• Seb81

    Fertilitetsutredning, hur funkar det?

    Hej!

    Jag har en fråga.

    Jag & min sambo är +35 och försökte få barn i 10 månader... tills jag äntligen blev gravid. Men det slutade nyss i missfall i v 10. Dock hade fostret slutat utvecklas redan i tidigt stadier för det fanns ingen gulsäck, bara en fosterhinna som slutat växa i v 6. Min kropp fattade alltså inte att den skulle stöta ut det tidigare.

    Min fråga är nu alltså...

    När man är 35år och har inga barn ihop, visserligen så verkade det ju funka med befruktningen men ändå... kan man gå till en privat klinik och få en fertilitetsutredning? Även fast jag haft mf men att det ändå gått mer än ett år? Eller nollställs det året nu eftersom jag blivit gravid?

    Vill även påpeka att jag gjort äl digitala tester varje månad och det var ca 3 månader som jag fick positivt, en av dem var den månaden jag blev gravid. Så jag antar att min äl är väldigt oregelbunden!?

    Tacksam för svar! Vill så gärna bli gravid, längtan är så stor!!!

  • Svar på tråden Fertilitetsutredning, hur funkar det?
  • Seb81
    Pimpinellan skrev 2016-11-08 13:09:48 följande:

    Efter ett halvår får man hjälp med utredning via landstinget. Dock inte IVF om du passerat 40.


    Fast på gyn/sjukhuset sa de att jag måste få 3 missfall innan dom hjälper mig. :(

    Ska ringa privat i morgon och se vad de säger!
  • Pimpinellan
    Seb81 skrev 2016-11-08 19:04:42 följande:
    Fast på gyn/sjukhuset sa de att jag måste få 3 missfall innan dom hjälper mig. :(
    Ska ringa privat i morgon och se vad de säger!
    Nej, absolut inte. Infertilitetsutredning kan man få. Då frågar de om man varit gravid nån gång innan så det får man visst ha varit. Missfallsutredning däremot är efter 3 missfall så nånstans blev det ett missförstånd.
Svar på tråden Fertilitetsutredning, hur funkar det?