• Jimmy97

    maskinteknik eller miljö och vattenteknik?

    Hej!


    Jag läser mitt första år på civilingenjörsprogrammet i miljö och vattenteknik vid Uppsalas universitet. jag brinner för miljön och vill hjälpa till med klimatförändringar och andra miljöfrågor. Men detta program verkar som att  inriktad mot vatten rening och sånt som jag är inte så intresserad av. jag funderar kanske på att byta till maskinteknik för att senare kunna  arbeta inom området förnybar energi. Jag får intrycket att miljö och vatten är en hel del kemi och biologi vilka jag inte är ett stort fan av. Kurserna i maskinteknik verkar mycket roligare och faktiskt sånt jag förstår mig på. Mina gymnasiebetyg räckte för att ta mig hit men räcker nog inte för att ta mig in på de fyra stora liu,kth, osv. alltså som civil. Däremot kan jag komma in som högskoleingenjör. (alternativt söka civ. på mindre lärosäten). Jag är inte säker om jag ska fortsätta i min inrikting eller byta till maskin. Alla råd skulle vara mycket uppskattat. 


     


    En sak till: 


    Någon som vet hur karriärmöjligheter ser ut för miljöingenjörer? Vad tjänar man? Kan man jobba inom den privata sektorn eller kan man bara jobba inom den offentliga?.. Någon miljöingenjör som vill dela med sig av sin erfarenhet? Vilken utbildning skulle ni säga är "bättre" att ha, eller har störst utvecklingsmöjligheter civ.ing i miljö eller högskoleingenjör i maskin? 

  • Svar på tråden maskinteknik eller miljö och vattenteknik?
  • Anonym (hepp)

    Nu är inte jag ingenjör, men arkitekt och jobbar på ett byggbolag. Här finns ingenjörer av alla slag, som ofta jobbar en bit från sin inriktning under studietiden. Civilingenjörerna har ofta lite högre lön än högskoleingenjörerna, men den skillanden är egentligen mest synlig bland de nyexade som mer "jobbar på ingångslön" än lön efter arbetsuppgift.

    Vilket lärosäte folk gått på spelar ingen roll alls. Gör det du tycker verkar roligast, är det civ i maskinteknik så ta dig till en ort där du kommer in på det! :)

  • Studentpappa

    Generellt är en klassisk inriktning som maskin enklare att få jobb med än någon som arbetsgivaren inte vet vad den innebär. Sen klarar sig antagligen en civilingenjör bra ändå men jag skulle gå på maskin.

    Jag läste maskin fast hög.ing och jobbar i en helt annan bransch idag än vad jag kunnat föreställa mig när jag pluggade.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Jimmy97

    Tack så mycket för era svar :) Jo känner att maskin att passar mig bättre då jag tycker om CAD, konstruktion o sånna ämnen. Men tanken att byta skrämmer mig med tanke på CSN (man vill ju inte dra på sig hur stort lån som helst), plus studietiden.
    Kul att du nämner det (studentpappa), alltså att du idag jobbar i helt annan bransch än du tidigare kunde föreställa dig. Många säger att Civilingenjör är en bred utbildning som kan ta dig nästa vart som helst, och vilken inrikting man egentligen väljer har ingen stor betydelse. Men hur mycket sanning ligger det i detta? kan man gå från att vara miljöingenjör till att jobba med tex design och formgivning osv. Eller måste man liksom tbx till plugget om man vill göra ett sånt hopp?

  • Studentpappa
    Jimmy97 skrev 2016-12-03 19:47:20 följande:

    Tack så mycket för era svar :) Jo känner att maskin att passar mig bättre då jag tycker om CAD, konstruktion o sånna ämnen. Men tanken att byta skrämmer mig med tanke på CSN (man vill ju inte dra på sig hur stort lån som helst), plus studietiden.
    Kul att du nämner det (studentpappa), alltså att du idag jobbar i helt annan bransch än du tidigare kunde föreställa dig. Många säger att Civilingenjör är en bred utbildning som kan ta dig nästa vart som helst, och vilken inrikting man egentligen väljer har ingen stor betydelse. Men hur mycket sanning ligger det i detta? kan man gå från att vara miljöingenjör till att jobba med tex design och formgivning osv. Eller måste man liksom tbx till plugget om man vill göra ett sånt hopp?


