• sugermountain

    Kan jag komma tillbaka till helamning fortfarande?

    Jag har en dotter på drygt tre månader där amningen strulat sen hon var ca en månad gammal. Det började med att hon inte gått upp så mycket under nån vecka. Det är mitt första barn och hade jag vetat bättre skulle jag försökt amma oftare och inte börja ge tillägg som BVC sa åt oss, sköterskan frågade ingenting om amningen utan sa bara att min bebis är hungrig och att vi måste ge henne tillägg. Och där började det, skuldkänslor och ångestfyllda vägningar och en mjölkproduktion som aldrig ökade. Jag började läsa själv och tänka att jag skulle intensivamma. Det slutade med att dottern började vägra bröstet. Jag började pumpa när hon inte ville äta och ge med kopp. Ofta fick jag ut så mycket per dygn så att vi fick frysa ner lite varje kväll. Pumpningen har dock inte hjälpt men att öka produktionen utan den har hållt sig på samma nivå och nu räcker det inte längre till min dotter som på tremånaders kontrollen gått upp dåligt igen. Hon är glad och alert och kissar bra men går upp dåligt... Har nu börjat ge så mycket tillägg det bara går att få i henne av den frysta bröstmjölken samtidigt som jag försöker att antingen amma el pumpa med max två timmars intervaller dygnet runt. Min dotter ätet inte på natten och har aldrig gjort det vilket jag tror är en bidragande faktor till att vi fick problem. Försöker väcka henne men får nästan aldrig till att hon äter mer än två tag och somnar om...

    Jag är inte beredd att ge upp angående amningen och för mig är det viktigt att hon får så mycket av min bröstmjölk som det går under så lång tid som möjligt. Verkligen inget illa menat till er som ger ersättning, tycker inte att det är fel på nått sätt men jag vill verkligen amma och det gör mig så ledsen att det inte fungerar. Hur ska jag komma tillbaka till helamning?

    Tänker själv att jag kör på lite som jag gör nu tills hon ligger på sin kurva igen och har produktionen inte ökat tills dess så vill jag försöka intensivamma igen. Dottern är bättre med bröstet nu men slutar ibland suga fast hon inte är mätt och det finns kvar mjölk i tutten (vet det då jag ger henne bröstmjölk med kopp efter och pumpar ur brösten). Signalerar hunger ganska dåligt, vet inte om det beror på att hon blir matad så pass ofta nu så att hon aldrig hinner bli så hungrig men är lite rädd att hon liksom bara skulle svälta sig om jag försöker intensivamma.

    När man intensivammar hur mycket aktiv amning samt snuttning ska man sikta på, vet att många ammar 20 ggr dygnet men hur mycket blir detta i tid, är vissa amningar då bara nån minut lång för er?

  • Svar på tråden Kan jag komma tillbaka till helamning fortfarande?
  • Lilla Gs mamma

    Jag ammade alltid före jag gav tillägg och lät hen amma så ofta hen ville och på så vis ökade mjölkproduktionen så jag kunde helamma från fyra månader.

  • Lilla Gs mamma

    Jag gav från 20 ml från första veckan till upp emot 90 ml när hen var fyra månader. Resten ammade jag. Hen ville äta var tredje till var fjärde timme. Det tog ganska lång tid... 20 minuter amning, sedan kanske 15 minuter tillägg och rapning. Däremellan la jag hen till bröstet så ofta hen och jag orkade, för att stimulera mjölkproduktionen. På nätterna samsovning vi, så då blev det mycket snuttande som jag tror hjälpte till lite. Efter ett tag gick det fortare med matningen och när jag sedan helammade åt hen klart på en kvart eller mindre.

    Jag förstår din känsla. Hoppas det löser sig snart!

    Lycka till!

  • bohan85

    På natten har man som högst nivå av det mjölkbildande hormonet prolaktin så om hon inte vill amma nattetid kanske du kan pumpa en gång då? Intensivamma brukar krävas ca 5-7 dagar innan effekt.

