• jojs

    Pergotime slutar säljas

    Jag har hört att pergotime ska sluta säljas i Sverige från 31/12 2016. Det är katastrof då jag tänkte påbörja behandling med pergotime i början på nästa år! Jag har en dotter sedan tidigare som det tog 3 år för oss att få, jag orkar inte kämpa 3 år för ett till barn, jag kommer gå sönder psykiskt. Är det någon som vet om det finns några alternativ till pergotime för oss som har svårt att få barn?

  • Svar på tråden Pergotime slutar säljas
  • Orkide

    Letrozol verkar vara mediciner som mer eller mindre ersätter pergotime. Jag har enbart blivit gravid med pergotime och har nu fått letrozol.

  • jojs
    Orkide skrev 2016-11-14 22:00:59 följande:

    Letrozol verkar vara mediciner som mer eller mindre ersätter pergotime. Jag har enbart blivit gravid med pergotime och har nu fått letrozol.


    Aha! Jag vet inget om Letrozol. Jag hoppas det är lika effektivt. Jag har hört så mycket gott om Pergotime.
  • mommylife
    jojs skrev 2016-11-14 21:55:57 följande:

    Jag har hört att pergotime ska sluta säljas i Sverige från 31/12 2016. Det är katastrof då jag tänkte påbörja behandling med pergotime i början på nästa år! Jag har en dotter sedan tidigare som det tog 3 år för oss att få, jag orkar inte kämpa 3 år för ett till barn, jag kommer gå sönder psykiskt. Är det någon som vet om det finns några alternativ till pergotime för oss som har svårt att få barn?


    Pergotime upphör 31/12,, ersättningsmedicin kommer.
    Företaget som gör
    Pergotime anser att den är
    För dyr att tillverka./
    För lite cash in på den
  • Malin 845

    Ja jag skulle fått Pergotime nu men fick istället letrozol, och har precis avslutat min första kur :).
    Min barnmorska sa att letrozol inte har lika stor risk som Pergotime för att få mer än ett barn. Det har också visat sig vara mer framgångsrikt läkemedel än Pergotime :). Så tror det är minst lika bra!

  • mommylife
    Malin 845 skrev 2016-11-15 06:32:19 följande:

    Ja jag skulle fått Pergotime nu men fick istället letrozol, och har precis avslutat min första kur :).
    Min barnmorska sa att letrozol inte har lika stor risk som Pergotime för att få mer än ett barn. Det har också visat sig vara mer framgångsrikt läkemedel än Pergotime :). Så tror det är minst lika bra!


    Hej! Jag var hos gyn igår, frågade efter för och nackdelar men de olika preparaten, hon tyckte definitivt att jag skulle ta Pergotime så länge det finns och sen kommer en ersättningsmedicin... och att Pergotime är mer framgångsrikt för mängden men vissa passar letrozol bättre
  • Anonym (Nätshoppa)

    Inget jag rekommenderar någon annan att prova...

    Men för några år sedan var det total brist på Pergotime i hela landet. Min privata gyn tipsade om att det gick att beställa från utlandet. Då hette det istället Chlomiphene. Så jag beställde från Grekland, åt enligt anvisningar, kontrollerade ÄL hos gyn, pippade och blev gravid på första kuren.

    Googlade mycket då och det verkar som att många har beställt och brukat på eget initiativ utan några som helst kontroller via sjukvården. Onödigt riskfyllt! Men de flesta verkade ändå bli gravida.

    Gjorde samma sak nu fem år senare bara för att det var så smidigt och för att jag inte ville försöka ett år på egen hand när jag vet att jag inte har någon ägglossning. Bokade in privat VUL när jag började få stegring på ägglossningstester. Blev gravid på första försöket och har BF 20/12.

  • Anonym (MF)

    Hej! Nyfiken på vilken sida du beställde från, letar just nu efter en privat gyn som gör VUL så jag slipper betala dyra pengar på fertilitetsklinik eftersom jag också fått första barnet med pergotime och vet att det fungerar!

  • Anonym (MF)

    En fråga till! Hur många äggblåsor har du haft när du blev gravid?

  • Anonym (Nätshoppa)
    Anonym (MF) skrev 2016-11-15 18:11:11 följande:

    Hej! Nyfiken på vilken sida du beställde från, letar just nu efter en privat gyn som gör VUL så jag slipper betala dyra pengar på fertilitetsklinik eftersom jag också fått första barnet med pergotime och vet att det fungerar!


    Jag köpte från Goldpharma. Hade först mailkontakt med en läkare men det var egentligen inte nödvändigt. Ville dock ta reda på hur seriöst det var. Valde sedan en sort som flera andra hade använt sig av med positivt resultat. Även min privata gyn rekommenderade just den sorten. Det var mycket billigare än Pergotime. Ca 42 kr för en förpackning som räcker till flera omgångar om man tar enkel kur. Dock var det dyr frakt men jag tyckte att 270 kr var ett litet pris för den belöning jag fått. Dessutom kom paketet i brevlådan efter 8 dagar med helg inräknat.

    På dag 15 kunde han se med VUL att jag hade två fina äggblåsor som såg ut att vara av god kvalitet. Det är vanligt att cykeln förlängs så jag fick ÄL på dag 19. Fick inte sexförbud med två äggblåsor. Hade det varit tre hade han sagt att det var på egen risk. Fler än tre= sexförbud pga riskerna.
Svar på tråden Pergotime slutar säljas