• Sunny1995

    mjölkstockning

    Har fått mjölkstockning i ena bröstet och får bara ut mjölk om jag handmjölkar i duschen, men mjölken som kommer är jätteseg och klumpig.
    Är det normalt att den är så himla seg? Får ju inte ut allt pga det, så måste mjölka flera gånger då det bildas nytt.

  • Svar på tråden mjölkstockning
  • Bimbim79

    Ja bara att mjölka på, varmvatten! Finns ett nässpray du kan få utskrivet som gör att det lossar!

  • elyse

    Trycker du och masserar där det är klumpigt? För mig hjälpte det att pumpa med pump och liksom trycka med sidan av "tratten" på området i cirkulära rörelser. Gjorde skitont, men var faktiskt väldigt effektivt.

  • tulip79

    När jag fick mjölkstockning (sonen var 3 dagar) var det värmekudde som gällde. Och sonen, som fick suga allt han kunde! Det gick inte att massera bröstet som var enormt, rött och stenhårt överallt. BVC hade aldrig sett nåt liknande. Deras tips var att hålla det varmt och att barnet skulle börja med det bröstet vid varje gång. Funkade, men gjorde superont!

  • Syselche

    Det som rekommenderades till mig på amningsmottagningen var att bebisen ska äta så ofta som möjligt och alltid börja med det bröstet som är problemet. Det gör jättemycket ont med bebisen suger kraftigare när den är hungrig och när den börjar äta så det är lättare att ta ut mjölken. Varma kompresser (blöt jättevarm handduk)/dusch/bad/varmkudde hjälpte lite tillfälligt, nu efter 2v gör det inte ont men jag känner fortfarande en liten klump, det kan ta lång tid att läka (sa de på amningsmottagningen också :) ) Lycka till, det är jättejobbigt men hoppas att går över snart.

Svar på tråden mjölkstockning