    Det är så många faktorer som spelar in vart man hamnar så det är svårt för att inte säga omöjligt att svara på. Men så länge jobbet inte kräver en viss utb typ läkare kan man hamna vart som helst, även om vissa utbildningar givetvis underlättar på vägen. 

    Men du får svårare att söka ett jobb där du inte känner någon om du har fel inriktning. Söker man en konstruktör tar man inte in en oprövad miljöingenjör. 
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Jimmy97
    Studentpappa skrev 2016-12-03 21:38:58 följande:
    Det är så många faktorer som spelar in vart man hamnar så det är svårt för att inte säga omöjligt att svara på. Men så länge jobbet inte kräver en viss utb typ läkare kan man hamna vart som helst, även om vissa utbildningar givetvis underlättar på vägen. 

    Men du får svårare att söka ett jobb där du inte känner någon om du har fel inriktning. Söker man en konstruktör tar man inte in en oprövad miljöingenjör. 
    Jo, du har rätt i det du säger. (gillar verkligen inte såna här beslut). Men jag får nog ta och sova på det och eventuellt prata med föräldrarna innan några beslut kan tas.
    Jag får tacka så mycket att du tog din tid att besvara mina funderingar, behövde verkligen det där. THX! :)

    Däremot undrar jag, kan miljöingenjörer arbeta inom den privata sektorn? Som jag uppfattar det så tjänar civilingenjörer i den privata sektorn mycket bättre än dem i den offentliga. Dessutom så har man större möjlighet att jobba sig uppåt och dra in stora pengar i den privata sektorn. Har jag fel uppfattning?.
    Kanske någon där ute som kan svara på detta? tack.
  • Anonym (Civilingenjör)
    Jimmy97 skrev 2016-12-03 19:47:20 följande:

    Tack så mycket för era svar :) Jo känner att maskin att passar mig bättre då jag tycker om CAD, konstruktion o sånna ämnen. Men tanken att byta skrämmer mig med tanke på CSN (man vill ju inte dra på sig hur stort lån som helst), plus studietiden.

    Kul att du nämner det (studentpappa), alltså att du idag jobbar i helt annan bransch än du tidigare kunde föreställa dig. Många säger att Civilingenjör är en bred utbildning som kan ta dig nästa vart som helst, och vilken inrikting man egentligen väljer har ingen stor betydelse. Men hur mycket sanning ligger det i detta? kan man gå från att vara miljöingenjör till att jobba med tex design och formgivning osv. Eller måste man liksom tbx till plugget om man vill göra ett sånt hopp?


    Gillar du CAD och konstruktion låter maskinteknik utmärkt. Vill du arbeta mer med miljö och energi vill jag minnas att det finns program inom både energiteknik och hållbarhet. Vet inte riktigt vad som profilerar en miljöingenjör men även för mig som läst en designinriktning (typ maskin) kan jag säga att det inte är många som jobbar med formgivning.

    Har du bara läst första året kan du nog tillgodoräkna dig en hel del kurser. De har säkert en del avhopp så slå en signal dit du vill börja eller prata med er studievägledare för att se om du kan byta.

    Är du medlem i Sveriges ingenjörer har du möjlighet att se lönestatistik på hemsidan. Det är gratis för studenter att bli medlem, eller var i alla fall.

    Själv jobbar jag inom IT men det hoppet var mest intressedrivet. Där sökte arbetsgivaren mest på person och inte lika mycket på meriter, så jag fick prova.
  • Jimmy97
    Anonym (Civilingenjör) skrev 2016-12-04 22:12:53 följande:
    Gillar du CAD och konstruktion låter maskinteknik utmärkt. Vill du arbeta mer med miljö och energi vill jag minnas att det finns program inom både energiteknik och hållbarhet. Vet inte riktigt vad som profilerar en miljöingenjör men även för mig som läst en designinriktning (typ maskin) kan jag säga att det inte är många som jobbar med formgivning.

