• Studsjessi

    ADHD/Autism men funkar bra i skolan? (Långt)

    Hej allihopa!

    Vår son är 8 år. Vi har vart på första besöket för att utreda om han har en funktionsnedsättning. Efter vår utsaga så säger två olika psykologer samma sak, han visar tecken på ADHD/Autism, men dom kan inte ställa en diagnos för att det fungerar i skolan.

    Är detta rimligt?

    Han visar alla tecken på det när han känner sig trygg, alltså hemma eller hos sina farföräldrar.

    Medans han i skolan är lugn,snäll osv. Problemen kommer när han slutar. Det är som om han anstränger sig så mycket i skolan för att sitta still, lyssna och koncentrera sig på lektionerna så att när han slutar så är han helt slut. Han säger det själv, att han är trött och har ont i huvudet. Han säger att det är jobbigt att sitta still och behöva lyssna. Vi har ett rent helvete hemma efter skolan och göra läxor är inte ens att tänka på. Han är väldigt aggresiv, impulsiv, lyssnar inte på tilltal, självskadebeteende, skadar andra utan att tänka sig för. Orkar inte förklara allt, men väldigt mycket tyder på att något inte stämmer.

    Jag har hört förrut om barn som vart så här, att dom använder all sin kraft i skolan för att anstränga sig att vara som "alla andra" och har en neuropsykiatrisk nedsättning som visar sig mestadels i tryggheten, eller har jag fel?

    Vi är frustrerade och förbannade på att aldrig höras!

  • Svar på tråden ADHD/Autism men funkar bra i skolan? (Långt)
  • Flisan79

    Vår dotter med autism (Asperger) och drag av adhd är lika dan. Hon har fungerat bra både på dagis och nu i skolan. Hon är 7 år och går i första klass. De har bara uppfattat vissa "egenheter" men dagis tänkte aldrig att hon skulle ha någon diagnos och i skolan har det eg bara märkts när hon haft problem med kompisar eftersom att hon har problem med det sociala spelet och att framföra/förstå känslor.

    Hemma är det dock väldigt tydligt precis som hos er.

  • Joci

    Min dotter är 8 år och har Asperger och ADHD. Hon kämpar i skolan för att hänga med, vara "duktig", alla ljud och intryck. I skolan har hon inga utbrott, gör inte mycket väsen av sig. Lyssnar alltid på vad hennes lärare och andra vuxna säger. Hemma däremot...här kommer utbrotten. Särskilt efter en hel dag i skolan när hon är helt slut. Hon klarar exempelvis knappt av fritids på eftermiddagen, det blir att kräva för mycket av henne.


    Är det här jag ska skriva nånting smart?!
  • MadHatter

    Vad menar ni med "lugn och snäll"? Det är ju inget krav för aspergerdiagnos i alla fall att vara "utåtagerande".

  • Studsjessi

    Alla runt omkring oss har alltid sagt " vad tyst och snäll han är" , VI vet ju att det beror på att han är passiv, håglös, dagrömmande, tillbakadragen osv.

    Joci och Flisan: era barn har alltså fått diagnos ändå? För psykologen sa bara att man måste se problemen inom fler områden och inte bara i hemmiljö.

  • Flisan79
    Studsjessi skrev 2016-11-25 08:19:53 följande:

    Alla runt omkring oss har alltid sagt " vad tyst och snäll han är" , VI vet ju att det beror på att han är passiv, håglös, dagrömmande, tillbakadragen osv.

    Joci och Flisan: era barn har alltså fått diagnos ändå? För psykologen sa bara att man måste se problemen inom fler områden och inte bara i hemmiljö.


    Ja fast vi hade visst underlag från skolan. Vi pratade med dem om hennes "problem" tidigt så de var nog mer uppmärksamma samt att hon hade ett par utbrott.

    Lustigt ändå att de kräver det. Det är inte helt ovanligt att man med diagnos klarar av en del av livet men inte det andra. Tex man klarar att arbeta men hemma och relationer är kaos akt tvärt om, man klarar familjelivet men inte att arbeta.

    Jag ska själv starta en utredning på mig och jag är nästan helt säker på att jag har add. Har aldrig varit utåtagerande eller hyper men haft "låsningar" och "utbrott" hemma som barn. Jag vände dock det mesta inåt.
  • Anna1234

    Jag jobbar i skolan och har en elev som inte fick adhd-diagnosen eftersom det fungerar så bra i skolan. Det hon däremot har fått är adhd-medicinering (trots att hon inte fått en officiell diagnos) eftersom hon är så jobbig hemma och det verkar ha gjort stor positiv förändring.

    I skolan har det inte märkts någon skillnad alls, varken före eller efter medicineringen.

  • ammela
    Anna1234 skrev 2016-11-29 19:43:23 följande:

    Jag jobbar i skolan och har en elev som inte fick adhd-diagnosen eftersom det fungerar så bra i skolan. Det hon däremot har fått är adhd-medicinering (trots att hon inte fått en officiell diagnos) eftersom hon är så jobbig hemma och det verkar ha gjort stor positiv förändring.

    I skolan har det inte märkts någon skillnad alls, varken före eller efter medicineringen.


    Förlåt men uttrycket "eftersom hon är så jobbig hemma" känns inte helt okej att använda. Att ha en svårighet diagnos eller ej handlar just om en svårighet som tar energi från människor att försöka att hantera. Ett utlopp som kommer hemma är ju inte alls konstigt om hon kämpar så hårt i skolan varje dag!
  • Anna1234
    ammela skrev 2016-11-29 19:51:53 följande:
    Förlåt men uttrycket "eftersom hon är så jobbig hemma" känns inte helt okej att använda. Att ha en svårighet diagnos eller ej handlar just om en svårighet som tar energi från människor att försöka att hantera. Ett utlopp som kommer hemma är ju inte alls konstigt om hon kämpar så hårt i skolan varje dag!
    Uttrycket kom från mamman, inte från mig. Jag har inte en aning om hur hon är hemma eftersom hon aldrig visar den sidan i skolan.
  • Flisan79
    ammela skrev 2016-11-29 19:51:53 följande:
    Förlåt men uttrycket "eftersom hon är så jobbig hemma" känns inte helt okej att använda. Att ha en svårighet diagnos eller ej handlar just om en svårighet som tar energi från människor att försöka att hantera. Ett utlopp som kommer hemma är ju inte alls konstigt om hon kämpar så hårt i skolan varje dag!
    Hehe, jag med ett "jobbigt" diagnosbarn tycker absolut man kan använda det ordet. Det ÄR jobbigt, både för oss och henne.
Svar på tråden ADHD/Autism men funkar bra i skolan? (Långt)