• vetlanda

    Vi som just börjat försöka, här kan vi stötta varandra

    Aspargus skrev 2017-01-03 15:15:01 följande:
    Blev inget förra gången, nyligen haft ägglossning och har bim 14/1 så vi får väl se om det går denna gången. Jag känner dock av någon anledning på mig att detta kommer att ta tid så jag känner inget större hopp. Tredje försöket nu.
    Då har du och jag BM samma dag. Jag hade ju ett missfall men i och med att jag använde ÄL-stickor så vet jag ju när den inträffade.
    Jag utgår dock från att min cykel är lika lång som innan.
    Jag håller tummarna för dig!
    Läste precis att man brukar säga att det tar i genomsnitt 7 månader gravid. Det är alltså lika vanligt att det tar sig direkt som efter 14 månader. Det skulle inte förvåna mig om jag tillhör den sena gruppen.
  • vetlanda
    Aspargus skrev 2017-01-04 09:57:05 följande:

    Aha! Då får vi hoppas på ett plus efter den 14e då :) 


    Ja, jag har också läst det. Hittade även statistik över risken att misslyckas vid varje försök (går att räkna på om man vet chansen att bli gravid, vilket borde vara minst 25% per försök för mig som är 26). Chansen att det blir ett plus ökar statistiskt för varje försök man gör. Var ungefär 75% sannolikhet att misslyckas på första, andra var 56%, nästa 42% osv. Säger ju egentligen ingenting eftersom man kan ha otur eller tom har något som gör att det tar tid men det håller ju hoppet uppe i alla fall, att risken att misslyckas minskar för varje gång :) 


    Här är en länk till den statistiken: ebbaspotatisar.files.wordpress.com/2013/10/statistik.png


    Ja det var ju onekligen intressant.
    Jag tog tempen i morse och den låg på 36,3. Men å andra sidan så köper jag inte templaffset alls. Med tanke på att jag när jag var gravid förra gången också låg på den tempen tills BIM + 2. Då gick den upp.
    Dessutom är jag dunderförkyld just nu så jag kan nog inte vänta mig att känna symptom på nåt egentligen. Räknar med att det inte tog sig och väntar bekräftelse på det av mensen. Men känns jäkligt långt tills dess! Man skulle ha en jättekort cykel istället så man slapp vänta.
  • vetlanda
    Aspargus skrev 2017-01-04 16:03:10 följande:
    Ja, det känns långt bort! Men innan man vet ordet av så sitter man där (med mensen :() haha... Men kanske inte denna gången, vi får väl se hur det går för oss! Och det finns ju fördelar med längre cykel också, inte bra att ha för kort mellan ägglossning och bim för då kan ägget ha svårt att hinna fästa. Jag har 14 eller 15 dagar däremellan och 13-14 dagar mellan första mensdagen och ägglossning. 
    Precis som jag då.
    Ja vi får hålla tummarna och hoppas på det bästa.
  • vetlanda
    Aspargus skrev 2017-01-08 17:47:43 följande:

    Okej! Hua, ja det är jobbigt med väntan... 

    Vi har inga barn och det är tredje försöket för oss. Är snart 27 och min sambo är 34. Det är lite nervöst innan man vet att man ens kan få barn känner jag... 

    Jag är lite osäker på min cykel dessutom då jag förra cykeln aldrig fick en tydlig stegring på äl-test (därav stressad), men jag kan ha testat fel tid på dagen också tänker jag. Jag fick en stegring en dag (blankt alla andra) men inte lika starkt som teststrecket. Dagen efter vid samma tid ett mycket svagt streck endast. Min cykel har också varit både 26 och 28 dagar under hösten nu så jag är högst osäker på när bim egentligen är (och om jag inte ens har äl - hemska tanke). Enligt min app ska den dock vara på fredag eller lördag, men om cykeln är 28 dagar ska den inte vara förrän på måndag.... Svårt detta. Tar det sig inte denna cykeln tänkte jag prova igen med digitalt äl-test för att se så jag verkligen har äl. 

