg hur det var när jag satt fast i soffan med en bebis i 1.5 h för att amma. Sedan sov bebisen kanske i 20-30 minuter och de stora barnen röjde runt massor medan jag ammade. När bebis vaknat var det bajs och skrikfest innan karusellen började om igen.

    Vi bor dessutom någon mil utanför stan och har bara en bil så det var inte bara att ta ut barnen till parken eller åka och handla om det behövdes. Lämna barnen på förskola de 15 h i veckan man har rätt till var inte heller bara att göra när han hade bilen till jobbet och jobbade 8-10 h plus restid.

    Efter att han sett hur jag hade det har han inte klagat och han tar sig an vissa uppgifter utan att jag behöver be om det.

Svar på tråden Ni som är mammalediga, hur mkt gör ni av hushållsjobbet