• I  väntan

    IVF december 2016

    Hej! Startar en tråd för alla som kommer göra IVF i december 2016. Någon som vill följas åt och stötta/peppa varandra? :) 

    Lite kort om min bakgrund: Jag är 29 år och min man är 32. Vi har försökt bli gravida i snart två år och inga fel har hittats på oss. Vi har testat Letrozol i fem månader och ska nu påbörja IVF. Jag kommer köra kort protokoll och börjar med Gonal-F imorgon kväll... Äggplock preliminärt v. 50.

    Hoppas på den bästa julklappen till jul - ett plus! :)


    Fler??

  • Svar på tråden IVF december 2016
  • mabs

    Hej! Här är en till som kommer ha IVF nu i december :) 


    Lite kort om oss:


    Jag och min man har försökt i över ett år. Jag är 27 och han 29. Började vår utredning i maj då vi fick träffa den mest underbara läkaren någonsin. Man hittade inga "fel" på varken mig eller min man så nu kör jag på det långa protokollet och hoppas på det bästa nu till jul. 


    Har börjat med Synarela sen ett par veckor tillbaka och sprutar med Menopur sen förra veckan. På fredag ska jag träffa min läkare och se hur det blir.


    Spännande att ni också ska köra nu i december. Är det din första IVF? Vilken klinik ska ni till? 

  • BergOchDalbanan1985

    Hej :)
    Lite kort om mig:
    Min man och jag har försökt i 1,5 år (jag 31 år och min man 36 år), gjorde utredning i våras där det hittades en polyp i min livmoder. Denna togs bort och vi skulle försöka hemma under sommaren, tyvärr utan framgång. Har även PCOS med långa cykler så aningens svårt att identifiera när ägglossningen är då stickorna gett många falska positiva utslag. För övrigt oförklarigt barnlösa.

    Är nu inne på min första IVF, påbörjades dock redan i september och jag gjorde äggplock då (Korta protokollet - fick Gonal F från dag 3 och from dag 9 ytterligare en spruta för att inte ägglossa, sedan Ovitrelle som ägglossningsspruta), men pga risk för överstimulering så fick vi frysa alla embryon. Fick 7st blastocyster till frysen. 
    Satte nu in en blastocyst 1 dec i stimulerad cykel med Gonal F och Ovitrelle, och sitter som på nålar och delar tecken. Tar Lutinus (progestron) nu 3ggr/dag som jag började med 2 dagar innan insättning.
    Hoppas också på ett positivt test innan jul! (vågar man hoppas ens?)

  • I  väntan
    mabs skrev 2016-12-06 19:33:15 följande:

    Hej! Här är en till som kommer ha IVF nu i december :) 


    Lite kort om oss:


    Jag och min man har försökt i över ett år. Jag är 27 och han 29. Började vår utredning i maj då vi fick träffa den mest underbara läkaren någonsin. Man hittade inga "fel" på varken mig eller min man så nu kör jag på det långa protokollet och hoppas på det bästa nu till jul. 


    Har börjat med Synarela sen ett par veckor tillbaka och sprutar med Menopur sen förra veckan. På fredag ska jag träffa min läkare och se hur det blir.


    Spännande att ni också ska köra nu i december. Är det din första IVF? Vilken klinik ska ni till? 


    Vad spännande mabs! Har de sagt något om när ni preliminärt kommer få ha äggplock? Har det gått bra med alla sprutor och så? Hur mådde du av nedregleringen?


    Ja, detta är vår första IVF så man är rätt spänd!
    Jag fick köra korta protokollet pga att jag riskerar att bli överstimulerad. Jag var och gjorde första ultraljudet i måndags och då var det tio äggblåsor på ca 10 mm. Han tyckte att det såg jättebra ut och ska göra ett nytt ultraljud på torsdag. 


    Vi går på RMC i Linköping, vart går ni någonstans? De trodde att de skulle bli äggplock på måndag eller tisdag *pirras i magen*

  • I  väntan
    BergOchDalbanan1985 skrev 2016-12-06 20:15:54 följande:

    Hej :)
    Lite kort om mig:
    Min man och jag har försökt i 1,5 år (jag 31 år och min man 36 år), gjorde utredning i våras där det hittades en polyp i min livmoder. Denna togs bort och vi skulle försöka hemma under sommaren, tyvärr utan framgång. Har även PCOS med långa cykler så aningens svårt att identifiera när ägglossningen är då stickorna gett många falska positiva utslag. För övrigt oförklarigt barnlösa.