    Jag ska hålla tummarna den 20e iaf, hoppas det går vägen för er så ni slipper vänta och traggla! Gick det snabbt på de tidigare barnen? 


    Jag använder clearblue digital och den har hittat varenda gång så den kan jag rekommendera
  • vetlanda
    Aspargus skrev 2017-01-09 16:21:49 följande:

    Tycker mig reagera på lukter nu. Bryggde kaffe förut och kände tydligt en lukt men inte kaffelukten (fastän det var kaffet som luktade så klart). Typiskt, varför ska man känna av minsta lilla som kan tolkas som symtom?! 


    Fast de är väl så de blir. De gjorde jag med och jag var ju gravid.

    Den här gången precis efter MF så känner jag inga lukter, ingen konstig magkatarr och mina bröst har inte svällt som de gjorde då precis innan bm.

    Så visst kan de vara så att de har tagit sig. Hoppas det!

    För egen del så är jag säker på att de inte gjort det för jag känner nada. Förutom att jag igår mitt på dagen fick som typ mensvärk men de försvann och sen har Jag inte känt nåt. Vi har ju båda snart tråkmensdag så vi får skriva tätare då.
  • vetlanda
    Aspargus skrev 2017-01-09 16:21:49 följande:

    Tycker mig reagera på lukter nu. Bryggde kaffe förut och kände tydligt en lukt men inte kaffelukten (fastän det var kaffet som luktade så klart). Typiskt, varför ska man känna av minsta lilla som kan tolkas som symtom?! 


    När har du tänkt testa? Ser nästan mer fram emot din bim än min för du har ju ett tecken iaf. :)
  • vetlanda
    bumblebeez skrev 2017-01-10 14:08:31 följande:

    Jag har följt med här och ser att det hänt lite roliga grejer för vissa, grattis till er! Denna månaden försökte vi, precis som i förra, försök till ett första barn. Jag har inte varit så aktiv själv här utifrån den panikångest som kom förra månaden eftersom jag kopplade det till att jag kanske stressade min egen kropp. Dock kom den tillbaka (jag misstänker pmds- till följd av att använda östrogen-tabletter - obalans). Ett tips till er alla: knapra inte tabletter om det inte finns ett uttalat behov. Denna månad tänkte jag att "jaha, samma jävla symptom med panikångest, då får vi försöka nästa månad istället, om jag fick ett östrogen-överskott nu också). Men till er som är rädda för att inte lyckas bli gravida med pms osv och är lite nojiga, jag fick mitt plus igår. Trots pms-besvären. Trots nästan noll symptom. Trots bara 3 månaders uppehåll från p-piller i 12 år med två riktiga försök. Så det går! :)

    Nu hoppas jag bara graviditeten blir lyckad och att ni andra som försöker också lyckas!

    Symptomen (som inte fanns) för er som vill veta btw: inte ömma eller svullna bröst alls, inget illamående, ytterst få toabesök om man ska tänka på hur mycket vatten jag dricker vanligtvis, liiite trötthet på eftermiddag/kväll men mer morgonpigg. Fick två finnar (men det brukar jag få pga hormonerna). Jag blev dock lite sugen på leverpastej igår och åt en tredjedel av förpackningen med sked(sen var jag färdig med det liksom, inget sug idag). Och mensen kom ju inte, beräknad BIM igår/idag. Fick väldigt svag träningsvärk i magen i helgen dock (inte tränat, men det var heller inte mol/mensvärk). Varken hård eller lös mage. Inte andfådd efter trappor. Känner mig inte gravid så det känns inte helt verkligt ännu. :)


    Grattis till dig! Lycka till
  • vetlanda
    Aspargus skrev 2017-01-11 06:58:51 följande:

    Två dygn kvar till test och just nu känner jag mig så opepp på att testa till och med på lördag trots att det är bim! Ville egentligen hellre vänta in mensen för det är ju så tråkigt med ett blankt test men jag måste ju om jag ska kunna dricka lite vin med gott samvete! :(

    Försöker nu undvika att känna efter alls och tror egentligen inte jag känner något särskilt ens när jag känner efter. Kände en slags värk (inte molvärk) i magen tidigare i veckan och lite spända bröst men det är borta nu och brösten känns nog egentligen som de brukar innan mens. Man vill ju så gärna! Men men, bara tredje försöket så kommer mensen är det bara att lägga det hela i tålamodspåsen och försöka igen.

