• Beautifully Decayed

    Väldigt ledsen just nu.

    Hej.

    Jag är en tjej som bor i Gävle och har PCO. Jag och min man har ett gemensamt barn som kom till världen med hjälp av Pergotime vilket vi fick av kvinnokliniken på Gävle sjukhus. Vi har inte skyddat oss på många år och det ledde aldrig till graviditet men nu tänkte vi ta tag i verkstan igen och försöka aktivt med hjälp som förra gången. Jag ringde till fertilitetsmottagningen och fick en chock när kvinnan i luren sa att de har fått nya bestämmelser och att dem inte längre kan hjälpa par som har barn. Detta gällde alla, alltså till och med de som har en diagnos och till och med dem som har adoptivbarn. Hon sa att man får söka privat och att det inte fanns Gävle utan att man får söka sig till Uppsala eller Falun. Och detta är i princip omöjligt om man jobbar heltid och måste åka på ul titt som tätt. Kan detta vara möjligt? Får man göra såhär? Känns som att de bestämmer om att har man redan ett barn får man klara sig själv. Vet nån om det finns någon privat gyn här i Gävle. Känner mig så besviken och ledsen just nu.

  • Svar på tråden Väldigt ledsen just nu.
  • Anonym (Fhjku)

    Inte för att låta hård men dom måste dra någon gräns. Det finns så många som inte kan få barn och dom prioriteras. Ett barn är bättre än inget barn.

    Sen får ni prioritera, vill ni ha ett barn till så får ni nog vackert åka till Uppsala eller Falun, det är väl värt det i slutändan?

    Jag hoppas det löser sig för er, vet själv hurdet är, har också PCO men lyckades dock - mot alla odds och efter många år - att bli gravid naturlig väg.

    Lycka till!

  • Beautifully Decayed
    Anonym (Fhjku) skrev 2016-10-27 18:45:03 följande:

    Inte för att låta hård men dom måste dra någon gräns. Det finns så många som inte kan få barn och dom prioriteras. Ett barn är bättre än inget barn.

    Sen får ni prioritera, vill ni ha ett barn till så får ni nog vackert åka till Uppsala eller Falun, det är väl värt det i slutändan?

    Jag hoppas det löser sig för er, vet själv hurdet är, har också PCO men lyckades dock - mot alla odds och efter många år - att bli gravid naturlig väg.

    Lycka till!


    Varför måste dem dra en gräns? Varför kan man inte hjälpa alla som behöver den hjälpen? Är vården i Sverige så dålig att alla som behöver/vill ha hjälp inte kan få det? Att vackert åka till Falun eller Uppsala är lättare sagt än gjort när man är heltidsanställd och om man behöver börja med sprutbehandlig där ul krävs varannan dag. Tycker att tar man bort en sådan stor del i vården ska det finnas andra alternativ på plats.
  • Anonym (Lotta)

    I dagens  Sverige måste det prioriteras.
    Står det mellan en cancerpatient och dig så hoppas jag du förstår vem som r prio ett.
    Står det mellan någon som brutit benet och dig, någon som har magsår och dig... osv.

  • Tow2Mater

    Min fd pendlade Uppsala-Gävle för jobb varje dag. Det är väl bara typ en timmes körning? Du får väl ta ett par semestertimmar?

  • Lillan15
    Beautifully Decayed skrev 2016-10-27 18:59:05 följande:
    Varför måste dem dra en gräns? Varför kan man inte hjälpa alla som behöver den hjälpen? Är vården i Sverige så dålig att alla som behöver/vill ha hjälp inte kan få det? Att vackert åka till Falun eller Uppsala är lättare sagt än gjort när man är heltidsanställd och om man behöver börja med sprutbehandlig där ul krävs varannan dag. Tycker att tar man bort en sådan stor del i vården ska det finnas andra alternativ på plats.
    Man måste dra gränsen någonstans. Ett barn är bättre än inget alls. Vi bor i Norrland. Vi valde Falun privat med andra barnet. UL gjorde vi på hemorten, sen är det bara att meddela Falun resultaten. Jag är oxå heltidsanställd. Fick ta en del ledigt, men det var det värt! Vi fick ju en alldeles underbar son. 
    Det är bara att kämpa på!
    Lycka till
  • Lillan15
    Lillan15 skrev 2016-10-28 01:02:41 följande:
    Man måste dra gränsen någonstans. Ett barn är bättre än inget alls. Vi bor i Norrland. Vi valde Falun privat med andra barnet. UL gjorde vi på hemorten, sen är det bara att meddela Falun resultaten. Jag är oxå heltidsanställd. Fick ta en del ledigt, men det var det värt! Vi fick ju en alldeles underbar son. 
    Det är bara att kämpa på!
    Lycka till
    Alternativet är privat vård!
    Bara att hosta upp en massa pengar, haha..
  • Beautifully Decayed
    Lillan15 skrev 2016-10-28 01:02:41 följande:

    Man måste dra gränsen någonstans. Ett barn är bättre än inget alls. Vi bor i Norrland. Vi valde Falun privat med andra barnet. UL gjorde vi på hemorten, sen är det bara att meddela Falun resultaten. Jag är oxå heltidsanställd. Fick ta en del ledigt, men det var det värt! Vi fick ju en alldeles underbar son. 

    Det är bara att kämpa på!

    Lycka till


    Ok, visste inte att ul kunde göras på hemorten då kanske det blir lite smidigare. Får jag fråga lite mer ingående om hur många besök krävdes och vad det kostade. Samt om man måste påbörja en helt ny utredning från scratch även när man vet vad "felet" är?
  • Anonym (S)

    Jag har en sjukdom som gör att jag aldrig skulle orka / klara ta hand om ett barn på många plan tex fysiskt ekonomiskt...

    Ligger på sängen hela dagarna ... sedan jag var 26..

    jag skulle jättegärna vilja ha barn .. det vill de flesta människor... jag får...acceptera mitt öde tyvärr... det är hårt...

    Hoppas du får som du vill... men glöm inte vara tacksam för det du har... jag hade gärna bytt med dig...

    Till svaret på frågan.. Ja det får man.. de kan göra sådär... lika mkt som försäkringskassan kan bestämma sig för att inte betala ut pengar till en sjuk person.. ännu sjukare va?

    jag är faktiskt ledsen för din skull att du blev besviken när man trott och hoppats.. jag vill bara visa att det finns andra som också trott och hoppats i livet... Du är inte ensam.

    Lycka till

  • Lillan15
    Beautifully Decayed skrev 2016-10-28 07:10:13 följande:
    Ok, visste inte att ul kunde göras på hemorten då kanske det blir lite smidigare. Får jag fråga lite mer ingående om hur många besök krävdes och vad det kostade. Samt om man måste påbörja en helt ny utredning från scratch även när man vet vad "felet" är?
    När jag gjorde UL/läkarbesök på hemorten så gäller högkostnadskortet dvs 1100 kr. Ny utredning, säkert inte. Säkert bara nya prover. Kanske typ 2-3 besök innan själva IVF:en. Läs mer på IVF Falun...
    Lycka till!
  • semlorna

    Jag förstår att det känns jobbigt men det löser sig. På många ställen i landet finns det inte ens kliniker för de som försöker få sitt första barn. Vi fick resa 20 mil för att kunna göra IVF och det gick även om det såklart hade varit skönt att slippa resorna.

Svar på tråden Väldigt ledsen just nu.