    Är nu inne på min första IVF, påbörjades dock redan i september och jag gjorde äggplock då (Korta protokollet - fick Gonal F från dag 3 och from dag 9 ytterligare en spruta för att inte ägglossa, sedan Ovitrelle som ägglossningsspruta), men pga risk för överstimulering så fick vi frysa alla embryon. Fick 7st blastocyster till frysen. 
    Satte nu in en blastocyst 1 dec i stimulerad cykel med Gonal F och Ovitrelle, och sitter som på nålar och delar tecken. Tar Lutinus (progestron) nu 3ggr/dag som jag började med 2 dagar innan insättning.
    Hoppas också på ett positivt test innan jul! (vågar man hoppas ens?)


    Hej BergOchDalbanan! Åh, vad spännande att du ruvar just nu, håller alla tummar och tår för er!:)


    När upptäckte dem att det var risk för överstimulering? Åh, vad skönt att ni fick så många blastocyster till frysen!!


    Jag kör nog samma sprutor som du gjorde, Gonal-F, Orgalutran (sviider) och Otrivelle sen...

    Vet inte hur mycket man vågar hoppas, jag försöker vara försiktigt optimistisk, men inte sätta allt hopp till första försöket, typ så. Tänker att om det inte funkar första gången funkar det andra eller tredje. Känns som att fallet blir för hårt annars om jag hoppas järnet på detta. Men skulle ju ljuga om jag säger att jag inte hoppas, för det gör man ju ändå innerst inne. Ganska mycket, hehe.

  • mabs

    Ja, verkligen, pirras i magen på mig med. Så himla kul att du kommit så långt att det är dags för äggplock snart. 


    V.51 har min läkare pratat om, han ringde kliniken när jag var där sist (då gjorde han ett ultraljud och såg 8-9 äggblåsor) och bokade in prel. men allt hänger på om min kropp reagerar "som den ska" efter sprutorna. Det återstår att se på fredag. 


    Jag mådde faktiskt hur bra som helst av nedregleringen. Inga biverkningar, tack och lov. Med sprutorna går det också bra. Känner inte av något förutom att själva läkemedlet svider som bara den. Bara att bita ihop :)


    Gud så kul att det var 10 äggblåsor, inte mycket kvar alltså. Hur mår du själv med sprutorna? Känner du av några biverkningar?


    Min läkare som vi går till är i Sthlm men vi ska göra vår IVF i Falun :)

  • mabs
    BergOchDalbanan1985 skrev 2016-12-06 20:15:54 följande:

    Hej :)
    Lite kort om mig:
    Min man och jag har försökt i 1,5 år (jag 31 år och min man 36 år), gjorde utredning i våras där det hittades en polyp i min livmoder. Denna togs bort och vi skulle försöka hemma under sommaren, tyvärr utan framgång. Har även PCOS med långa cykler så aningens svårt att identifiera när ägglossningen är då stickorna gett många falska positiva utslag. För övrigt oförklarigt barnlösa.

    Är nu inne på min första IVF, påbörjades dock redan i september och jag gjorde äggplock då (Korta protokollet - fick Gonal F från dag 3 och from dag 9 ytterligare en spruta för att inte ägglossa, sedan Ovitrelle som ägglossningsspruta), men pga risk för överstimulering så fick vi frysa alla embryon. Fick 7st blastocyster till frysen. 
    Satte nu in en blastocyst 1 dec i stimulerad cykel med Gonal F och Ovitrelle, och sitter som på nålar och delar tecken. Tar Lutinus (progestron) nu 3ggr/dag som jag började med 2 dagar innan insättning.
    Hoppas också på ett positivt test innan jul! (vågar man hoppas ens?)


    Hej, åå håller alla tummar och tår för ett plus! Hur tyckte du själva äggplocket kändes? Är så nervös inför det...
  • BergOchDalbanan1985
    I väntan skrev 2016-12-06 20:46:53 följande:

    Hej BergOchDalbanan! Åh, vad spännande att du ruvar just nu, håller alla tummar och tår för er!:)


    När upptäckte dem att det var risk för överstimulering? Åh, vad skönt att ni fick så många blastocyster till frysen!!


    Jag kör nog samma sprutor som du gjorde, Gonal-F, Orgalutran (sviider) och Otrivelle sen...

