• messijah123

    Ta ut sparpengar för att betala lån?

    Hej!

    Sitter just nu inne med lite krediter. Det är inte bråttom egentligen att betala av dem men känner att det känns jobbigt att veta att man har ungefär 50 lök i lån.
    Jag har sparat en tusing i månaden plus pengarna jag har fått då jag tagot föräldraledig då jag sparar dem åt min son. Tar jag utav dem nu så ska de sättas tillbaka. Hur tycker ni jag ska göra? Betala långsamt, eller pröjsa av allt snarast?

    Så här ser mina skulder ut just nu, kontra mina tillgångar. Skulderna har ingen ränta, dock andra avgifter som fakturaavgift och såndant småkrafs.

    Skulder:
    20.000:- skuld till min bror. Ingen ränta.
    17.000:- Kredit på byggmax, renoverat huset samt ingen ränta.
    7.000:- Vattenfilter till huset på avbetalning, ingen ränta. Wasakredit.
    7.500:- Kreditkort utan ränta i 100 dagar till.
    Totalt 51.500:-

    Tillgångar:
    35.000:- i framtidskapital, därav sparade pengar till min son (ca 10.000
    14.000:- Sparade pengar till min son från min föräldrapenning.

    Får en lön varje månad på 20.000:- plus så skulle jag avvakta och betala lite varje månad så skulle det väl ta mig runt 8 månader att betala av allt. Skulden till min bror kan jag betala sist. Hur bör jag göra?
    Är så jävla dålig på att leva snålt. Brukar alltid rycka i köpfingrarna när man hittar något kul.

  • Svar på tråden Ta ut sparpengar för att betala lån?
  • messijah123

    För i övrigt så har jag ett hus på ett värde mellan 2.5-3 mille som är belånat till 1.4 så är inte precis skuldsatt mer än att jag vill känna mig fri från att man ska betala massa lån varje månad. Betalar jag bara lånen samt behåller det räntefria avtalet, så blir det runt 4.000:- i månaden vilket äter en del av mina pengar jag får över varje månad. Och då räknar jag inte att jag betalar min bror något.

  • Carambolan

    Så länge du betalar mindre ränta på lånen än vad du får avkastning på sparkapitalet är det väl klokt att inte bränna sparpengarna. Möjligen skulle jag tycka att det är schysst att betala av lånet till brorsan så fort som möjligt.

  • Steven01

    Du skriver att det inte är någon ränta på dessa lån/krediter, men det stämmer inte riktigt för även om dom inte tar ut ränta får du betala andra avgifter som uppläggningsavgift, fakturaavgifter och annat så nej, det är inte gratis.

    Men det är bra att ha buffert så betala igen lånet till din bror, det är inte just att han ska ligga ute med pengar när du har pengar sparade på banken.

  • Dixie

    Varför spara du föräldrapenning till ditt barn?

    Jag hade tagit sparpengarna och först betalt lånet som bara är räntefritt 100 dagar, de andra lånen är väl inte räntefria för alltid?

  • messijah123
    Pengarna är sparade i kapitalförsäkringar, alltså fonder hos Nordea som de väljer ut i sitt egna paket. Dom ligger för tillfället plus med en 7-8 procent.
     
    Anledningen till att jag sparar föräldrapenningen till mitt barn är för att det känns bättre. Jag tar ledig de dagarna för hans skull, då kan han lika gärna få de pengarna också känner jag. Inget måste jag vet, men han får en extra peng när han blir äldre.
  • Lena

    Det är bättre du sparar en buffert än så mycket till ditt barn. Du kunde inte ta färre dagar föräldrapenning och vara hemma mer istället?

Svar på tråden Ta ut sparpengar för att betala lån?