• jordgubbskräm85

    Vill flytta från villa till lägenhet

    Hej,undrar om det är flera som känner som jag...

    Alltså är helt trött på att bo i hus.vi köpte den när vi var rätt unga och utan barn och hade sååå många renoveringsplaner men nu tio år och två barn senare har vi inga krafter kvar. kostnader som ingår,den eviga renoveringen.vi spenderar all vår tid på renoveringen och underhåll och städning.kvar har vi väldigt lite tid för barn och ingen tid för oss själva.frustrationer är stora och det känns som att missnöje bara växer inom oss.vill gärna stanna kvar i samma by men vill flytta till en lägenhet,var vi kan ägna all tid på våra barn och vår familj.

    Finns det någon här som känner likadant eller som har bytt ut villakund mot lägenhetsliv?

  • Svar på tråden Vill flytta från villa till lägenhet
  • gbgumman

    Måste huset vara i perfekt skick då. Ok kanske är tillräckligt. Min svärmor undrar hur mina föräldrar orkar och inte hon men de har helt olika lägsta nivå.

  • Carambolan

    Jag känner precis så. Till vardags tycker jag att det är illa nog att ens behöva dammsuga golven i lägenheten, aldrig att jag skulle palla med att bo med renoveringspressen ständigt hängande över huvudet. Samtidigt älskar jag att påta i trädgård och att ha möjligheten att ta mig an händiga projekt när lusten faller på. Vi har löst det genom att bo i lägenhet till vardags, men att ha en stor sommarstuga med mycket tomt. Huset har bra kök och badrum men i övrigt en lägre standard än vad jag skulle trivas i att bo på heltid.

  • jordgubbskräm85

    Långt ifrån att det behöver vara i perfekt skick men en sak drar en annan,och det tar aldrig slut.om vi bestämmer oss för att ta det lugnare med renoveringen då går något sönder och måste fixas eller bytas ut.grejen är att vi är inte dom personer längre,som ville ha massvis med plats till oss o framtida barnen.tycker att vi offrar "nu livet" för mycket.både tid och pengar.vilken betydelse har det för barnen att dom Har mycket plats att röra sig i om vi aldrig har tid för dom? Vi jobbar ju heltid bägge två och det känns att vi lägger ju våran fritid på fel saker..hoppas att ni förstår vad jag menar.

  • Sisisisi

    Ja, jag kände så när jag bodde i villa! Nu bor jag i lägenhet och det är jätteskönt på många sätt. Tyvärr är min lägenhet liten och trång! Både jag och barnen saknar utrymmet i villan! Vi har inte nån tvättmaskin heller vilket är jobbigt! Och en bit till parkeringen! Min dröm just nu är en stor lägenhet med hiss ner till garaget, tvättstuga i lägenheten och stora rum och stort kök och stor hall!


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • jordgubbskräm85
    Sisisisi skrev 2016-11-03 17:00:33 följande:

    Ja, jag kände så när jag bodde i villa! Nu bor jag i lägenhet och det är jätteskönt på många sätt. Tyvärr är min lägenhet liten och trång! Både jag och barnen saknar utrymmet i villan! Vi har inte nån tvättmaskin heller vilket är jobbigt! Och en bit till parkeringen! Min dröm just nu är en stor lägenhet med hiss ner till garaget, tvättstuga i lägenheten och stora rum och stort kök och stor hall!


    Den som vi skulle vilja flytta till är en 4:a,nybyggt och tvättstugan på sidan av huset.jag är ganska optimistiskt vad det gäller plats eftersom vi använder inte mer än fyra rum i vårat hus idag heller.

    Men känns det som att du valde rätt när du valde lägenhet framför hus? Förutom utrymme,är det något mer du saknar? Vad tycker ju barnen?

    (Ber om ursäkt att det blev många frågor,men det är verkligen ingen jag känner som vill byta till lägenhet,eller har gjort de.alla tycker att vi låter helt dum i huvud,vi gör tvärt om tycker dom)
  • monkees

    Jag skulle ALLTID välja en fräsch trea på 80 kvm istf ett renoveringsobjekt till hus, oavsett storlek. Räcker med att man sett ETT avsnitt med "Arga snickaren" för att man ska bli avskräckt. Det finns människor som är duktiga på att renovera och som får saker gjorda men jag tror de utgör ett litet undantag. De flesta av oss skulle nog gå och "schava" runt med murbruk runt fötterna i åratal.............................

  • Linnea1994

    Såg flera par vi känner som köpte sk renoveringsobjekt till hus. Det som hände var att de tröttnade och flera gick till och med i sär efter en jobbig tid i hus.

    Vi köpte därför ett hus som var i perfekt skick! När något behöver renoveras lägger vi alltid ut det på hantverkare.

  • monkees

    OM man köper ett renoveringsobjekt så ska det vara för att man förälskar sig i själva huset och inte för att man inte har råd med ett fräscht! Kan vara EN god tumregel.

  • Deceree1

    Vi har valt en livsstil som vi tycker är helt underbar. Vi bor i lägenhet och har en stuga. På vintern kurar vi ihop oss och tänder ljus och lagar mat och kollar på film. Vi slipper elda, vi slipper skotta snö, vi har låg elräkning och förstås ingen vattenräkning.

    När våren kommer börjar vi att vakna till och åker till stugan och grejar. Framåt maj så flyttar vi in där. Vi bor där hela sommaren i vårat paradis med pol på 7 kubik men det räcker. Vi har byggt en underbar pergola där det klättrar massor av klematis och kaprifol :). Det är helt enkelt ett paradis:) framåt september flyttar vi hem och kurar ihop oss i vår lägenhet i all enkelhet och drömmer om nästa vår.............:))

  • monkees
    Deceree1 skrev 2016-11-04 13:00:37 följande:

    Vi har valt en livsstil som vi tycker är helt underbar. Vi bor i lägenhet och har en stuga. På vintern kurar vi ihop oss och tänder ljus och lagar mat och kollar på film. Vi slipper elda, vi slipper skotta snö, vi har låg elräkning och förstås ingen vattenräkning.

    När våren kommer börjar vi att vakna till och åker till stugan och grejar. Framåt maj så flyttar vi in där. Vi bor där hela sommaren i vårat paradis med pol på 7 kubik men det räcker. Vi har byggt en underbar pergola där det klättrar massor av klematis och kaprifol :). Det är helt enkelt ett paradis:) framåt september flyttar vi hem och kurar ihop oss i vår lägenhet i all enkelhet och drömmer om nästa vår.............:))


    Perfekt. Precis mitt ideal. Jag är gammal nu och har "drömt klart" men det är PRECIS så jag tänker är det perfekta.
Svar på tråden Vill flytta från villa till lägenhet