    Vet inte hur mycket man vågar hoppas, jag försöker vara försiktigt optimistisk, men inte sätta allt hopp till första försöket, typ så. Tänker att om det inte funkar första gången funkar det andra eller tredje. Känns som att fallet blir för hårt annars om jag hoppas järnet på detta. Men skulle ju ljuga om jag säger att jag inte hoppas, för det gör man ju ändå innerst inne. Ganska mycket, hehe.


    Tack!! Är väldigt nervöst. Vet inte riktigt hur tidigt jag ska våga testa?
    Håller verkligen med om att man ju egentligen hoppas så mycket man bara kan. Är nog snarare en försvarsställning att inbilla sig något annat :)

    Gick på ultraljud varannan/var tredje dag och framåt slutet när blåsorna var i snitt 15mm så såg de att det var cirka 25 äggblåsor och samtliga var i ungefär samma storlek. De tog beslutet om totalfrys på det sista besöket/vul innan äggplock. Ett tag var de tom inne på att avbryta helt då jag tydligen svarat väldigt starkt på Gonal-F. Blev sååå ledsen då - MEN som tur var ändrade de sig sen.
    Tror jag hade 112.5 eller 117.5 enheter (kommer inte ihåg exakt vilket spann?) på Gonal-F innan ägguttaget. Vad kör du?

    10st äggblåsor på 10cm är ju superbra. Håller tummarna inför nästa besök!! :)
  • BergOchDalbanan1985
    mabs skrev 2016-12-06 21:32:04 följande:
    Hej, åå håller alla tummar och tår för ett plus! Hur tyckte du själva äggplocket kändes? Är så nervös inför det...
    Jag var också supernervös inför äggplocket. Hade ställt in mig på det värsta. Men tycker ändå att det gick väldigt bra. Fick ordentligt med smärstillande och var väldigt 'borta' av medicinerna. Man är inte riktigt vid medvetande. Jag tyckte dock att det gjorde ont ändå och vet att jag bad om mer smärstillande flera gånger. Det tog 35min för mig så tror att de var tvunga att fylla på mer pga det. Men det är helt klart hanterbart. Som extrem mensvärk egentligen. 
    Hade också en trevlig sköterska bredvid som pratade med mig undertiden vilket underlättade
    (Min man däremot höll på att svimma (som att det var honom det var synd om, haha), han tyckte inte det såg så vidare trevligt ut med nålen så fick lägga sig på golvet och vila lite)

    Efter ägguttaget mest molvärk - men också det hanterbart. Tips att ha en värmedyna eller liknande hemma. Kommer behövas. Dagen efter kände jag nog inte så mycket. Var dock svullen 1v efter. Hade 26 äggblåsor de tömde och fick massa vätska i buken efteråt.

    Åker ni till Falun för ägguttag och sen till Stockholm samma dag efter ägguttaget? Imponerande att klara av det avståndet :)
  • I  väntan
    mabs skrev 2016-12-06 21:28:55 följande:

    Ja, verkligen, pirras i magen på mig med. Så himla kul att du kommit så långt att det är dags för äggplock snart. 


    V.51 har min läkare pratat om, han ringde kliniken när jag var där sist (då gjorde han ett ultraljud och såg 8-9 äggblåsor) och bokade in prel. men allt hänger på om min kropp reagerar "som den ska" efter sprutorna. Det återstår att se på fredag. 


    Jag mådde faktiskt hur bra som helst av nedregleringen. Inga biverkningar, tack och lov. Med sprutorna går det också bra. Känner inte av något förutom att själva läkemedlet svider som bara den. Bara att bita ihop :)


    Gud så kul att det var 10 äggblåsor, inte mycket kvar alltså. Hur mår du själv med sprutorna? Känner du av några biverkningar?


    Min läkare som vi går till är i Sthlm men vi ska göra vår IVF i Falun :)


    Ja, det känns så skönt, att man äntligen är här. All väntan är ju värst tycker jag. 

    Vad spännande, hoppas det ser bra ut på fredag. Jag ska göra andra ultraljudet imorgon så får vi se hur det ser ut då :) Tror de bestämmer då om det blir måndag eller tisdag för äggplock. Jag hoppas det blir måndag! Då är jag ledig från jobbet också så det vore skönt. Har ni berättat för chef/kollegor?

    Åh, vad skönt att du mådde så bra under nedregleringen!! Jag tycker att det funkar bra med sprutorna, inte så farligt som jag trodde det skulle vara! Orgalutranen svider en del men det är överkomligt.

    Vad gör man inte för att få barn liksom :D
Svar på tråden IVF december 2016