    Har du provat tillmatningsset? Finns från meddela, barnet får i sig extra medans det ammar på dig.

  • Anonym (Alissa)

    Jag hade stora problem med amningen och barnet gick upp lite dåligt i vikt, samt att mjölkproduktionen kändes dålig. Jag intensivammade massor, och när jag gav ersättning gav jag genom ett tillmatningsset (från Medela). På det sättet stimulerades mjölkproduktionen samtidigt som bebis fick i sig ersättning. Det var visserligen ganska mycket bök med tillmatningsseten men tyckte det var värt det när amningen faktiskt tog fart och jag kunde släppa ersättningen helt.

    Jag skulle tipsa dig att kontakta en amningsmottagning. Finns det någon sådan där du bor? På mitt BVC kunde de inget av den specialkunskap om amning som jag behövde, och på amningsmottagning fick jag jättebra tips och jättemycket stöd. 

    Lycka till!

  • sugermountain

    Tack för era svar, uppskattar det verkligen! Vi har ett tillmatningsset som vi använde när vi kom på att flaska inte var så bra funkade bra till en början men sen när vi behövde få i henne större mängder tog den en evighet med den smalaste slangen så vi började använde en tjockare vilket ledde till att hon inte var nöjd med flödet vid bröstet sen.

    Hur gjorde ni med tillmatningssetet? Vilken tjocklek på slangen använde ni och ströp ni flödet då och då så att det mer ska efterlikna amningen?

    Jag var på amningsmottagningen och där sa de åt mig att tömma brösten med max två timmars intervaller, inte helt lätt dygnet runt. Har lyckats väcka min dotter så att hon ammat i natt dock så har hon inte tömt brösten helt. Är det bättre att pumpa i sådana lägen?

  • Anonym (Alissa)
    sugermountain skrev 2016-11-10 11:52:13 följande:

    Tack för era svar, uppskattar det verkligen! Vi har ett tillmatningsset som vi använde när vi kom på att flaska inte var så bra funkade bra till en början men sen när vi behövde få i henne större mängder tog den en evighet med den smalaste slangen så vi började använde en tjockare vilket ledde till att hon inte var nöjd med flödet vid bröstet sen.

    Hur gjorde ni med tillmatningssetet? Vilken tjocklek på slangen använde ni och ströp ni flödet då och då så att det mer ska efterlikna amningen?

    Jag var på amningsmottagningen och där sa de åt mig att tömma brösten med max två timmars intervaller, inte helt lätt dygnet runt. Har lyckats väcka min dotter så att hon ammat i natt dock så har hon inte tömt brösten helt. Är det bättre att pumpa i sådana lägen?


    Jag minns inte längre vilken slangstorlek (och när jag bytte storlek), däremot minns jag att de på amningsmottagningen rådde att jag skulle prova minska flödet allteftersom så att flödet blev mindre och mindre och stoppa sen helt i korta stunder bebisen ammade. En av de sista gångerna på amningsmottagningen vet jag att det bara kom lite ur amningssetet och BM då sa: "Hör du hur hon klunkar? Det är din bröstmjölk och inte ersättningen." sen ströp hon flödet helt och bebis fortsatte amma. Det gav mig i min situation gott mod att fortsätta och känna att snart fixar jag och bebis detta utan tillmatningsset. Sen var det en dag hemma när jag bara bestämde mig, jag ger ingen ersättning alls, och bara ammar hela tiden. Till mig hade BM på amningmottagningen tipsat att jag hela tiden skulle byta bröst om bebis släppte eller började "suga slött" eftersom min bebis var en sån som "gav upp" om det blev lite motstånd i att få ur mjölken, på så sätt skulle det vara lite bättre tryck i brösten hela tiden. Däremot skulle bebis kanske inte komma åt den tjockare mjölken lika mycket - vilket skulle göra att hon skulle kanske tappa/stå still i vikt, samt tappa vikt för jag slutade med ersättningen. Amningsmottagningen sa att jag skulle ringa BVC och berätta om råden jag fått, be om extra viktkontroller men också berätta att amningsmottagning sagt att BVC skulle avvakta åtgärder om bebis föll i vikt (naturligtvis inte om viktraset var massivt, men om hon stod stilla på kurvan eller tappat lite - eftersom detta skulle vara normalt i den process jag då befann mig i). Mycket riktigt tappade bebis i vikt och stod sen helt stilla 2-3 veckor tror jag innan det vände, och då gick hon först bara upp pyttelite. Bm på BVC var helt lugn med detta och sa att hon tittade på allmänstillståndet och att min bebis var pigg och alert så det fanns inga skäl till oro. Och sen började det sakta gå uppåt - men så klart hade hon hamnat några kurvor nedanför den som hon hade med ersättningen. Dock sa bm på BVC att med ersättning så "över-äter" många bebisar och därför ligger för högt på kurvorna.

