• Neppie

    Stor viktnedgång och bukplastik, 27 år.

    Hej! Ursäkta för det långa inlägget :)

    Jag är en kille på 27 år och börjar känna mig helt förstörd över min överskottshud. Jag var en väldigt överviktig person tidigare i mitt liv, jag har alltid varit en stor kille men när jag fick en allvarligare sjukdom för 7 år sedan så vart det värre och jag blev väldigt överviktig. 

    Jag har helt ärligt ingen aning om hur mycket jag vägde som mest. Jag vet att min vikt var bra över 130kg men när jag hade nått det sträcket så slutade jag väga mig. Idag så väger jag runt 77kg (min nuvarande BMI är 22.7) och tappade dessa 50-55+ kilon på egen hand genom att träna, mest på natten då jag inte ville att någon skulle se mig då jag skämdes.

    Min vikt har legat runt 77-82kg dom senaste 2-3 åren och jag mår otroligt psykiskt dåligt över överskottshuden som jag aldrig blir kvitt. Jag trodde tidigare att den skulle gå tillbaka mer med tiden men genom alla dessa år så har ingenting hänt. Jag har prövat massor med olika salvor, övningar och diverse saker som derma-rollers för att försöka fixa min mage men utan effekt.

    Jag skäms fruktansvärt för hur jag ser ut, magen är täckt med bristningar och huden hänger och är slapp. Det påverkar hela tiden mina klädesval då jag måste ha kalsonger/byxor som håller in min hud så den inte ska synas igenom mina tröjor, det påverkar min kroppshållning då jag är rädd att böja mig frammåt då huden kan "falla ned" och synas. Att bada eller visa överkroppen är något som inte finns på kartan, har dock lyckats vänja mig med folks blickar i omklädningsrummet på gymmet men någon gång nu och då får man alltid någon som stirrar lite extra och man blir påmind om hur man ser ut.

    Operation verkar vara den enda utvägen för mig, det jag undrar över är hur jag bäst ska gå tillväga? Av allt jag läser så är det i princip omöjligt att få hjälp via landstinget så det enda valet verkar vara att betala för det själv. Nu studerar jag och har ingen större inkomst utöver studiemedel, är det ekonomiskt omöjligt att ta ett lån som student till något sånt här? Vart är det bäst att jag vänder mig?

    Tack för hjälpen!

  • Svar på tråden Stor viktnedgång och bukplastik, 27 år.
  • Långbenopluto

    Gå till vårdcentralen så får dom skicka en remiss till kirurgen. Du har stor chans att få det via landstinget när du har gått ned så mycket och har ett bra BMI.

  • Ashaltienne

    Om du nu inte skulle kunna få operation genom landstinget och inte har råd på egen hand så skulle jag rekommendera att hitta ett sätt att komma över skammen du känner. Det är givetvis inte lätt men eftersom huden är svårt att göra något åt utan operation så är det troligen det bästa sättet för dig att må bättre om din kropp.

Svar på tråden Stor viktnedgång och bukplastik, 27 år.