• julimamma18

    Foglossning som aldrig ger sig..

    Under graviditeten hade jag en nedrans foglossning som hindrade mig från att gå helt i slutet. Den blev bättre efter förlossningen men har inte alls försvunnit helt, vilket jag trodde den skulle göra. Jag kan inte gå för fort, heller inte för långt, springa kommer inte på tal. Det gör ont på insida lår och över fiffi.. Börjar fundera på att söka hjälp ang detta.

    Är det fler som har dessa besvär? Hemskt.

  • Svar på tråden Foglossning som aldrig ger sig..
  • Jemp

    Min gick över, men sjukgymnasten jag var hos som gravid var väldigt tydlig med att jag skulle höra av mig om det inte gick över och att det finns saker att göra (som jag förstod det).

  • stor grön drake

    Med min son fick jag foglossning efter förlossningen. Det gick inte över av sig själv, men satt "bara" i ryggen/rygg delen av bäckenet. Det tog över ett år innan jag kom till sjukgymnast för ryggträning och denne konstaterade foglossning. Det blev ett ganska tufft träningsprogram till slut (började lugnt men byggdes på) och det hjälpte verkligen. Mycket gick ut på att stärka core.

  • Anonym (Jjlkki)

    Hur lång tid har det gott sedan fl? Min foglossning försvann efter 3 månader. Kan dock fortfarande känna av höfterna om jag går för långt, nu efter 5 månader.

  • Mooomin

    Jag har oxå stora besvär såhär 14 månader efter förlossningen, fast mitt sitter i höfterna/skinkorna..

  • Hellioner

    Efter första barnet var jag helt bra efter två år. Nu med andra har det gått 2,5 år och jag kan fortfarande inte ta en promenad. Jag sjukskrev mig på halvtid under föräldraledigheten.

    Barnmorskorna är generellt urusla på att informera om att det kan bli så här vilket leder till att många inte är alls lika rädda om sig som de borde under graviditeten. Sjukgymnaster ger tyvärr ofta för tung träning.

    Det finns hjälp. Läs om sjukgymnasten Thomas Torstensson och hans kollegor i Sundsvall och Gravidcoachen Martina Skog tex.

    Det är viktigt att träna rätt och VÄLDIGT försiktigt. Träningen består inledningsvis av att ligga på rygg och spänna musklerna försiktigt några gånger. Belastningen ska sedan ökas försiktigt och mycket kontrollerat. Träningsprogram kan man få från Torstensson med kollegor.

    Gör inget som provocerar fram smärtan. Inget som ger smärta direkt och inget som gör att du får ont på kvällen heller. Foglossning är en inflammation. Den inflammerade delen behöver vila och musklerna kring den stärkas. Man rör sig konstigt när man har ont och bäckenets muskler kan ha blivit förkortade mm.

    För de som har det riktigt illa finns behandling med kortisonsprutor för att dämpa inflammationen så pass att träning kan genomföras.

    Se också till att få en ordentlig diagnos. Man kan få lite alla möjliga problem med bäckenet i samband med graviditet och olika problem tarvar olika behandlingar.

    För att hitta mer info kan man söka på "graviditetstelaterad bäckensmärta" och "pelvic girdle pain".

  • julimamma18

    Tack så mycket för din tid du tog för att skriva. Ska börja träna core lite mer, någon nämnde det även här uppe i ett inlägg. Svårt att inte ha ont i ryggen när man konkar runt på en 10 kgs krabat. Magen är lite förslappad efter två graviditeter så jag behöver nog träna den lite försiktigt.

    Nu senaste nätterna har jag inte kunnat hitta sovställning pga ryggont.

    Kan tillägga att jag även har plattfot och det är inget kul tillsammans med foglossningen när man vandrar. Stackars min 24 åriga kropp.. tant Agda on The go.

  • Helllioner

    Coreträning är bra, men var försiktig. Planka tex tog över ett år innan jag kunde göra utan att få mer ont i fogen. Istället låg jag på rygg och spände de inre magmusklerna. Man kan också ligga på rygg och spänna rumpan eller bäckenbotten.

    Knäböj och tåhävningar är andra bra övningar. Men börja med typ 3 st åt gången och minska genast om du får ont av övningen.

  • Helllioner

    Och så är det jag igen! Kånka inte runt på ditt barn. Finns det en förälder till? Det är i så fall den personens jobb att lyfta, bära mm. Och det gäller inte bara barnet utan även matkassar, dammsugare mm.

  • stor grön drake

    Sidoplanka tipsade vår sjukgymnast på föräldrakursen om, dvs ena armbågen i och så ligger man på sida och reser höften. Men var försiktig om det ger mer ont.

    Jag fick börja med att ligga på rygg och "bara" hitta core musklerna och hålla dem spända i 2 veckor. Och då hålla dem spända i 30 sekunder, i 10-15-20 upprepningar utan att hålla andan eller bli andfådd (då gör man fel) så bara dra in magen och så försöka spänna, ett knep var att känna precis innanför höftbenskammen. Där ska det resa sig lite djupare in i magen, utan att magmusklerna "på" magen spänns.

Svar på tråden Foglossning som aldrig ger sig..