• Anonym (??)

    min sambo försöker uppfostra mig när vi är ute

    Flera gånger har det hänt att min sambo talar om för mig vad jag "ska" göra, t ex en gång när en hund luktade och krafsade på mig så bad jag ägaren att säga till hunden att sluta (sambon tyckte det var otrevligt gjort) och en annan gång när jag letade efter en sak på en hylla i mataffären så tyckte sambon att jag skulle flytta på mig så att en annan kund fick gå före. Ska man göra så att alla andras behov alltid går först?

  • Svar på tråden min sambo försöker uppfostra mig när vi är ute
  • Anonym (Tjej)

    Hur är han annars mot dig?Ger han råd hur du ska vara hemma?

  • Stårschan

    Svårt att få en riktig uppfattning utifrån det du skriver. Helt OK att säga till hundägaren - men var du onödigt otrevlig när du gjorde det? Om du stod och tog upp plats i en mittgång i affären så att en kund inte kunde passera dig med sin vagn så borde du absolut flytta på dig, men det var kanske inte så det var? Tyckte sambon att du borde sluta med det du höll på med för att släppa fram någon annan att göra samma sak på samma ställe så var det ju dumt. Den andra människan borde i rimlighetens namn ha fått vänta på sin tur - om du nu inte stått på samma fläck och velat i flera minuter.

    Som sagt - för lite information för att veta vem av er som har "rätt".

  • Anonym (Linda)
    Anonym (??) skrev 2016-10-28 18:23:56 följande:

    Flera gånger har det hänt att min sambo talar om för mig vad jag "ska" göra, t ex en gång när en hund luktade och krafsade på mig så bad jag ägaren att säga till hunden att sluta (sambon tyckte det var otrevligt gjort) och en annan gång när jag letade efter en sak på en hylla i mataffären så tyckte sambon att jag skulle flytta på mig så att en annan kund fick gå före. Ska man göra så att alla andras behov alltid går först?


    Sa sambon till dig inför hundägaren? 

    Naturligtvis flyttar man sig om andra inte kommer fram i butiken. Det är ju vanligt hyfs.
  • Tecum

    Två ganska oklara fall är inte "alltid" så detta var inte mycket att bli upprörd över. Men rent generellt har du rätt, man ska aldrig kritisera sin partner inför andra om inte denne är påfallande otrevlig eller utagerande.

  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (??) skrev 2016-10-28 18:23:56 följande:

    Flera gånger har det hänt att min sambo talar om för mig vad jag "ska" göra, t ex en gång när en hund luktade och krafsade på mig så bad jag ägaren att säga till hunden att sluta (sambon tyckte det var otrevligt gjort) och en annan gång när jag letade efter en sak på en hylla i mataffären så tyckte sambon att jag skulle flytta på mig så att en annan kund fick gå före. Ska man göra så att alla andras behov alltid går först?


    Jag förstår vad du menar

    Mitt ex brukade alltid stå på andra sidan än mig och jag hatade det!

    Typ när vi går in i en affär och en man med ett barn kommer ut samtidigt, barnnet går nästan i mig och exet pikar mig om att jag borde akta mig., såna subtila saker..
  • fornminne

    Det är ju omöjligt att svara på utifrån den lilla information du ger. Din sambo kanske hade rätt eller menade väl. Du kanske stod i vägen eller lät otrevlig. Om han däremot ständigt försöker styra och ställa så är det ju en annan sak och inte alls ok.

  • Anonym (beror på)

    Om det är för jämnan förstår jag att det är jobbigt. En gång hit och dit men hela tiden är enerverande och känns som ett subtilt kontrollerande och underkännnande av ens person. Det gnager i en!

    Är det bara någon gång ibland är det väl ingen fara. Och ibland behöver man höra vissa saker för sin egen skull, eftersom man kanske tror att man uppfattas annorlunda än man gör.

  • Anonym (??)
    Anonym (Linda) skrev 2016-10-28 18:42:14 följande:

    Sa sambon till dig inför hundägaren? 

    Naturligtvis flyttar man sig om andra inte kommer fram i butiken. Det är ju vanligt hyfs.


    Ja inför hundägaren. Om jag står och letar efter matjessill och en annan kund vill ha senapssill ska jag flytta på mig då?
  • Anonym (??)
    Stårschan skrev 2016-10-28 18:29:48 följande:

    Svårt att få en riktig uppfattning utifrån det du skriver. Helt OK att säga till hundägaren - men var du onödigt otrevlig när du gjorde det? Om du stod och tog upp plats i en mittgång i affären så att en kund inte kunde passera dig med sin vagn så borde du absolut flytta på dig, men det var kanske inte så det var? Tyckte sambon att du borde sluta med det du höll på med för att släppa fram någon annan att göra samma sak på samma ställe så var det ju dumt. Den andra människan borde i rimlighetens namn ha fått vänta på sin tur - om du nu inte stått på samma fläck och velat i flera minuter.

    Som sagt - för lite information för att veta vem av er som har "rätt".


    Jag var inte ivägen för folk som skulle förbi, bara den som skulle ha något på samma hylla.

    Det med hunden var på en full buss, jag satt ned och en hund kom fram till mig. Jag vet inte hur jag sa exakt men det lät inte otrevligt.
  • Mooomin
    Anonym (Linda) skrev 2016-10-28 18:42:14 följande:

    Sa sambon till dig inför hundägaren? 

    Naturligtvis flyttar man sig om andra inte kommer fram i butiken. Det är ju vanligt hyfs.


    Man ser ju inte alltid att man står i vägen? :)
Svar på tråden min sambo försöker uppfostra mig när vi är ute