• skummet

    Gravid första veckan på p-piller?

    Jag började nyligen äta p-piller (Neovletta) efter ett par års uppehåll. Jag har tidigare använt säkra perioder samt kondom och det har fungerat bra.
    Jag började med p-piller på mensens sista dag, och då skyddar de ju inte förrän efter 7 dagar. Eftersom jag började på mensens sista dag, blir dessa 7 dagar ju också förhållandevis säkra, då jag brukar ha min ägglossning ca 14 dagar före mens.
    Alltså skulle jag väl normalt inte hinna få min ägglossning under dessa 7 dagar?
    Nu till saken. Jag hade oskyddat sex dag fem på pillerkartan. Hur stor är sannolikheten att jag blivit gravid? Redan två dagar efter samlaget började jag känna svag värk i mina äggstockar (molvärk). Om det är graviditetssymtom, är det inte lite tidigt att känna detta redan två dagar efter den eventuella befruktningen? Kan det vara biverkningar från p-pillrena jag känner? Jag kan dock inte finna mycket på nätet om att molvärk skulle vara en vanlig biverkning.
    Kan det vara ägglossningen jag känner? Den ägglossning jag normalt skulle haft om jag inte hade börjat äta p-piller? Jag har inte märkt andra symptom.

  • Svar på tråden Gravid första veckan på p-piller?
  • skummet

    Alltså, om jag blivit gravid skulle min ägglossning hunnit komma igång dag 5 eller 6 efter mensens sista dag, på dag nummer 7 bör ju p-pillrena börjat verka, och därmed bör ju ägglossningen utebli.
    Anyone?
    Är det vanligt med molvärk som biverkning av Neovletta?

  • Mallemamma

    Hur lång brukar din cykel vara? Man brukar räkna genomsnittlig cykel på 28 dagar, då kommer ägglossning 14 dagar efter sista mensens FÖRSTA dag, så har du haft mens i 7 dagar är det mycket möjligt att du hade ägglossning två dagar efter samlaget.. Har du kortare cykel så hade du ägglossning ännu tidigare. Även om du hade mens färre dagar är det inte omöjligt att du prickat in ägglossning.

  • skummet

    Jag får nog helt enkelt vänta och göra ett test.
    Men är det inte onormalt tidigt att få symptom redan två dagar efter samlag?

  • Mallemamma
    skummet skrev 2016-10-30 19:24:42 följande:

    Jag får nog helt enkelt vänta och göra ett test.

    Men är det inte onormalt tidigt att få symptom redan två dagar efter samlag?


    Jo det är inte möjligt att känna av graviditet så tidigt då du inte är gravid än (tar flera dagar innan ägget fäster), däremot kan det varit ägglossningen du känt av. Var det det så kan du blivit gravid av samlaget 2 dagar innan ägglossning.
  • skummet

    Det som gör mig förvirrad är att jag började få dessa känningar dag 7 på p-piller, alltså den dagen de bör börja skydda och ägglossningen bör utebli. Om det är ägglossningen jag känt av borde jag ju alltså känt och fått den några dagar tidigare?
    Förresten håller värken i sig fortfarande, efter en vecka...

  • Mallemamma
    skummet skrev 2016-10-30 20:06:12 följande:

    Det som gör mig förvirrad är att jag började få dessa känningar dag 7 på p-piller, alltså den dagen de bör börja skydda och ägglossningen bör utebli. Om det är ägglossningen jag känt av borde jag ju alltså känt och fått den några dagar tidigare?

    Förresten håller värken i sig fortfarande, efter en vecka...


    Okej jag har aldrig ätit p-piller, ska man börja med dom på mensens sista dag? Eller det spelar kanske ingen roll? Tänker om du börjat för sent kanske du hinner få ägglossning ändå.

    Men är det så att de ska skydda så att du inte får ägglossning så tror jag det kan vara biverkningar från p-piller du känner.

    Jag har haft ett par månader där ägglossningen uteblivit (av andra anledningar) och har då fått menssmärtor som du beskriver, kanske är det kroppen som vänjer sig vid att inte ha ägglossning. Ta ett test om ett par veckor för säkerhets skull :)
Svar på tråden Gravid första veckan på p-piller?