    Hur går det för er andra?


    Ska testa på lördag om inte mens dykt upp innan dess. Har noll förhoppningar den här gången. Vilket på ett sätt är bra.
  • vetlanda

    Har precis vräkt i mig det största mål mat jag någonsin typ. Haha! Är nästan lite impad av mig själv. Nu tolkar jag inte det som ett gravsymptom utan snarare som ett menssymptom. I övrigt så mår jag bra. Har inga symptom på nåt alls. Inte mer än att brösten är lite ömma men det brukar de alltid vara strax innan mens.

  • vetlanda
    Aspargus skrev 2017-01-12 13:38:10 följande:

    Hände massa annat tråkigt idag så jag tänkte att det kan inte bli värre av ett negativt resultat och i bästa fall blir jag gladare istället om det blir positivt. Köpte ett sådant som testar tidigt och det blev så klart negativt så mensen kommer väl imorgon eller på lördag antagligen. Börjar ledsna. Detta var bara tredje aktiva försöket men vi fick även till ett oplanerat försök innan vi började då jag räknade fel på dagar. Så kan väl nästan säga att det blir femte försöket nästa gång då. Börjar känna mig bitter.


    Gör inte det. Kollade i min kalender och ser att vi haft sex vid ÄL sen juni. Så det är mer än 6 månader. I juni ska jag kontakta vården om jag inte blivit gravid innan. Nu har ju blivit det förra månaden men fick ju mf tre dar efter så det räknar jag knappt med.
    Funderar på att lägga hela saken på is och strunta i det helt ett tag. Blir det så blir det. Men jag vet inte. Det är ju väldigt svårt.
    vem vet du kanske får ett plus på söndag. Man vet aldrig.
  • vetlanda
    Aspargus skrev 2017-01-12 15:10:48 följande:
    Har bestämt mig för att avregistrera mig här ifrån också. Allt försökande och alla tankar tar för stor plats och tror forumet här spär på det hela. Jag kanske kommer tillbaka någon gång annars önskar jag dig stort lycka till vetlanda! Ha det så bra
    Tack detsamma!
  • vetlanda
    Lariz skrev 2017-01-13 09:57:24 följande:

    Hoppar in i tråden :D

    Är 21 år och slutade med p-piller för cirka två månader sen då jag och min sambo (24) bestämt att vi var redo! mensen kom igång igen slutet december och tog slut den 3e januari. Har sedan dess haft aktivt sex. Sedan i fredags har mitt blodtryck blivit väldigt lågt, brukar ligga på 120/80 och ligger nu på 102/50 och känner mig väldigt yr och illamående.. är också väldigt trött, i förrgår sov jag 13,5(!!!) timma och va ändå trött hela dagen, har även fått ökad hunger och är verkligen hungrig hela tiden!

    Vad tror ni? Kan jag ha lyckats bli gravid på första försöket? Och är det möjligt att isåfall känna av det så tidigt?


    Men har du ens haft ÄL än efter mensen? Efter att man haft ÄL så tar det några dar innan ägget fäster så tyvärr tror jag inte det.

  • vetlanda

    Jag plussade igår.

    Hann inte få nån mens emellan MF och plus.

    Hoppas att de går bättre den här gången. Har inget ont i magen som jag hade förra gången så de bådar ju gott iaf.

    BF i slutet av september.

  • vetlanda
    crx skrev 2017-01-23 07:10:23 följande:

    Min temp är bara 1 eller 2 decimaler ökad. Alltså nästan samma eller samma som innan ÄL.

    Jag är förvirrad för jag hade gett upp helt. Kommer bli sjukt ledsen om det här är fel. :O


    Jag har sjukt låg temp fast jag är gravid. Så du ska strunta i allt vad temp heter. Det är så himla missvisande.

Svar på tråden Vi som just börjat försöka, här kan vi stötta varandra