    Jag höll på sammanlagt ca 3 månader med tillmatningssetet (jag började med det när bebis var ca 1 mån), och mina enda minnen från dessa månader är att sitta och böka med tillmatningssetet. För mig var det dock trots allt värt det för det var fantastiskt sen när amningen funkade, samtidigt kan jag sörja "3 förlorade månader" i att jag inte kunde ha nåt annat än amning i tankarna och hålla på med tillmatningsset, etc. 

    Angående natten vet jag inte hur jag kan råda dig, eftersom min bebis vaknade ofta på nätterna. Spontant skulle jag säga att låt bebis sova och pumpa, men är ingen expert så det är bara mitt tyckande... 

    Jag hoppas detta snart vänder för er! 
  • sugermountain

    Va skönt att det funkade för er till slut Alissa, låter som en lång men tillfredställande resa när det man längtat efter så länge äntligen funkar!

    Min dotter börjar också suga slött ganska fort och snuttar i sömnen men det är ofta svårt att få henne att suga effektivt efter det även om man byter bröst ofta. Hon tar tag och börjar snutta på direkten.

    Gjorde ett försök till intensivamning och det gick ganska bra första dagen. Försökte lägga till henne vid bröstet så ofta som möjligt så snabbt hon gav minsta tecken. Hon ville inte äta på natten ändå. Varför vaknar hon inte då hon borde vara hungrig då hon får mindre mat än hon brukar få? Hursomhelst så blev dag två knas. Hon ville typ inte äta på dagen och sen hann hon bli så hungrig så att det inte gick att lägga henne vid bröstet försökte med tillmatningssetet men då blev hon bara argare. Gav till slut utpumpad mjölk med sked och försökte amma emellan skedarna men hon ville inte veta av bröstet. Dagarna efter det ville hon endast amma när hon somna/vakna i max 5 min åt gången, oftast mer 30 sek och försökte mata henne utöver det men hon var inte super intresserad. Under den veckan fick hon mycket mindre utpumpad mjölk än vanligt och gick ändå upp 180 g på sex dagar så hon fick väl i sig lite ändå.

    Nu ammar hon bättre och säkert några minuter innan hon däckar men som sagt är det svårt att få henne att suga aktivt när hon väl slutat, kanske är det för att det inte är kvar så mkt i bröstet? Eller är det för att hon äter så ofta, kommer hon tömma bröstet bättre om hon är lite hungrigare? Kanske måste hon få sova för att orka? Vet inte tyvärr... Men jag lyckas tyvärr alldeles för sällan få henne att suga ut så mkt att jag bara får ut pyttelite om jag pumpar efter och tror att det är svårt att öka mjölkmängden då... Hur ska jag locka henne att suga när det inte finns så mkt mjölk kvar men ändå inte är så tomt det kan bli. Hur har ni gjort som haft liknande problem? Förstår att tillmatningssetet säkert skulle vara guld men hon vägrar amma med den tyvärr.

Svar på tråden Kan jag komma tillbaka till helamning fortfarande?