    Har du bara läst första året kan du nog tillgodoräkna dig en hel del kurser. De har säkert en del avhopp så slå en signal dit du vill börja eller prata med er studievägledare för att se om du kan byta.

    Är du medlem i Sveriges ingenjörer har du möjlighet att se lönestatistik på hemsidan. Det är gratis för studenter att bli medlem, eller var i alla fall.

    Själv jobbar jag inom IT men det hoppet var mest intressedrivet. Där sökte arbetsgivaren mest på person och inte lika mycket på meriter, så jag fick prova.
    Okej intressant, men när du säger att det är inte många som jobbar med formgivning, menar du då att det är brist på jobb inom den avdelning eller bara brist på ingenjörer?
  • Anonym (Civilingenjör)
    Jimmy97 skrev 2016-12-06 15:58:55 följande:

    Okej intressant, men när du säger att det är inte många som jobbar med formgivning, menar du då att det är brist på jobb inom den avdelning eller bara brist på ingenjörer?


    Nu vet jag ju inte exakt vad du väger in i formgivning men det jag menar är att det är sällan man får arbeta med design. Det är handlar snarare om att arbeta med konstruktion där ditt ansvar är funktion och inte estetik.

    Det kan däremot vara så att man arbetar parallellt med en formgivare. Hade en lärare, på gymnasiet, som arbetat som formgivare parallellt med en ingenjör.

    Vill du arbeta som industridesigner/formgivare är Designhögskolan i Umeå eller konstfack bättre.

    Hur arbetsmarknaden för formgivare ser ut vet jag inte riktigt men bland de som gick ut som civilingenjörer från KTH med mig känner jag inte till att någon skulle sakna jobb.
  • Jimmy97
    Anonym (Civilingenjör) skrev 2016-12-07 19:10:30 följande:
    Nu vet jag ju inte exakt vad du väger in i formgivning men det jag menar är att det är sällan man får arbeta med design. Det är handlar snarare om att arbeta med konstruktion där ditt ansvar är funktion och inte estetik.

    Det kan däremot vara så att man arbetar parallellt med en formgivare. Hade en lärare, på gymnasiet, som arbetat som formgivare parallellt med en ingenjör.

    Vill du arbeta som industridesigner/formgivare är Designhögskolan i Umeå eller konstfack bättre.

    Hur arbetsmarknaden för formgivare ser ut vet jag inte riktigt men bland de som gick ut som civilingenjörer från KTH med mig känner jag inte till att någon skulle sakna jobb.
    okej, nu förstår jag. Tack! :)
  • Anonym (Civilingenjör)
    Jimmy97 skrev 2016-12-07 23:58:54 följande:

    okej, nu förstår jag. Tack! :)


    Det var de lilla. Undrar du något om maskin är det bara att du skriver igen så svarar jag efter bästa förmånga hur det såg ut på KTH. Lycka till med ditt eventuella byte :)
  • Kjell2
    Jimmy97 skrev 2016-12-03 22:38:34 följande:
    Jo, du har rätt i det du säger. (gillar verkligen inte såna här beslut). Men jag får nog ta och sova på det och eventuellt prata med föräldrarna innan några beslut kan tas.
    Jag får tacka så mycket att du tog din tid att besvara mina funderingar, behövde verkligen det där. THX! :)

    Däremot undrar jag, kan miljöingenjörer arbeta inom den privata sektorn? Som jag uppfattar det så tjänar civilingenjörer i den privata sektorn mycket bättre än dem i den offentliga. Dessutom så har man större möjlighet att jobba sig uppåt och dra in stora pengar i den privata sektorn. Har jag fel uppfattning?.
    Kanske någon där ute som kan svara på detta? tack.
    Lön och löneutveckling hänger mer på indivden än på statistik. Finns t ex många civilingenjörer inom statliga myndigheter med både karriär och hög lön. Har t ex en kursare som sitter på Rosenbad med ett välbetalt toppjobb och en annan som hög chef inom landstinget.

    Själv jobbar jag inom en stor svensk verkstadskoncern och vi anställer en del ingenjörer med miljöinriktning, framförallt för att hålla ordning på all skit vi hanterar på ett bra sätt.


Svar på tråden maskinteknik eller miljö och vattenteknik?