• Anonym Mamma1

    Tecken på att förlossning är nära?

    Hej! Vet att det finns tusentals liknande trådar men blir inte klokare för det.. så svårt och jämföra sig med andras upplevelser

    Har gått över bf och är idag i v 40+3.. bebisen har sedan minst en vecka varit fixerad(djupt). Fick göra ett ultraljud på mitt senaste bm besök förra veckan i v 39+ 4 tror jag.. då såg bm att huvudet sjunkit ner långt.(hon kunde även se att bebis hade massa hår på huvudet haha ).

    Hur är det egentligen med omföderskor och fixering? Är förlossningen nära när barnet fixerat sig hos omföderska, speciellt när det fixeras så sent?

    Hade lördags kväll/natt molvärk fram till

    Morgonen då det avtog.. molvärken kom sedan till och från under dagen. Min foglossning har blivit extremt mycket svårare sen lördags natt..

    kan foglossning bli värre när förlossningen är nära?

    Denna kväll/natten (söndag-måndag) har molvärken kommit tillbaka men mer kraftig och ihållande.. Som ett bälte runt mage-rygg och har även strålat ner i ljumskarna ganska rejält. Känns som blygdbenet ska knäckas haha. Har vid flera tillfällen fått ställa mig upp och gå runt lite under natten.. har inte gått att ligga stilla.

    Har inte varit värkar utan mer ihållande mens/molvärk.

    Till skillnad från lördag så känner jag av molvärken fortfarande nu på morgonen..

    Jag vet att snart kommer förlossningen sätta igång men blir galen av denna väntan!! Letar efter minsta tecken att något kan vara på g.. mitt vatten gick med första barnet så det blev väldigt tydligt när det väl var på g.. tycker det är så förvirrande och veta med denna molvärk, är det latensfasen eller inbillar man sig bara? Blir trött på mig själv!

    Någon som känt/haft liknande strax innan fl satt igång?

  • Svar på tråden Tecken på att förlossning är nära?
  • Pademelon

    Hej!

    Jag vet inte vad som är vanligt vid andra/tredje/etc förlossningar eftersom jag bara har ett barn än så länge (gravid med tvåan nu) men innan min förlossning satte igång på riktigt hade jag tilltagande, och ihållande, molvärk i två-tre dagar ungefär. Kan inte riktigt beskriva hur det kändes, men det var distinkt annorlunda mot något jag känt tidigare i graviditeten och jag var rätt säker på att det var förlossningen som närmade sig. Och det var det ju! Tycker din beskrivning "som ett bälte" låter ganska likt. Ett bälte som dras åt mer och mer sakta men säkert och med tyngder i, för min del. Det låter som att det kan vara förlossningen som kan dra igång när som helst tycker jag, baserat på min enda erfarenhet då. :) Stort lycka till!

  • skogskvinnan

    Hur har det gått TS? 
    Med ettan gick vattnet hemma, så då var det liksom ingen tvekan att det var dags.
    Tvåan vaknade jag på natten av värkar och bestämde mig för att köra in till förlossningen direkt. Kom in och var öppen 8cm. Vattnet gick 10 min efter vi kommit in i förlossningsrummet och sen var det igång. Med andra barnet hade jag svåra foglossningar, falsk ischias och ont typ överallt flera veckor innan det var dags, så jag kan inte riktigt säga om smärtan förändrades innan det var dags.

    Gick över exakt 14 dgr med båda barnen.

    Gravid med trean nu, i v 30.

Svar på tråden Tecken på att förlossning är nära?