• JohannaSaGo

    För lite mjölk eller inte

    Min 8 veckors son har skrikigt och gråter sig igenom i princip varje amning nu för tiden. Han äter mellan 3-4 timmar emellan men såklart oftare om han vill!

    Tänkte att skriket berodde på för lite mjölk så försökte öka mjölkproduktionen och amma honom varannan timme. Men han totalt vägrade äta så ofta!! Så blev så stressad.

    Min pappa kom med en tetra ersättning (semper) och sa åt mig att testa efter amningen ifall han fortfarande var hungrig eller inte.

    Så lät han amma länge och sedan provade jag att ge cirka en halv deciliter (lite mer kanske) och han slurka i sig det direkt och ville tilloxjmed ha mera!

    Frågan är då.. har jag inte tillräckligt med mjölk eller kan bebisar äta konstant för att mjölken smälts bort så fort??

    Tillägger att han inte gråter efter amningen. Kanske lite gnällig ibland. Men verkar ganska belåten. Ska väga honom imorgon och se om han gått upp i vikt eller inte. Så får jag det svart på vitt.

  • Svar på tråden För lite mjölk eller inte
  • Anonym (Olika orsaker)

    Det är ju himla svårt att säga vad det beror på just i ert fall.

    Normalt sett brukar man ju säga att det tar minst 4 månader att få till en välfungerande amning. Sedan finns det undantag och variationer åt båda håll.

    Att de skriker och krånglar vid bröstet anses vara normalt.

    Det kan vara så att det tar tid innan mjölken rinner till och han får belöning för mödan.

    Det kan vara så att han får dåligt grepp och sväljer mycket luft.

    Det kan vara så att det kommer för mycket mjölk och för snabbt så att han inte hinner svälja undan. Fast det brukar ju märkas ganska tydligt om det är så.

    Det kan vara så att mjölken smakar skumt pga något du ätit eller druckit. Minst sannolikt dock.

    Jag förstår din frustration men tänker att du kanske borde kontakta amningshjälpen och rådfråga OM du vill fortsätta med amningen.

    Förhoppningsvis går det att få bättre hjälp därifrån idag än vad det gjorde när jag fick mitt första barn. I mitt fall berodde det på för mycket mjölk och för litet barn (prematur). Hade jag fått information om att exempelvis blockamma, hur man gjorde och vad det innebar hade det gjort så enormt mycket nytta. Istället satt man där stressad och alldeles svettig med en hungrig bebis som inte kunde/ville äta maten han erbjöds och till sist gick ner i vikt och de sa "du MÅSTE börja ge ersättning". Det blev en stor sorg för mig som då inte visste bättre.

  • nnnnnnnn

    Till oss sa bvc:

    barnet ska vara mätt efter amningen.
    Är barnet mätt så äter de ingen ersättning.
    Är barnet hungrigt så äter de ersättning och då bör man ge så mycket att barnet slutar äta av sig själv. Det ska alltså alltid finnas kvar en slurk i nappflaskan efter barnet slutat äta. Så värm alltid lite mer än barnet äter.

    Min erfarenhet:
    Barnet blir ofta trött av att amma, så då kan det krångla vid bröstet även om det inte är mätt.
    Om barnet får närhet så växlar det mellan ok - gnälligt om man har för lite mat. Försöker man lägga ifrån sig ett barn som inte är riktigt mätt så går det nästan inte alls. Barnet vill vara nära hela tiden, de är inte nöjda med tillvaron egentligen.
    Är barnet riktigt mätt så växlar det mellan mat-koma-nöjd (tex kan ligga själv på en filt och mysa en kort stund) och övriga känslor (givetvis är mätta barn gnälliga ibland!).

    Om du inte vill ge ersättning så försök att pumpa ut mjölk.

    Vår vardag ändrades när vi började ge mer mat (nappflaska).

    LYCKA TILL!

  • Sommar15
    nnnnnnnn skrev 2016-11-10 08:55:33 följande:

    Till oss sa bvc:

    barnet ska vara mätt efter amningen.

    Är barnet mätt så äter de ingen ersättning.

    Är barnet hungrigt så äter de ersättning och då bör man ge så mycket att barnet slutar äta av sig själv. Det ska alltså alltid finnas kvar en slurk i nappflaskan efter barnet slutat äta. Så värm alltid lite mer än barnet äter.

    Min erfarenhet:

    Barnet blir ofta trött av att amma, så då kan det krångla vid bröstet även om det inte är mätt.

    Om barnet får närhet så växlar det mellan ok - gnälligt om man har för lite mat. Försöker man lägga ifrån sig ett barn som inte är riktigt mätt så går det nästan inte alls. Barnet vill vara nära hela tiden, de är inte nöjda med tillvaron egentligen.

    Är barnet riktigt mätt så växlar det mellan mat-koma-nöjd (tex kan ligga själv på en filt och mysa en kort stund) och övriga känslor (givetvis är mätta barn gnälliga ibland!).

    Om du inte vill ge ersättning så försök att pumpa ut mjölk.

    Vår vardag ändrades när vi började ge mer mat (nappflaska).

    LYCKA TILL!


    Håller med! Hade jag vetat hur "enkelt" mitt barn skulle bli av att få mat i flaska (= äta sig riktigt mätt) så hade jag aldrig kämpar så länge med att amma först och ge flaska efter ibland utan hade gått över till flaska direkt. Vill du verkligen amma så finns det säkert bra hjälp att få hos Amningshjälpen, de har även en fb-sida vet jag. Annars prova ersättning, det räddade livet på mig! Helt plötsligt hade jag ett barn som inte grät otröstligt vid varje amning och jag själv slapp svettas med bröst som läckte som barnet ändå inte ville ha och amma slattar varje/varannan timme. Med flaska och mättnad kunde vi till o med gå ut på promenad :)

    Lycka till!
  • Anonym (Tvillingmamma)

    Min lille son hade svårt att komma igång med amningen men för syrran gick det bätre, så mjölk fanns det massor, ändå fick han inte I sig tillräckligt och tappade I vikt.
    Jag fick order om att först skulle han alltid amma och sen få tillägg. Han blev dock så trött av amningsförsöket att han knappt orkade äta tillägget heller.
    Då bestämde jag mig I hemlighet att testa att göra det omvända, utan att berätta för någon sköterska. Jag gav honom tillägg först och sen fick han amma.
    Då orkade han med en gång att amma och kom igång! Vikten vände.
    Sen ammade jag honom tills han var 8 månader och det gick jättebra.
    Jag kompletterade dock med tillägg, det var jobbigt för kroppen att producera mjölk till två, valde att komplettera med tillägg, så de fick 75 % bröstmjölk och 25% tillägg tills de var 6 månader och sen trappade jag långsamt ner på amningen och slutade helt vid 8 månader.  

  • Celinn

    Bebis kan vara för hungrig för att orka ta bröstet. Kan fungera att mata lite med ersättning först, så att det värsta lagt sig, sedan lägga till bröstet, och, lättare sagt än gjort, slappna av. Risken finns att bebis också blir stressad och då inte heller kan ta tutten. Lycka till!

Svar på tråden För lite mjölk eller inte